{"id":1120,"date":"2021-06-16T07:25:31","date_gmt":"2021-06-16T07:25:31","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1120"},"modified":"2021-06-16T07:25:31","modified_gmt":"2021-06-16T07:25:31","slug":"varfor-ska-du-inte-kopa-en-cabriolet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-ska-du-inte-kopa-en-cabriolet\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r ska du inte k\u00f6pa en cabriolet?"},"content":{"rendered":"\n

I teorin \u00e4r cabrioleter fantastiska, men i praktiken \u00e4r det inte s\u00e5 mycket. \u00c4ven om det kan tyckas att en cabriolet alltid \u00e4r ett b\u00e4ttre alternativ \u00e4n en icke-konvertibel eftersom du kan k\u00f6ra med taket upp eller ner, s\u00e5 \u00e4r populariteten f\u00f6r cabrioleter lika l\u00e5g som den n\u00e5gonsin varit.<\/p>\n\n\n\n

Och varf\u00f6r \u00e4r det s\u00e5? Det beror p\u00e5 att folk inte bryr sig om cabrioleter. De flesta m\u00e4nniskor anv\u00e4nder sina bilar som transportmedel, och de bryr sig inte om h\u00e4stkrafter, vridmoment, hantering av cabrioleter, sportbilar\u2026 De vill bara ha en bil som fungerar och inte g\u00e5r s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Och en cabriolet anv\u00e4nder hundratals, om inte tusentals ytterligare delar som i teorin kan g\u00e5 s\u00f6nder. Och om du inte \u00e4r en cabrioletentusiast kommer du troligen inte ens att \u00f6verv\u00e4ga dem, s\u00e4rskilt eftersom de ocks\u00e5 kostar mer pengar.<\/p>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga anledningar till varf\u00f6r du b\u00f6r eller inte b\u00f6r k\u00f6pa en cabriolet, och om du h\u00e5ller med om dem \u00e4r det mer eller mindre troligt att du en dag kommer att \u00e4ga en cabriolet.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r du inte b\u00f6r<\/h2>\n\n\n\n

Kostnad<\/h4>\n\n\n\n

Konvertibler kostar direkt mer pengar att k\u00f6pa, \u00e4ga, underh\u00e5lla och s\u00e4lja efter\u00e5t. Vissa modeller kr\u00e4ver till och med att du betalar en rej\u00e4l premie f\u00f6r en cabriolet, s\u00e5 mycket att du i princip byter ut en v\u00e4lutrustad coup\u00e9\/sedan mot en cabriolet utan extra utrustning.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill s\u00e4lja bilen \u00e4r marknaden f\u00f6r en cabriolet marginell j\u00e4mf\u00f6rt med marknaden f\u00f6r en sedan\/coupe. Chansen \u00e4r stor att en person som \u00e4r intresserad av en coup\u00e9 kanske \u00f6verv\u00e4ger en sedan och vice versa. Men en person som \u00e4r intresserad av en sedan eller en coup\u00e9 kommer n\u00e4stan aldrig att \u00f6verv\u00e4ga en cabriolet.<\/p>\n\n\n\n

Design<\/h4>\n\n\n\n

Det finns tv\u00e5 dominerande typer av cabrioleter, en cabriolet med h\u00e5rt tak och en cabriolet med mjukt tak. Med tiden utvecklas fler och fler mjuka toppar och f\u00e4rre och f\u00e4rre h\u00e5rda toppar. \u00c4ven om estetik verkligen \u00e4r ytterst subjektivt har cabrioleter en tendens att se lite annorlunda ut.
Och det g\u00e4ller s\u00e4rskilt f\u00f6r cabrioleter med mjukt tak eftersom de erbjuder n\u00e5got brutna linjer och \u00e4r utformade f\u00f6r att se bra ut utan tak, inte med taket p\u00e5 plats. Som n\u00e4mnts \u00e4r estetik subjektivt, men ett tygtak kommer aldrig att se lika attraktivt ut som en oavbruten pl\u00e5tpanel.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskhet<\/h4>\n\n\n\n

En annan stor anledning att hoppa \u00f6ver en cabriolet \u00e4r praktiska sk\u00e4l, eftersom cabrioleter offrar massor av utrymme f\u00f6r att kunna k\u00f6ra med toppl\u00f6st tak. L\u00e5t oss s\u00e4ga att du \u00e5ker p\u00e5 semester och vill l\u00e4gga ner taket, men de flesta cabrioleter f\u00f6rvarar taket i bagageutrymmet, vilket inneb\u00e4r att lastutrymmet \u00e4r mycket begr\u00e4nsat.<\/p>\n\n\n\n

Och det \u00e4r inte vettigt att \u00e5ka p\u00e5 semester med halva lastutrymmet. Dessutom \u00e4r taklinjen p\u00e5 en cabriolet betydligt l\u00e4gre j\u00e4mf\u00f6rt med en sedan\/coupe, vilket ocks\u00e5 tar upp mycket utrymme f\u00f6r de bakre passagerarna.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4der<\/h4>\n\n\n\n

Syftet med en cabriolet \u00e4r att njuta av elementen. Om du bor i det soliga Kalifornien \u00e4r en cabriolet mycket mer meningsfull \u00e4n vad den \u00e4r i Storbritannien till exempel. Om det omr\u00e5de d\u00e4r du planerar att k\u00f6ra din cabriolet inte \u00e4r soligt och varmt och mysigt \u00e4r det inte meningsfullt att k\u00f6pa en cabriolet.<\/p>\n\n\n\n

Cabrioleter tenderar att vara s\u00e5 mycket som 5-10 000 dollar dyrare. Och om du bor i ett klimat som bara g\u00f6r det m\u00f6jligt att l\u00e4gga ner taket tjugo g\u00e5nger per \u00e5r, slutar upplevelsen bokstavligen med att kosta 500 dollar per k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r du b\u00f6r<\/h2>\n\n\n\n

Frihet<\/h4>\n\n\n\n

Det finns en antydan till romantisk poetik i den frihet man upplever n\u00e4r man k\u00f6r en cabriolet under sena v\u00e5r-\/sommarkv\u00e4llar. Ljudet och doften av naturen \u00e4r ov\u00e4rderlig (om du inte har n\u00e5gra allergier) och vinden i h\u00e5ret f\u00e5r dig att k\u00e4nna dig levande och i \u00f6gonblicket.<\/p>\n\n\n\n

Om du s\u00e4nker f\u00f6nstret eller drar ner soltaket \u00e4r det bara en p\u00e5minnelse om hur det skulle kunna k\u00e4nnas om du k\u00f6pte en cabriolet. Vissa skulle till och med h\u00e4vda att det \u00e4r v\u00e4rt att uth\u00e4rda alla kompromisser som en cabriolet erbjuder, bara av denna anledning.<\/p>\n\n\n\n

Synlighet<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om den allm\u00e4nna praktiska anv\u00e4ndbarheten \u00e4r gravt kompromissad, s\u00e5 \u00e4r inte sikten det. N\u00e4r du tar ner taket finns det inga d\u00f6da vinklar l\u00e4ngre. Allt detta inneb\u00e4r att du kan se mer, vilket g\u00f6r det mycket mindre stressigt vid stadsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Du h\u00f6r och k\u00e4nner ocks\u00e5 mycket mer eftersom det helt tar bort den isolering som en icke-konvertibel erbjuder. Det \u00e4r mycket l\u00e4ttare att parkera bilen, att man\u00f6vrera den i tr\u00e5nga utrymmen och att g\u00e5 igenom en drive-through har aldrig varit enklare.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5ngsidighet<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4ger en sedan eller en coup\u00e9 \u00e4ger du en sedan eller en coup\u00e9. Om du \u00e4ger en cabriolet-sedan \u00e4ger du en sedan och en cabriolet. Med en enda knapptryckning kan du k\u00e4nna tv\u00e5 olika typer av bilar.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e4nniskor \u00e4r s\u00e5 fokuserade p\u00e5 att k\u00f6ra uppifr\u00e5n och ner att de inte inser att cabrioleter erbjuder n\u00e4stan samma niv\u00e5er av komfort och isolering med taket uppe. Efter \u00e5rtionden av framsteg erbjuder vissa m\u00e4rken som Rolls Royce eller Bentley en lika isolerad kup\u00e9 i b\u00e5de sedans och cabrioleter.<\/p>\n\n\n\n

Ryggh\u00f6jd<\/h4>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I teorin \u00e4r cabrioleter fantastiska, men i praktiken \u00e4r det inte s\u00e5 mycket. \u00c4ven om det kan tyckas att en cabriolet alltid \u00e4r ett b\u00e4ttre alternativ \u00e4n en icke-konvertibel eftersom<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1120"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1120"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1120\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1120"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1120"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1120"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}