{"id":1093,"date":"2021-06-15T07:56:15","date_gmt":"2021-06-15T07:56:15","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1093"},"modified":"2021-06-15T07:56:15","modified_gmt":"2021-06-15T07:56:15","slug":"vilka-bilar-ar-minst-benagna-att-rosta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-bilar-ar-minst-benagna-att-rosta\/","title":{"rendered":"Vilka bilar \u00e4r minst ben\u00e4gna att rosta?"},"content":{"rendered":"\n

Alla nyare bilar \u00e4r byggda f\u00f6r att motst\u00e5 rost mycket b\u00e4ttre \u00e4n bilar fr\u00e5n 3-4 \u00e5rtionden sedan. I stort sett alla nyare m\u00e4rken anv\u00e4nder n\u00e5gon form av rostskydd fr\u00e5n fabriken. Vare sig det \u00e4r galvaniserat st\u00e5l, e bel\u00e4ggningar, vaxf\u00f6reningar eller andra skyddsmedel.<\/p>\n\n\n\n

Dessa rostskyddsl\u00f6sningar fr\u00e5n fabriken har anv\u00e4nts under de senaste trettio \u00e5ren eller s\u00e5, och den f\u00f6rfiningsniv\u00e5 som finns p\u00e5 moderna bilar \u00e4r extremt h\u00f6g. M\u00e4rken som Mercedes, BMW, Volvo och Porsche har varit de mest v\u00e4ldokumenterade rostskyddade bilarna.<\/p>\n\n\n\n

Men det betyder inte att dessa m\u00e4rken \u00e4r m\u00e4rkbart b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med en massa andra m\u00e4rken. Om du l\u00e4gger till ytterligare rostskyddsl\u00f6sningar p\u00e5 din bil kommer du sannolikt aldrig att st\u00f6ta p\u00e5 rost. Men n\u00f6dv\u00e4ndigheten av ytterligare rostskydd \u00e4r tveksam.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4nd\u00e5 slutar med att rostskydda din bil ytterligare, v\u00e4lj ett lager keramisk sk\u00f6ld, undercoating, droppoljespray eller lackskyddsfilm eftersom dessa skyddsmedel ger b\u00e4st valuta f\u00f6r pengarna.<\/p>\n\n\n\n

Moderna bilar<\/h2>\n\n\n\n

Nyare bilar gynnas av en sofistikerad tillverkningsprocess som vanligtvis omfattar flera olika rostskyddsmedel. Varum\u00e4rken som BMW eller Porsche har v\u00e4ldokumenterade rostskyddsprocesser, och de erbjuder dessutom dedikerade rostgarantier p\u00e5 toppen.<\/p>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta steget mot rostskydd \u00e4r anv\u00e4ndningen av galvaniserat st\u00e5l. Detta \u00e4r en process d\u00e4r det yttre skiktet av naken metall eller j\u00e4rn bel\u00e4ggs med zink f\u00f6r att hindra panelen fr\u00e5n att reagera med syre och fukt, eller med andra ord, f\u00f6r att f\u00f6rhindra rost.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom galvaniserat st\u00e5l anv\u00e4nder moderna bilm\u00e4rken ocks\u00e5 speciella plastliknande vaxl\u00f6sningar f\u00f6r alla o\u00e5tkomliga vinklar och vr\u00e5r. M\u00e4rken som BMW doppar ocks\u00e5 sina bilar i ett s\u00e4rskilt bad i ett f\u00f6rs\u00f6k att elektriskt ladda bilens paneler f\u00f6r att ytterligare f\u00f6rneka effekterna av potentiell rost.<\/p>\n\n\n\n

Nyare bilar drar ocks\u00e5 nytta av tillverkningsprocesser p\u00e5 h\u00f6g niv\u00e5 som s\u00e4kerst\u00e4ller att alla karossens mellanrum \u00e4r extremt sm\u00e5 och exakta. Det finns ocks\u00e5 massor av olika lackskyddsl\u00f6sningar som sitter p\u00e5 sj\u00e4lva lacken.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre bilar\/brukade bilar<\/h2>\n\n\n\n

Bilar som \u00e4r 30-40+ \u00e5r gamla \u00e4r de som \u00e4r mest ben\u00e4gna att rosta av flera olika sk\u00e4l. F\u00f6r det f\u00f6rsta har n\u00e4stan alla dessa bilar aldrig haft n\u00e5got s\u00e4rskilt rostskydd fr\u00e5n fabriken. Panelspalterna \u00e4r breda och oj\u00e4mna, vilket ofta uts\u00e4tter k\u00e4nsliga omr\u00e5den f\u00f6r v\u00e4der och vind. Och dessa problem blev bara v\u00e4rre under \u00e5rens lopp.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r sj\u00e4lva bilens \u00e5lder f\u00f6rmodligen den st\u00f6rsta riskfaktorn n\u00e4r det g\u00e4ller rost. En h\u00e5rt anv\u00e4nd bil har f\u00f6rlorat m\u00e5nga skyddsniv\u00e5er mot alla m\u00f6jliga problem. Sj\u00e4lva lacken \u00e4r f\u00f6rmodligen kraftigt flisad, och det \u00e4r \u00e4ven bilens underrede.<\/p>\n\n\n\n

Och dessa tv\u00e5 st\u00e4llen \u00e4r vanligtvis pl\u00e5gade av rost. Endast en liten andel av \u00e4ldre bilar skyddas st\u00e4ndigt fr\u00e5n rost p\u00e5 grund av deras \u00f6kade v\u00e4rde. Men det stora flertalet ger s\u00e5 sm\u00e5ningom efter f\u00f6r naturens str\u00e4nga vilja och b\u00f6rjar rosta.<\/p>\n\n\n\n

Om du planerar att beh\u00e5lla din bil l\u00e4nge, g\u00e5 vidare och r\u00e5dfr\u00e5ga ett proffs om alla de olika rostskyddstekniker som finns p\u00e5 eftermarknaden. Utan dessa kommer din bil sannolikt att drabbas av n\u00e5gon form av korrosion l\u00e4ngre fram om den inte skyddas fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Rostskydd eftermarknaden<\/h2>\n\n\n\n

Underlackering, dropp-\/droppfria oljesprayer, elektriska moduler, keramiska sk\u00f6ldar, f\u00e4rgskyddsfilm\u2026 Detta \u00e4r de mest popul\u00e4ra s\u00e4tten man kan skydda en bil fr\u00e5n rost. Undercoating \u00e4r f\u00f6rmodligen det mest popul\u00e4ra av alla, och om det g\u00f6rs p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan det skydda bilen i n\u00e5gra \u00e5r innan den beh\u00f6ver g\u00f6ras om.<\/p>\n\n\n\n

Dropp\/droppl\u00f6sa oljesprayer \u00e4r ocks\u00e5 ganska popul\u00e4ra, men du b\u00f6r v\u00e4lja den droppl\u00f6sa versionen eftersom den droppl\u00f6sa vanligtvis kr\u00e4ver att du demonterar eller till och med borrar i vissa bilpaneler. Alla dessa tre kostar runt 100-200 dollar och \u00e4r v\u00e4l l\u00e4mpade f\u00f6r tillf\u00e4lligt skydd.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill skydda sj\u00e4lva lacken \u00e4r ett lager keramisk sk\u00f6ld och ett lager f\u00e4rgskyddsfilm ovanp\u00e5 det det b\u00e4sta m\u00f6jliga s\u00e4ttet att skydda lacken, och kan ibland \u00e4ven skydda underredet och m\u00e5nga andra bildelar.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 kolla in dedikerade elektriska moduler som om de placeras strategiskt skickar ut en konstant elektrisk str\u00f6m genom hela bilpanelen. Den h\u00e4r modulen f\u00f6rs\u00f6ker efterlikna den e-lackering som vissa m\u00e4rken som BMW g\u00f6r fr\u00e5n fabriken. Men dessa kostar ett par hundra dollar, och effektivitetsniv\u00e5erna \u00e4r ganska tveksamma.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/p>\n\n\n\n

Ska jag v\u00e4lja rostskydd eftermarknaden?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4ger en nyare bil och inte planerar att beh\u00e5lla den i flera decennier fram\u00f6ver, s\u00e5 nej, det \u00e4r sl\u00f6seri med tid och pengar. Om du \u00e4ger en nyare bil och planerar att beh\u00e5lla den i 30+ \u00e5r, d\u00e5 \u00e4r det vettigare att g\u00f6ra det, men n\u00f6dv\u00e4ndigheten kan fortfarande ifr\u00e5gas\u00e4ttas.<\/p>\n\n\n\n

I alla andra scenarier \u00e4r rostskydd fr\u00e5n eftermarknaden vettigare. Men om du st\u00e4ndigt tv\u00e4ttar din bil, parkerar den i ett garage och inte uts\u00e4tts f\u00f6r mycket salt och fukt under \u00e5ret \u00e4r det inte s\u00e5 troligt att rost uppst\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag g\u00f6ra rostskydd sj\u00e4lv?<\/p>\n\n\n\n

Ja, det kan du. Som tidigare n\u00e4mnts ska du tv\u00e4tta bilen regelbundet, f\u00f6rs\u00f6ka h\u00e5lla utkik efter eventuella rester som kanske inte l\u00e4tt kan tv\u00e4ttas bort och f\u00f6rs\u00f6ka ta bort dem utan att skada lacken. Du kan ocks\u00e5 applicera underlaget sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r f\u00f6rst samla ihop all n\u00f6dv\u00e4ndig utrustning, till exempel en bilhiss, skyddshandskar och skyddsglas\u00f6gon, en primer, en burk svart bilf\u00e4rg, en slipmaskin och fint sandpapper. F\u00f6rst ska du slipa alla omr\u00e5den, grundm\u00e5la dem i och m\u00e5la dem. D\u00e4refter kan du applicera bel\u00e4ggningen j\u00e4mnt och v\u00e4nta tills den \u00e4r helt torr.<\/p>\n\n\n\n

Kan rost \u00e5tg\u00e4rdas?<\/h4>\n\n\n\n

Rost kan teoretiskt sett \u00e5tg\u00e4rdas i 99 % av situationerna, men ibland \u00e4r det inte meningsfullt att g\u00f6ra det ekonomiskt. I v\u00e4rsta fall riskerar bilens strukturella integritet att \u00e4ventyras, och detta kan \u00e5tg\u00e4rdas men det \u00e4r tidskr\u00e4vande och dyrt.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ttare rostfl\u00e4ckar kan enkelt \u00e5tg\u00e4rdas bara genom att slipa bort dem och skydda dem efter\u00e5t. Men den allm\u00e4nna tumregeln \u00e4r att rost inte b\u00f6r \u00e5tg\u00e4rdas om bilen inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt v\u00e4rdefull efter\u00e5t eftersom vissa rostfixar potentiellt kan kosta mer \u00e4n sj\u00e4lva bilen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Alla nyare bilar \u00e4r byggda f\u00f6r att motst\u00e5 rost mycket b\u00e4ttre \u00e4n bilar fr\u00e5n 3-4 \u00e5rtionden sedan. I stort sett alla nyare m\u00e4rken anv\u00e4nder n\u00e5gon form av rostskydd fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5,15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1093"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1093"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1093\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1093"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1093"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1093"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}