{"id":109,"date":"2021-04-06T08:07:45","date_gmt":"2021-04-06T08:07:45","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=109"},"modified":"2021-04-06T08:07:45","modified_gmt":"2021-04-06T08:07:45","slug":"rostar-mercedes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/rostar-mercedes\/","title":{"rendered":"Rostar Mercedes?"},"content":{"rendered":"\n
En av anledningarna till att Mercedes-Benz \u00e4r mycket popul\u00e4r runt om i v\u00e4rlden \u00e4r bilarnas lyxiga och fantastiska utseende. Detta lyxiga m\u00e4rke har dock ocks\u00e5 en del problem.
Precis som andra bilar rostar Mercedes. Mercedes m\u00e5 ha n\u00e5gra av de vackraste, lyxigaste och mest bekv\u00e4ma bilarna, men rost \u00e4r ett problem som de flesta Mercedes-\u00e4gare st\u00e4lls inf\u00f6r. Observera att vissa Mercedes-modeller har allvarliga rostproblem j\u00e4mf\u00f6rt med andra.<\/p>\n\n\n\n
De flesta Mercedes-Benz-modeller som byggdes i slutet av 1990-talet och b\u00f6rjan av 2000-talet hade rostproblem. Detta berodde fr\u00e4mst p\u00e5 den typ av f\u00e4rg som de anv\u00e4nde. F\u00f6retaget \u00f6vergick till vattenbaserad f\u00e4rg som inte var s\u00e4rskilt h\u00e5llbar. Den hade ocks\u00e5 tunnare skikt, vilket innebar att den slets ut snabbt och utsatte bilarna f\u00f6r v\u00e4der och vind.
N\u00e5gra av de Mercedes-modeller som hade rostproblem mellan 1995 och 2004 var Mercedes-Benz W202 C-klass, W210, W208, W220 S-klass, C208 CLK-klass, W210 E-klass, C215 CL-klass, W203 C-klass och W211 E-klass.
De flesta Mercedes-modeller fr\u00e5n efter 2006 har inte haft rostproblem.<\/p>\n\n\n\n
Flera Mercedes-modeller byggda mellan 2011 och 2016 har \u00e5terkallats p\u00e5 grund av rostproblem. De bilar som \u00e5terkallades klarade sig inte bra i kalla omr\u00e5den i \u00f6stra Kanada. Anledningen till \u00e5terkallelsen var att stora m\u00e4ngder salt dumpades p\u00e5 motorv\u00e4gar under vinterm\u00e5naderna.
Saltet som dumpades p\u00e5 motorv\u00e4garna orsakade rost p\u00e5 bultar som f\u00f6rband den elektriska servostyrningsmotorn med styrhuset. Om korrosionen blir f\u00f6r stor kan enheten lossna och leda till f\u00f6rlust av servostyrningen. Detta visade sig vara farligt och \u00f6ver 21 500 Mercedesbilar \u00e5terkallades.
De flesta modellerna var fr\u00e5n C-Klass, E-Klass, CLS-Klass, S-Klass, GLC-Klass, GLE-Klass och ML-Klass. Mercedes rekommenderade \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljarna att byta ut monteringsbultarna och anv\u00e4nda en korrosionsskyddande bel\u00e4ggning p\u00e5 v\u00e4xelhuset och bultarna. Ett annat alternativ var att byta ut styrv\u00e4xeln.<\/p>\n\n\n\n
Mercedes-Benz \u00e4r inte bara dyrt att k\u00f6pa utan ocks\u00e5 att underh\u00e5lla. \u00c4ven om m\u00e5nga lyxbilar har rostproblem b\u00f6rjar Mercedes ofta utveckla dessa problem ganska tidigt. De flesta modeller b\u00f6rjar f\u00e5 rostproblem efter 120 000 mil eller 10 \u00e5r.
Om du \u00e4ger en 10 \u00e5r gammal eller \u00e4ldre Mercedes-bil b\u00f6r du inspektera den grundligt innan det g\u00e5r \u00f6verstyr. Det \u00e4r l\u00e4ttare att \u00e5tg\u00e4rda sm\u00e5 rostfl\u00e4ckar \u00e4n att v\u00e4nta p\u00e5 att de ska sprida sig. Rost kan ocks\u00e5 \u00e4ta sig in i vissa vitala delar, vilket leder till kostsamma reparationer.<\/p>\n\n\n\n
\u00c4ven om en Mercedes-Benz \u00e4r sj\u00e4lva sinnebilen f\u00f6r en lyxbil kan bilen efter flera \u00e5rs anv\u00e4ndning utveckla olika problem som t.ex. rost. Om du har \u00e4gt din bil i mer \u00e4n 10 \u00e5r b\u00f6r du b\u00f6rja inspektera vissa omr\u00e5den innan rosten f\u00f6rv\u00e4rras.
Med Mercedes-Benz \u00e4r det l\u00e4tt att kontrollera om det finns rost eftersom det \u00e4r vanligare i vissa delar av bilen. Till dessa h\u00f6r bland annat:<\/p>\n\n\n\n
Mercedes har \u00e4ndrat en hel del saker f\u00f6r att g\u00f6ra sina bilar mer tillf\u00f6rlitliga under \u00e5rens lopp. Sedan klagom\u00e5len om rost mellan 1995 och 2004 \u00e5rs bilmodeller \u00e4r Mercedes bilar nu mer h\u00e5llbara och rostar inte s\u00e5 l\u00e4tt. Detta \u00e4r tack vare den innovativa f\u00e4rgteknik som anv\u00e4nds p\u00e5 nyare Mercedes.
Den innovativa f\u00e4rgteknik som Mercedes anv\u00e4nder sig av \u00e4r k\u00e4nd som ”Permagard”. Detta \u00e4r ett lackskyddsmedel f\u00f6r eftermarknaden som \u00e4r skapat f\u00f6r att h\u00e5lla Mercedes i str\u00e5lande skick. Den innovativa f\u00e4rgen anv\u00e4nds eftersom den hj\u00e4lper till att bilda en plastliknande barri\u00e4r mellan den riktiga lacken och element, s\u00e5som saft, surt regn, f\u00e5gelbajs med mera.
Permagard-bel\u00e4ggningen bibeh\u00e5ller ocks\u00e5 Mercedes lyxiga utseende och f\u00e5r den att se ut som ny. Till skillnad fr\u00e5n skyddande polermedel eller vaxer \u00e4r den h\u00e4r innovativa lacken l\u00e5ngvarig eftersom den f\u00e4ster p\u00e5 bilens lack. Den bleknar allts\u00e5 inte snabbt som polish eller vaxer.<\/p>\n\n\n\n
Bland dessa tre tyska lyxbilsm\u00e4rken \u00e4r Audis minst ben\u00e4gna till rostproblem, medan Mercedes har flest problem med rost. Audi A3 och A4 rankas h\u00f6gt i m\u00e5nga j\u00e4mf\u00f6relser av de bilar som har minst rostproblem. BMW:s 3-serie f\u00f6ljer t\u00e4tt efter och d\u00e4refter kommer Mercedes-Benz A-klass och GLS-klass.<\/p>\n\n\n\n
\u00c4ven om m\u00e5nga Mercedes-\u00e4gare har rapporterat rostproblem p\u00e5 sina bilar \u00e4r det inte alla modeller som rostar. S\u00e5 innan du best\u00e4mmer dig f\u00f6r en viss Benz-modell b\u00f6r du kontrollera att den inte har rostproblem. A-klassen och GLS-klassen har minst rostproblem.<\/p>\n\n\n\n
Ja, det g\u00f6r de. Vissa klimat \u00e4r dock h\u00e5rdare f\u00f6r din bil \u00e4n andra. Om du till exempel k\u00f6r en Mercedes p\u00e5 vintern uts\u00e4tts den f\u00f6r rost, eftersom det kastas mycket salt runt omkring. Dessutom rostar en Mercedes som k\u00f6rs i fuktigt klimat snabbare \u00e4n en Mercedes som k\u00f6rs i ett mindre fuktigt klimat.<\/p>\n\n\n\n
Sj\u00e4lvklart kan du \u00e5tg\u00e4rda ditt rostproblem! Det kommer dock att bli dyrt. Ta din bil till en auktoriserad Mercedes-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare, eller en mekaniker som du litar p\u00e5 om den \u00e4r utanf\u00f6r garantin. Mekanikern kommer att slipa, slipa och m\u00e5la din bil. Att bli av med rost \u00e4r ganska besv\u00e4rligt och kostsamt.<\/p>\n\n\n\n
De flesta av bilens yttre delar \u00e4r tillverkade av st\u00e5l. N\u00e4r f\u00e4rgen \u00e4r repad eller slits ut exponeras st\u00e5lmetallen undertill f\u00f6r v\u00e4der och vind. Metallen b\u00f6rjar korrodera och s\u00e5 sm\u00e5ningom rosta. Om man inte tar hand om den kan rosten f\u00f6rv\u00e4rras och orsaka h\u00e5l i bilen.<\/p>\n\n\n\n
Rost \u00e4r ett av de vanligaste problemen med Mercedes-Benz. Innan du k\u00f6per n\u00e5gon Mercedes-modell ska du se till att ta reda p\u00e5 om den har rostproblem eller inte. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan du h\u00e5lla din bil i skick och undvika kostsamma reparationer.
Inspektera alltid bilens st\u00f6tf\u00e5ngare, registreringsskylt, under f\u00f6rar- och passagerars\u00e4tena, inuti bagageluckan, under hjulbasen, undersidan av d\u00f6rrarna och bakom sidov\u00e4ggsk\u00e5porna. Mercedes fordon har dock f\u00f6rb\u00e4ttrats mycket och de senaste bilmodellerna har inte m\u00e5nga rostproblem som de tidigare modellerna.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
En av anledningarna till att Mercedes-Benz \u00e4r mycket popul\u00e4r runt om i v\u00e4rlden \u00e4r bilarnas lyxiga och fantastiska utseende. Detta lyxiga m\u00e4rke har dock ocks\u00e5 en del problem.Precis som andra<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":110,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/109"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=109"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/109\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/110"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=109"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=109"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=109"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}