{"id":1113,"date":"2021-06-15T08:09:14","date_gmt":"2021-06-15T08:09:14","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1113"},"modified":"2021-06-15T08:09:14","modified_gmt":"2021-06-15T08:09:14","slug":"vad-du-behover-veta-om-porsche-911-projektbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-du-behover-veta-om-porsche-911-projektbilar\/","title":{"rendered":"Vad du beh\u00f6ver veta om Porsche 911-projektbilar"},"content":{"rendered":"\n

Att k\u00f6pa en Porsche 911 som projektbil kan bli ditt livs st\u00f6rsta bilupplevelse, men det kan ocks\u00e5 bli en stor ekonomisk katastrof. Men k\u00e4nslan av att r\u00e4dda en uppskattad klassisk 911 fr\u00e5n en skrotningsplats eller att g\u00f6ra en sp\u00e5rfokuserad 996 verkar verkligen ov\u00e4rderlig.<\/p>\n\n\n\n

Delar till de flesta Porsche \u00e4r l\u00e4tt tillg\u00e4ngliga p\u00e5 grund av den stora efterfr\u00e5gan, s\u00e4rskilt f\u00f6r de \u00e4ldre luftkylda 911:orna. Vissa 996-modeller upplever ocks\u00e5 en all-time low, och kanske \u00e4r det nu den perfekta tidpunkten att k\u00f6pa en 996 eller till och med en 997 och b\u00f6rja bygga din ultimata 911-projektbil.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill g\u00f6ra en vinst genom att restaurera\/modifiera en 911 \u00e4r chanserna att faktiskt tj\u00e4na en anst\u00e4ndig summa pengar sm\u00e5 till obefintliga. Kanske om du kan hitta en \u00e4ldre 911-modell i begr\u00e4nsad upplaga, men det arbete som kr\u00e4vs kan l\u00e4tt bli dyrt.<\/p>\n\n\n\n

911:or \u00e4r ikoniska bilar, och oavsett varf\u00f6r du v\u00e4ljer att k\u00f6pa en som projektbil, f\u00e5r du i slut\u00e4ndan en bit bilhistoria, och det finns bara n\u00e5gra f\u00e5 mer l\u00e4mpliga projektbilar f\u00f6r en sann bensin\u00e4lskare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre luftkylda 911-projektbilar<\/h2>\n\n\n\n

Om du letar efter en billigare luftkyld 911 som projektbil kommer n\u00e5gra 911S-modeller fr\u00e5n 1974-1977 i \u00e5tanke, eftersom du kan f\u00e5 tag p\u00e5 en s\u00e5dan f\u00f6r 20-30 000 dollar. Dessa 911:or ans\u00e5gs vara ganska mjuka p\u00e5 den tiden, s\u00e5 det betyder att en projekt 911 fr\u00e5n mitten av 70-talet kan verka som ett fynd.<\/p>\n\n\n\n

En 911 3.0 SC fr\u00e5n 1978-1983 anses allm\u00e4nt vara den b\u00e4sta luftkylda 911:an under 30 000 dollar, och det finns m\u00e5nga bevis f\u00f6r detta. Detta inneb\u00e4r att denna modell kan verka som den b\u00e4sta luftkylda 911-projektbilen. Vissa mekaniker uppskattar till och med att dessa modeller kan passera 300 000 milsgr\u00e4nsen mellan motorombyggnader.<\/p>\n\n\n\n

1990-1994 964 Carrera \u00e4r ocks\u00e5 en ganska uppskattad 911 som erbjuder en del modern teknik f\u00f6r under 40 000 dollar. Dessa 964-modeller kan trimmas f\u00f6r att erbjuda 300 eller till och med 400 h\u00e4stkrafter utan att offra tillf\u00f6rlitligheten alltf\u00f6r mycket. Oavsett fallet \u00e4r alla dessa tre rimliga projektbilsalternativ.<\/p>\n\n\n\n

Att hitta en anst\u00e4ndig motor och en rostfri kaross b\u00f6r vara din fr\u00e4msta angel\u00e4genhet. \u00c4ldre 911:or \u00e4r en stilikon och m\u00e5nga bilentusiaster kommer alltid att uppskatta en klassisk 911:a. Det finns ocks\u00e5 ett g\u00e4ng eftermarknadsf\u00f6retag som erbjuder skr\u00e4ddarsydda kl\u00e4dslar och m\u00e5nga andra styling- och mekaniska komponenter f\u00f6r dessa 911-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Nyare 996, 997 sp\u00e5rbilsprojekt<\/h2>\n\n\n\n

Om du n\u00e5gonsin bes\u00f6kt platser som Nurburgring m\u00e5ste du ha sett minst ett dussin 911-projektbilar. En 911 med inriktning p\u00e5 banor \u00e4r en otroligt popul\u00e4r projektbilsid\u00e9 och j\u00e4mf\u00f6rt med en klassisk 911 resto eller resto-mod \u00e4r dessa projekt vanligtvis mycket billigare och snabbare att genomf\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Ett av de f\u00f6rsta stegen \u00e4r viktminskningen, eftersom viktminskningen \u00e4r det fr\u00e4msta m\u00e5let n\u00e4r det g\u00e4ller sp\u00e5rfokuserade bilar. Det som \u00e4r bra \u00e4r att du kan raka av en massa vikt genom att ta bort fabriksstolarna och installera dedikerade l\u00e4ttvikts racingstolar.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom b\u00f6r du ocks\u00e5 investera i ett s\u00e4kerhetsb\u00e4lte och en rullbur f\u00f6r s\u00e4kerhet och strukturell styvhet. M\u00e5nga \u00e4gare trimmar inte ens sina bilar s\u00e5 mycket eftersom du kan \u00e5stadkomma otroliga k\u00f6regenskaper med bara en anst\u00e4ndig upps\u00e4ttning d\u00e4ck och lite viktbesparingar.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom finns ett g\u00e4ng prestandamodifieringar p\u00e5 eftermarknaden l\u00e4tt tillg\u00e4ngliga f\u00f6r 996 och tillf\u00f6rlitlighetsaspekterna \u00e4r ocks\u00e5 ganska lovande. N\u00e4r det g\u00e4ller 997:or \u00e4r v\u00e4rdet p\u00e5 dessa inte lika l\u00e4ttillg\u00e4ngligt, men eftermarknadsscenen blomstrar med ett g\u00e4ng prestanda- och hanteringsuppgraderingar.<\/p>\n\n\n\n

Bra att veta n\u00e4r man k\u00f6per en projektbil<\/h2>\n\n\n\n

Oavsett om du v\u00e4ljer en luftkyld 911 eller inte, eller ens en Porsche \u00f6verhuvudtaget, b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga dessa aspekter av ett eventuellt projektbils\u00e4gande innan du fattar n\u00e5got k\u00f6pbeslut. F\u00f6rst och fr\u00e4mst ska du se upp f\u00f6r rost eftersom rost d\u00f6dar bilar, och en restaurering av en kraftigt rostad 911 \u00e4r alldeles f\u00f6r kostsam och rent ut sagt frustrerande.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r ocks\u00e5 ha ett g\u00e4ng h\u00f6gkvalitativa verktyg tillg\u00e4ngliga om du planerar att arbeta sj\u00e4lv. Om du planerar att \u00f6ka kraften i din 911, g\u00e5 med en upps\u00e4ttning som kommer att erbjuda den b\u00e4sta tillf\u00f6rlitligheten eftersom vissa \u00e4gare g\u00e5r igenom n\u00e5gra motorer innan de inser att 800 hk \u00e4r alldeles f\u00f6r dyrt.<\/p>\n\n\n\n

Investera i b\u00e4ttre kylning, b\u00e4ttre bromsar och b\u00e4ttre t\u00e4ndningskontroll. Spendera inte bara pengar p\u00e5 stora turboladdare som sannolikt kommer att koka upp din motor. N\u00e4r du g\u00f6r ett projekt ska du f\u00f6rs\u00f6ka vara s\u00e5 ordentlig som m\u00f6jligt, det inneb\u00e4r att du ocks\u00e5 b\u00f6r m\u00e4rka allt du r\u00f6r vid f\u00f6r att alltid vara s\u00e4ker p\u00e5 vad varje skruv g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Och kom ih\u00e5g att i n\u00e4stan alla situationer kommer en projektbil att kosta dig mer \u00e4n du tror, och den kommer ocks\u00e5 att ta l\u00e4ngre tid att f\u00e4rdigst\u00e4lla. Korrekt research \u00e4r ocks\u00e5 oerh\u00f6rt viktigt, och var inte r\u00e4dd f\u00f6r att prata med n\u00e5gon med hyfsad erfarenhet om n\u00e5got inte g\u00e5r enligt planerna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/p>\n\n\n\n

Nedv\u00e4rderar jag en luftkyld 911 om jag anv\u00e4nder den som projektbil?<\/h4>\n\n\n\n

Tja, det beror p\u00e5 vad du f\u00f6rs\u00f6ker g\u00f6ra. Om du g\u00f6r en restaurering med bultar och muttrar kommer f\u00f6rmodligen v\u00e4rdeaspekterna att vara f\u00f6rdelaktiga, men en fullst\u00e4ndig restaurering med bultar och muttrar \u00e4r endast rimlig f\u00f6r de dyraste luftkylda 911:orna.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en sp\u00e5rklar 911, ja d\u00e5 \u00e4r v\u00e4rdet p\u00e5 s\u00e5dana 911:or peanuts. Men att g\u00f6ra ett sp\u00e5rf\u00e4rdiga 911-projekt handlar aldrig om v\u00e4rde, det handlar om hur snabbt du kan k\u00f6ra och hur l\u00e5ngt du kommer att pressa dig sj\u00e4lv f\u00f6r att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de b\u00e4sta projektbilarna som finns?<\/h3>\n\n\n\n

De mest popul\u00e4ra projektbilsalternativen \u00e4r f\u00f6rmodligen n\u00e5gra av JDM-bilarna som en Mazda MX-5 Miata, en Subaru BRZ, Nissan Silvia och liknande. En Nissan GTR \u00e4r ocks\u00e5 en ganska popul\u00e4r projektbil p\u00e5 grund av den mycket inst\u00e4llningsbara 6-cylindriga motorn.<\/p>\n\n\n\n

En Ford Mustang eller en Camaro \u00e4r ocks\u00e5 ett ganska popul\u00e4rt projektbilsalternativ. N\u00e4r det g\u00e4ller europeiska bilar \u00e4r \u00e4ldre BMW och Porsche de mest popul\u00e4ra projektbilarna. Med enstaka Audi eller VW Golf f\u00f6redrar de flesta europ\u00e9er att modifiera \u00e4ldre BMW 3-serie-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Vilka 911-modeller \u00e4r inte en bra projektbilsid\u00e9?<\/h2>\n\n\n\n

Vissa 911:or \u00e4r b\u00e4ttre av lager, s\u00e4rskilt de nyare modellerna i begr\u00e4nsad upplaga som 991 911R eller GT 3 Touring. Vissa \u00e4ldre luftkylda RS 911:or \u00e4r inte bra id\u00e9er f\u00f6r banf\u00e4rdiga projektbilar, men de restaureras ofta till OEM-specifikationer.<\/p>\n\n\n\n

I princip b\u00f6r varje 911 i begr\u00e4nsad upplaga vara antingen standard- eller OEM-renoverad, men en billigare, vanligare 911-modell \u00e4r vanligtvis en perfekt projektbil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att k\u00f6pa en Porsche 911 som projektbil kan bli ditt livs st\u00f6rsta bilupplevelse, men det kan ocks\u00e5 bli en stor ekonomisk katastrof. Men k\u00e4nslan av att r\u00e4dda en uppskattad klassisk<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1114,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1113"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1113"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1113\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1114"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1113"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1113"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1113"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}