{"id":1076,"date":"2021-06-10T08:20:15","date_gmt":"2021-06-10T08:20:15","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1076"},"modified":"2021-06-10T08:20:15","modified_gmt":"2021-06-10T08:20:15","slug":"varfor-varderas-bmwer-sa-snabbt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-varderas-bmwer-sa-snabbt\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r v\u00e4rderas BMW:er s\u00e5 snabbt?"},"content":{"rendered":"\n

Trots att BMW \u00e4r lyxbilar som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r sin tillfredsst\u00e4llande k\u00f6rupplevelse, v\u00e4rdeminskar de snabbare \u00e4n de flesta andra bilm\u00e4rken. Den st\u00f6rsta anledningen till detta \u00e4r stigmat kring BMW-f\u00f6rare. Oerfarna eller h\u00e4nsynsl\u00f6sa f\u00f6rare inneb\u00e4r aggressiv k\u00f6rning och mindre underh\u00e5ll, vilket kraftigt s\u00e4nker priset p\u00e5 begagnade BMW:s ned\u00e5t, vilket ofta g\u00f6r dem till en bra aff\u00e4r.
De flesta nya tyska bilar v\u00e4rdeminskar snabbt av n\u00e5gra av samma sk\u00e4l som BMW. L\u00e5t oss ta en titt p\u00e5 varf\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Nedbrytbart gummi<\/h2>\n\n\n\n

En av de st\u00f6rsta orsakerna till att BMW:s v\u00e4rdeminskning sker snabbt \u00e4r anv\u00e4ndningen av nedbrytbart gummi som den tyska regeringen har inf\u00f6rt f\u00f6r alla biltillverkare i landet. Alla stora biltillverkare i Tyskland som Porsche, Volkswagen, Opel, BMW, Audi, Mercedes-Benz och andra f\u00f6ljer dessa riktlinjer.
Syntetiskt gummi h\u00e5ller mycket l\u00e4ngre \u00e4n 10 \u00e5r, men har f\u00f6rbjudits. P\u00e5 grund av det nedbrytbara gummi som anv\u00e4nds tenderar m\u00e5nga delar p\u00e5 en genomsnittlig BMW att g\u00e5 s\u00f6nder efter n\u00e5gra \u00e5rs anv\u00e4ndning. Detta \u00e4r en av huvudorsakerna till att begagnade BMW:s g\u00e5r s\u00f6nder s\u00e5 l\u00e4tt, deras plastdelar \u00e4r nedbrytbara och inte syntetiska.
Om tyska bilar byggdes med samma gummidetaljer som japanska bilar eller amerikanska bilar g\u00f6r, skulle deras motorer f\u00f6rmodligen vara ostoppbara och h\u00e5lla i m\u00e5nga \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Reparationer av BMW \u00e4r mer komplicerade \u00e4n de borde vara.<\/h3>\n\n\n\n

Tyska bilar, n\u00e4mligen BMW:s, \u00e4r inte alls l\u00e4tta att arbeta med. En enkel reparation borde ta 2-3 timmar, men p\u00e5 en BMW eller Mercedes-Benz skulle det ta dubbelt eller tredubbelt s\u00e5 l\u00e5ng tid, och f\u00f6r att inte tala om att arbetskostnaderna \u00e4r mycket h\u00f6gre.
Trots att en gummipackning kan kosta mindre \u00e4n 10 dollar i sig sj\u00e4lv, kan det i slut\u00e4ndan kosta mer \u00e4n 1 000 dollar att byta ut den, eftersom det tar n\u00e5gra timmar f\u00f6r en mekaniker att n\u00e5 den p\u00e5 grund av den enorma V12-motorn, som knappt f\u00e5r plats i motorrummet, vilket g\u00f6r det n\u00e4stan om\u00f6jligt att n\u00e5 en enda bult f\u00f6r att ta bort den.
Om man t\u00e4nker p\u00e5 att \u00e4ldre bilar beh\u00f6ver fler reparationer \u00e4n nyare bilar, r\u00e4knas allt detta in i priset, eftersom man normalt sett f\u00f6rv\u00e4ntar sig reparationer n\u00e4r man k\u00f6per en begagnad bil. Detta \u00e4r en av de viktigaste orsakerna till den snabba v\u00e4rdeminskningen av BMW-fordon.<\/p>\n\n\n\n

Nya f\u00f6rare v\u00e4ljer ofta BMW<\/h4>\n\n\n\n

Det finns en stigmatisering av BMW-f\u00f6rare f\u00f6r att de \u00e4r aggressiva, oerfarna och of\u00f6rsk\u00e4mda. Aggressiv k\u00f6rning orsakar slitage p\u00e5 b\u00e5de interi\u00f6r, exteri\u00f6rdelar och bilens motor. BMW-f\u00f6rare \u00e4r idioter, eller \u00e5tminstone framst\u00e4lls de s\u00e5 i filmerna.
Trots att filmerna \u00f6kar konsumenternas medvetenhet om bilm\u00e4rket v\u00e4rlden \u00f6ver, f\u00e5r de dig ocks\u00e5 att tro att om du k\u00f6per en BMW begagnad kan den vara p\u00e5 gr\u00e4nsen till f\u00f6rst\u00f6relse redan.
Oavsett om detta \u00e4r sant eller inte s\u00e4nker det priset p\u00e5 begagnade BMW:s kraftigt. Det verkliga problemet h\u00e4r \u00e4r att det \u00e4r m\u00e5nga nya f\u00f6rare som hoppar in i BMW:er och oerfarna f\u00f6rare inneb\u00e4r mindre underh\u00e5ll av fordonet, vilket leder till v\u00e4rdeminskning och motorskador med tiden.<\/p>\n\n\n\n

Leasing st\u00e5r f\u00f6r mer \u00e4n 50 procent av BMW-fordonen.<\/h4>\n\n\n\n

Utbud och efterfr\u00e5gan spelar en stor roll n\u00e4r det g\u00e4ller att forma priset p\u00e5 alla produkter d\u00e4r ute, oavsett varum\u00e4rkesimage. Eftersom det finns m\u00e5nga leasade BMW betyder det att det finns ett stort infl\u00f6de av 2- och 3-\u00e5riga BMW som sl\u00e5r till p\u00e5 begagnatmarknaden. Ju fler bilar det finns av en viss modell p\u00e5 marknaden, desto st\u00f6rre \u00e4r konkurrensen om att s\u00e4lja, vilket g\u00f6r att priset sjunker kraftigt.
F\u00f6rsta \u00e5rets v\u00e4rdeminskning f\u00f6r BMW-modeller \u00e4r brutal. BMW, som \u00e4r en statussymbol, f\u00f6rlitar sig p\u00e5 att kunderna ska njuta av doften av \u00e4kta l\u00e4der i en bil, vilket f\u00f6rsvinner efter den f\u00f6rsta \u00e4garen. N\u00e4r man leasar en bil och dess garanti \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g att upph\u00f6ra efter det tredje \u00e5ret av \u00e4gande tenderar man dessutom att titta p\u00e5 hur man snabbt kan g\u00f6ra sig av med den.
M\u00e5nga m\u00e4nniskor vet detta och \u00e4r ovilliga att k\u00f6pa en begagnad BMW om det inte \u00e4r med stor rabatt eftersom de kommer att beh\u00f6va betala f\u00f6r reparationerna efter garantin.<\/p>\n\n\n\n

BMW \u00e4r en bil med exakt ingenj\u00f6rskonst.<\/h3>\n\n\n\n

Eftersom BMW \u00e4r ett fordon med exakt teknik beh\u00f6ver BMW r\u00e4tt underh\u00e5ll och service. Om din bil \u00e4r utanf\u00f6r garantin och den har reparerats hos en lokal mekaniker, som inte \u00e4r licensierad att utf\u00f6ra BMW-reparationer, kan de ha gjort mer skada \u00e4n nytta p\u00e5 bilen.
\u00c4gare tenderar att s\u00e4lja sina bilar precis innan de visar tecken p\u00e5 att de beh\u00f6ver en st\u00f6rre service eller reparation av en anledning. Efter ett par s\u00e5dana h\u00e4r f\u00f6rs\u00e4ljningar har allm\u00e4nheten nu f\u00e5tt upp \u00f6gonen f\u00f6r att de b\u00f6r vara f\u00f6rsiktiga med bedr\u00e4gliga BMW-s\u00e4ljare.
M\u00e5nga recensenter delar med sig av att om du f\u00f6rs\u00f6ker spara pengar genom att inte byta ut alla komponenter i din BMWs kylsystem regelbundet (var hundrade tusende mil) kan du sluta med en spr\u00e4ngd topppackning som kostar mer \u00e4n 4 000 dollar att reparera.<\/p>\n\n\n\n

Problem med att k\u00f6pa en begagnad BMW<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med begagnade BMW:s?<\/h4>\n\n\n\n

De mest popul\u00e4ra BMW-modellerna upplever vanliga problem som fel p\u00e5 tandremmen, fel p\u00e5 elektroniken och en h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepump, vilket kan leda till d\u00e5lig acceleration och f\u00e5 din motor att stamma vid h\u00f6gre hastigheter. Detta kan ytterligare skada den eller till och med hindra den fr\u00e5n att v\u00e4nda \u00f6verhuvudtaget.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa en begagnad BMW-bil?<\/h4>\n\n\n\n

BMW-bilar \u00e4r verkligen inte f\u00f6r alla. BMW-bilar erbjuder ren k\u00f6rgl\u00e4dje, men till priset av en hel del reparationskostnader. I slut\u00e4ndan kan det kraftigt rabatterade priset p\u00e5 en begagnad BMW sluta kosta dig mycket mer i form av reparationer och \u00e4gandekostnader.
T\u00e4nk p\u00e5 det n\u00e4r du k\u00f6per en begagnad BMW. Trots sina problem levererar BMW kraft och underh\u00e5llning som inget annat fordon, vilket g\u00f6r begagnade BMW till ett popul\u00e4rt val. Se bara till att du hittar en som har tagits v\u00e4l om hand och om i gott skick.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de mest tillf\u00f6rlitliga BMW-modellerna?<\/h4>\n\n\n\n

De mest tillf\u00f6rlitliga BMW-modellerna du kan k\u00f6pa \u00e4r E90 325i och 328i. 1990-talets BMW:er i 3-serien blev k\u00e4nda f\u00f6r sina n\u00e4stan skotts\u00e4kra motorer som brukar h\u00e5lla mer \u00e4n 200 000 eller till och med 300 000 mil vid vissa tillf\u00e4llen. Andra bra BMW:er att k\u00f6pa \u00e4r BMW 3-serien fr\u00e5n 2000 – 2006, som har en lika p\u00e5litlig drivlina.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Trots att BMW \u00e4r lyxbilar som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r sin tillfredsst\u00e4llande k\u00f6rupplevelse, v\u00e4rdeminskar de snabbare \u00e4n de flesta andra bilm\u00e4rken. Den st\u00f6rsta anledningen till detta \u00e4r stigmat kring BMW-f\u00f6rare. Oerfarna<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1077,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1076"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1076"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1076\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1077"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1076"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1076"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1076"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}