{"id":1095,"date":"2021-06-15T07:57:12","date_gmt":"2021-06-15T07:57:12","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1095"},"modified":"2021-06-15T07:57:12","modified_gmt":"2021-06-15T07:57:12","slug":"ska-jag-kopa-en-bil-med-rost","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ska-jag-kopa-en-bil-med-rost\/","title":{"rendered":"Ska jag k\u00f6pa en bil med rost?"},"content":{"rendered":"\n

Det beror p\u00e5. Det finns olika niv\u00e5er av rost. Vissa \u00e4r l\u00e4tta och bara p\u00e5 ytan och kan \u00e5tg\u00e4rdas relativt billigt och ganska snabbt. Andra \u00e4r mer intensiva och de str\u00e4cker sig djupare in i ytan. Dessa kan ocks\u00e5 \u00e5tg\u00e4rdas men de kan kr\u00e4va att du l\u00e4gger ut mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Om din bil \u00e4r pl\u00e5gad av extrema korrosionsniv\u00e5er finns det ingen logik i att k\u00f6pa en s\u00e5dan bil. \u00c4ven s\u00e5dana rostniv\u00e5er kan \u00e5tg\u00e4rdas, men det kan kr\u00e4va att du helt tar is\u00e4r bilen, k\u00f6per nya paneler eller till och med tillverkar dem.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill k\u00f6pa en bil som \u00e4r korroderad b\u00f6r du ta in bilen f\u00f6r en omfattande inspektion bara f\u00f6r att se till att korrosionsniv\u00e5erna inte \u00e4r h\u00f6gre \u00e4n vad du kanske tror fr\u00e5n b\u00f6rjan eftersom rost kan bildas p\u00e5 st\u00e4llen som \u00e4r helt utom synh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett rostniv\u00e5erna ska du f\u00f6rs\u00f6ka r\u00e4kna ut om det \u00e4r meningsfullt att k\u00f6pa en rostig bil ekonomiskt sett. Endast en handfull extremt begr\u00e4nsade och v\u00e4rdefulla bilar \u00e4r vettiga om rostniv\u00e5erna \u00e4r extrema. Om rostniv\u00e5erna \u00e4r milda och priset tar h\u00e4nsyn till det kan det vara mer vettigt.<\/p>\n\n\n\n

Mild rost<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga bilar \u00e4r ofta pl\u00e5gade av milda rostniv\u00e5er. Dessa typer av rostfl\u00e4ckar bildas vanligtvis bakom hjulen och \u00e4r vanligtvis synliga fr\u00e5n utsidan. Dessutom \u00e4r rost p\u00e5 underredet ocks\u00e5 ganska vanligt, men du m\u00e5ste inspektera bilens undersida f\u00f6r att se den.<\/p>\n\n\n\n

Dessa niv\u00e5er av rost \u00e4r l\u00e4tta att \u00e5tg\u00e4rda om det inte beh\u00f6vs n\u00e5gra omm\u00e5lningar eller liknande. Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att slipa ut ytan tills det inte finns n\u00e5gon korrosion kvar, slipa den sl\u00e4t, grundm\u00e5la omr\u00e5det och senare m\u00e5la det med en bilf\u00e4rg av fordonskvalitet.<\/p>\n\n\n\n

Om rosten sitter p\u00e5 en m\u00e5lad panel m\u00e5ste du g\u00f6ra allt ovanst\u00e5ende, men m\u00e5la omr\u00e5det med f\u00e4rgmatchad f\u00e4rg och ett par lager klarlack. Alla dessa l\u00f6sningar \u00e4r ganska enkla och de \u00e4r inte tidskr\u00e4vande. Det \u00e4r vettigt att \u00e5tg\u00e4rda s\u00e5dana niv\u00e5er av rost, och s\u00e4rskilt om bilens ink\u00f6pspris \u00e4r rabatterat.<\/p>\n\n\n\n

Men innan du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att k\u00f6pa bilen \u00e4r en grundlig inspektion n\u00f6dv\u00e4ndig eftersom rostfl\u00e4ckar kan g\u00f6mma sig p\u00e5 m\u00e5nga st\u00e4llen som inte syns med blotta \u00f6gat. Om s\u00e5dana rostniv\u00e5er bildas p\u00e5 en ny bil som borde ha fabriksrostskydd \u00e4r det troligt att bilen redan har lagats.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5ttlig rost<\/h2>\n\n\n\n

Moderata rostniv\u00e5er best\u00e5r av icke lokaliserade djupa rostfl\u00e4ckar \u00f6ver hela bilen. S\u00e5dana bilar missbrukas ofta under hela sin livstid och oftast bryr sig \u00e4garna inte s\u00e5 mycket om dem.<\/p>\n\n\n\n

Det borde vara en tydlig indikation p\u00e5 hur \u00e4garen har behandlat bilen och att lita p\u00e5 en s\u00e5dan \u00e4gare st\u00e4ller en hel del fr\u00e5gor. \u00c4ven dessa niv\u00e5er av rost kan sorteras ut, men det tar mycket mer tid och anstr\u00e4ngning att g\u00f6ra det, s\u00e4rskilt om rosten redan har tr\u00e4ngt in i de inre skikten av bilens komponenter.<\/p>\n\n\n\n

Att \u00e5tg\u00e4rda s\u00e5dana rostniv\u00e5er kan till och med kr\u00e4va att du byter ut en panel, anv\u00e4nder panellimning eller till och med svetsar ett par paneler. Om bilen inte \u00e4r strukturellt \u00e4ventyrad, alla rostfl\u00e4ckar \u00e4r lokaliserade f\u00f6rs\u00f6k att r\u00e4kna ut bilens slutliga v\u00e4rde efter att alla dessa problem s\u00e5 sm\u00e5ningom har l\u00f6sts.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r s\u00e4llan som s\u00e5dana rostniv\u00e5er \u00e5tg\u00e4rdas, och det \u00e4r bara vettigt att g\u00f6ra det om bilen i fr\u00e5ga \u00e4r en bil med begr\u00e4nsad upplaga och h\u00f6gt v\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

Extrem rost<\/h2>\n\n\n\n

Extrema rostniv\u00e5er \u00e4r s\u00e4llsynta och n\u00e4stan alltid inte v\u00e4rda att beakta. Dessa bilar \u00e4r strukturellt komprometterade eftersom en massa av bilens integrerade paneler, s\u00e5som sj\u00e4lva ramen, \u00e4r korroderade, och bilen \u00e4r inte s\u00e4ker att k\u00f6ra eller ens vara i n\u00e4rheten av den eftersom den kan bryta s\u00f6nder n\u00e4r som helst.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte meningsfullt att vare sig reparera eller k\u00f6pa en s\u00e5dan bil. Det finns ett par v\u00e4ldokumenterade fall av s\u00e5 kallade ”ladug\u00e5rdsfynd”. Ett ladug\u00e5rdsfynd \u00e4r vanligtvis en mycket v\u00e4rdefull bil i extremt begr\u00e4nsad upplaga som har varit bortgl\u00f6md i \u00e5rtionden.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5dana bilar \u00e4r rostiga och ibland till och med oigenk\u00e4nnliga, men de repareras p\u00e5 grund av bilarnas enorma v\u00e4rde. Ett bra exempel p\u00e5 ett s\u00e5dant fall \u00e4r en Ferrari 250 GTO fr\u00e5n 1960-talet som har legat begravd p\u00e5 en mans bakg\u00e5rd i \u00e5rtionden.<\/p>\n\n\n\n

Dessa 250:or \u00e4r v\u00e4rda tiotals miljoner dollar, och en 250 GTO i fruktansv\u00e4rt skick kan fortfarande f\u00e5 ett pris p\u00e5 ett par miljoner dollar. S\u00e5 ja, om du st\u00f6ter p\u00e5 en s\u00e5dan h\u00e4r i din bakg\u00e5rd och den inte redan \u00e4r din, b\u00f6r du k\u00f6pa den.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur kan jag skydda en bil fr\u00e5n rost?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r det f\u00f6rsta b\u00f6r du tv\u00e4tta bilen regelbundet, parkera den i ett garage och applicera n\u00e5gon form av f\u00e4rgskyddsfilm eller keramisk sk\u00f6ld om bilen \u00e4r av h\u00f6gre v\u00e4rde. Underlacker bilen med en speciell tj\u00e4rbaserad l\u00f6sning f\u00f6r att ytterligare \u00f6ka skyddsniv\u00e5erna.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja olika typer av vaxer eller sprayer f\u00f6r att ytterligare f\u00f6rb\u00e4ttra skyddsniv\u00e5erna. Ta bara hand om din bil och inspektera den d\u00e5 och d\u00e5 f\u00f6r att uppt\u00e4cka eventuella tecken p\u00e5 rost. Bilar b\u00f6r skyddas om de inte erbjuder n\u00e5got rostskydd fr\u00e5n fabrik, s\u00e5 se till att du g\u00f6r din del.<\/p>\n\n\n\n

Beh\u00f6ver nyare bilar rostskydd?<\/h4>\n\n\n\n

Oftast \u00e4r nyare bilar v\u00e4l skyddade direkt fr\u00e5n fabriken och de beh\u00f6ver inget ytterligare rostskydd under n\u00e5gra decennier efter tillverkningen. Dessa bilar anv\u00e4nder mycket galvaniserat st\u00e5l i sin konstruktion, och de skyddas ytterligare med massor av vaxer och lackskyddsl\u00f6sningar.<\/p>\n\n\n\n

Nyare bilar \u00e4r ocks\u00e5 ofta skyddade av m\u00e5nga olika typer av garantier som t\u00e4cker rost. F\u00f6rst efter ett par decennier och efter att garantin har l\u00f6pt ut \u00e4r det meningsfullt att skydda dessa bilar ytterligare.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den b\u00e4sta metoden f\u00f6r rostskydd i efterhand?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta metoden f\u00f6r rostskydd eftermarknaden \u00e4r f\u00f6rmodligen en hyfsat applicerad tj\u00e4rbaserad grundf\u00e4rg. Dessa kan h\u00e5lla i n\u00e5gra \u00e5r om de appliceras professionellt och de kostar vanligtvis 100-200 dollar. Om du inte vill anv\u00e4nda underlag \u00e4r det ocks\u00e5 ett alternativ att v\u00e4lja en dedikerad oljespray.<\/p>\n\n\n\n

Dessa sprayer sprutas p\u00e5 alla k\u00e4nsliga omr\u00e5den och droppar mot de icke n\u00e5bara, men lika k\u00e4nsliga omr\u00e5dena. De kostar ocks\u00e5 mer eller mindre lika mycket, och de kan h\u00e5lla i ett par \u00e5r. Om du kombinerar dessa tv\u00e5 \u00e4r du f\u00f6rmodligen s\u00e4ker p\u00e5 att slippa rost i n\u00e5gra \u00e5r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det beror p\u00e5. Det finns olika niv\u00e5er av rost. Vissa \u00e4r l\u00e4tta och bara p\u00e5 ytan och kan \u00e5tg\u00e4rdas relativt billigt och ganska snabbt. Andra \u00e4r mer intensiva och de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5,15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1095"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1095"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1095\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1095"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1095"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1095"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}