{"id":1107,"date":"2021-06-15T08:05:39","date_gmt":"2021-06-15T08:05:39","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1107"},"modified":"2021-06-15T08:05:39","modified_gmt":"2021-06-15T08:05:39","slug":"vilken-mercedes-har-fjarilsdorrar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-mercedes-har-fjarilsdorrar\/","title":{"rendered":"Vilken Mercedes har fj\u00e4rilsd\u00f6rrar"},"content":{"rendered":"\n

Sedan varum\u00e4rket grundades har endast Mercedes McLaren SLR erbjudits med fj\u00e4rilsd\u00f6rrar. Vissa biltillverkare som McLaren anv\u00e4nder fj\u00e4rilsd\u00f6rrar p\u00e5 alla modeller, men Mercedes best\u00e4mde sig f\u00f6r att endast SLR ska f\u00e5 fj\u00e4rilsd\u00f6rrar p\u00e5 grund av s\u00e4llsyntheten och nyhetsfaktorn.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes har bara tillverkat ett f\u00e5tal supersportbilar under varum\u00e4rkets moderna historia, och det \u00e4r ganska uppenbart att Mercedes gillar att ta god tid p\u00e5 sig innan man sl\u00e4pper en ny superbil. Gullwing-d\u00f6rrarna som blev ber\u00f6mda av 1950-talets 300SL har ocks\u00e5 bara setts tv\u00e5 g\u00e5nger, i SLS och 300SL.<\/p>\n\n\n\n

Men Mercedes kommer snart att sl\u00e4ppa den ultralimiterade, extremt kraftfulla hyperbilen AMG Project 1 som ocks\u00e5 f\u00f6rv\u00e4ntas anv\u00e4nda fj\u00e4rilsd\u00f6rrarnas design. Mercedes beh\u00e5ller fj\u00e4rilsd\u00f6rrarna och m\u00e5svingerd\u00f6rrarna endast f\u00f6r de mest speciella bilarna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes McLaren SLR<\/h2>\n\n\n\n

\u00c5r 2003 har Mercedes avsl\u00f6jat Mercedes McLaren SLR, en supersport-GT utrustad med en 5,4 liters V8-motor som ger 626 hk och 780 Nm vridmoment. Bilen erbj\u00f6ds med en 5-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da, och den klumpiga f\u00f6r\u00e5ldrade v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r anledningen till att SLR inte har skjutit i v\u00e4rde de senaste \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Numera kan du k\u00f6pa en Mercedes Benz E-Klass sedan med liknande effekt, men 2003 var SLR en av de mest kraftfulla bilarna p\u00e5 marknaden, och definitivt den mest kraftfulla superbilen med automatisk v\u00e4xell\u00e5da i b\u00f6rjan av 2000-talet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes k\u00f6pte 40 procent av McLaren F1-teamet, och SLR var en gemensamt utvecklad bil mellan McLaren och Mercedes. Den ursprungliga id\u00e9n att bygga SLR str\u00e4cker sig tillbaka till 90-talet och Mercedes avsl\u00f6jade konceptet Vision SLR 1999, och Vision SLR-konceptet var grunden f\u00f6r den kommande SLR super GT.<\/p>\n\n\n\n

SLR var utrustad med fj\u00e4rilsd\u00f6rrar, en d\u00f6rrdesign som inte f\u00f6rknippades med Mercedes, utan snarare med McLaren. P\u00e5 90-talet var McLaren F1 den mest avancerade och snabbaste superbilen i v\u00e4rlden och erbj\u00f6ds ocks\u00e5 med fj\u00e4rilsd\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG Project 1<\/h2>\n\n\n\n

\u00c5r 2017 presenterade Mercedes AMG Project 1, en hybridhyperbil som syftar till att introducera toppen av Mercedes Benz F1-prestandateknik i en landsv\u00e4gsbil. Mercedes planerar att s\u00e4lja endast 275 enheter, och priserna p\u00e5 dessa f\u00f6rv\u00e4ntas \u00f6verstiga 3 miljoner dollar.<\/p>\n\n\n\n

Leveranserna av Project 1 kommer att b\u00f6rja 2022, och de rena prestandakraven hos en s\u00e5dan galen v\u00e4gbil \u00e4r sv\u00e5ra att inte bli imponerad av. Project 1 drivs av en F1-avledd 1,6 l V6-turbo-motor med 1,6 l V6-turbo som \u00e4r kopplad till fyra elmotorer.<\/p>\n\n\n\n

Effekten \u00e4r p\u00e5 \u00f6ver 1 000 hk, 0-60 sekunder p\u00e5 mindre \u00e4n 3 sekunder och en topphastighet p\u00e5 l\u00e5ngt \u00f6ver 210 mph. Project 1 \u00e4r helt konstruerad av kolfiber vilket garanterar stor chassistyvhet och l\u00e5g vikt.<\/p>\n\n\n\n

Project 1 \u00e4r ocks\u00e5 utrustad med fj\u00e4rilsd\u00f6rrar, och anledningen till detta \u00e4r enkel. Den h\u00e4r bilen \u00e4r otroligt speciell, s\u00e5 f\u00f6r att f\u00e5 d\u00f6rrarna att sticka ut var en fj\u00e4rilsdesign det enda alternativet. Project 1 kommer s\u00e4kerligen att g\u00e5 in i historieb\u00f6ckerna som en av de st\u00f6rsta hyperbilarna i modern tid.<\/p>\n\n\n\n

Gullwing-d\u00f6rrar<\/h2>\n\n\n\n

Gullwing-d\u00f6rrdesignen, \u00e4ven k\u00e4nd som Falcon-d\u00f6rrar, \u00e4r en fordonsbeteckning f\u00f6r en specifik design av topph\u00e4ngd d\u00f6rrdesign som Mercedes debuterade med i 1950-talets 300SL. Dessa d\u00f6rrar \u00e5terinf\u00f6rdes ocks\u00e5 senare med SLS AMG, som p\u00e5 s\u00e4tt och vis var en andlig efterf\u00f6ljare till 300SL och en ers\u00e4ttare till SLR som den definitiva superbilen fr\u00e5n Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

300SL anses nu vara en av de mest eftertraktade klassikerna, och en hygglig 300SL kostar dig miljontals dollar. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att SL ocks\u00e5 erbj\u00f6ds som roadster, och roadstern var inte utrustad med Gullwing-d\u00f6rrarna p\u00e5 grund av att d\u00f6rrarna inte kunde vara topph\u00e4ngda.<\/p>\n\n\n\n

SLS representerar en av de st\u00f6rsta succ\u00e9erna i Mercedes Benz diskografi, eftersom alla SLS-modeller ser en stadig \u00f6kning n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rde, och toppmodellen SLS AMG Black Series anses allm\u00e4nt vara en av de b\u00e4sta Mercedes superbilarna genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Finns det andra m\u00e4rken som anv\u00e4nder fj\u00e4rilsd\u00f6rrar?<\/h4>\n\n\n\n

Fj\u00e4rld\u00f6rrar \u00e4r ganska vanliga p\u00e5 de flesta superbilar. Lamborghini anv\u00e4nder en liknande d\u00f6rrdesign som kallas saxd\u00f6rrar, och Ferrari anv\u00e4nder fj\u00e4rilsd\u00f6rrar endast p\u00e5 de mest speciella modellerna som LaFerrari eller Ferrari Enzo.<\/p>\n\n\n\n

McLaren anv\u00e4nder fj\u00e4rilsd\u00f6rrar p\u00e5 alla modeller de n\u00e5gonsin introducerat, Maserati anv\u00e4nder fj\u00e4rilsd\u00f6rrar och den nya Ford GT anv\u00e4nder ocks\u00e5 fj\u00e4rilsd\u00f6rrar. BMW anv\u00e4nder ocks\u00e5 fj\u00e4rilsd\u00f6rrdesignen p\u00e5 den hybriddrivna BMW i8.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r f\u00f6rdelarna med fj\u00e4rilsd\u00f6rrar?<\/h4>\n\n\n\n

Sj\u00e4lvklart \u00e4r fj\u00e4rilsd\u00f6rrdesignen h\u00e4ftig, och det \u00e4r huvudanledningen till att m\u00e5nga av de ovann\u00e4mnda superbilarna \u00e4r utrustade med fj\u00e4rilsd\u00f6rrar. Men det \u00e4r inte det enda sk\u00e4let till att fj\u00e4rilsd\u00f6rrar ocks\u00e5 \u00e4r topph\u00e4ngda och att de \u00f6ppnas p\u00e5 ett s\u00e4tt som s\u00e4kerst\u00e4ller en enkel in- och utpassage.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom kr\u00e4ver fj\u00e4rilsd\u00f6rrar mycket mindre utrymme f\u00f6r att \u00f6ppnas helt och h\u00e5llet, vilket g\u00f6r att du kan kliva ur bilen utan att oroa dig f\u00f6r att sm\u00e4lla d\u00f6rrarna i bilen bredvid dig. Dessutom \u00f6ppnar fj\u00e4rilsd\u00f6rrar ocks\u00e5 upp\u00e5t, vilket ocks\u00e5 s\u00e4kerst\u00e4ller att du inte heller kommer att tr\u00e4ffa trottoarkanten.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r finns det inga fj\u00e4rilsd\u00f6rrar p\u00e5 vanliga bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Fj\u00e4rld\u00f6rrar \u00e4r en superbilsgrej. Inga andra vanliga konsumentfordon erbjuds med fj\u00e4rilsd\u00f6rrar. Och det beror p\u00e5 att d\u00f6rrarna p\u00e5 superbilar oftast \u00e4r l\u00e4ngre \u00e4n normalt, och om man utnyttjar en normal bilkonstruktion i en bil med l\u00e4ngre d\u00f6rrar kan det allvarligt p\u00e5verka bilens praktiska anv\u00e4ndbarhet.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 det finns ingen anledning att anv\u00e4nda fj\u00e4rilsd\u00f6rrar p\u00e5 normala bilar, dessutom \u00f6ppnas fj\u00e4rilsd\u00f6rrar upp, vilket inneb\u00e4r att om du har n\u00e5got f\u00f6rvarat i ditt d\u00f6rrfackutrymme kommer det sannolikt att flyga ut n\u00e4r du \u00f6ppnar d\u00f6rren. Dessutom \u00e4r fj\u00e4rilsd\u00f6rrar alldeles f\u00f6r excentriska f\u00f6r tr\u00e5kiga vanliga Honda- och Toyotabilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sedan varum\u00e4rket grundades har endast Mercedes McLaren SLR erbjudits med fj\u00e4rilsd\u00f6rrar. Vissa biltillverkare som McLaren anv\u00e4nder fj\u00e4rilsd\u00f6rrar p\u00e5 alla modeller, men Mercedes best\u00e4mde sig f\u00f6r att endast SLR ska f\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1108,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1107"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1107"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1107\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1108"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1107"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1107"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1107"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}