{"id":1063,"date":"2021-06-10T08:13:10","date_gmt":"2021-06-10T08:13:10","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1063"},"modified":"2021-06-10T08:13:10","modified_gmt":"2021-06-10T08:13:10","slug":"ska-jag-kopa-en-elbil-nu-eller-vanta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ska-jag-kopa-en-elbil-nu-eller-vanta\/","title":{"rendered":"Ska jag k\u00f6pa en elbil nu eller v\u00e4nta?"},"content":{"rendered":"\n

\u00d6verg\u00e5ngen till elbilar har sakta \u00f6kat under de senaste \u00e5ren, och omkring 20-30 nya elbilsmodeller sl\u00e4pps varje \u00e5r. Med en s\u00e5dan \u00f6kning av populariteten \u00e4r det bara rimligt att fr\u00e5ga sig om det \u00e4r r\u00e4tt tidpunkt att g\u00f6ra \u00f6verg\u00e5ngen till en helt elektrisk bil.<\/p>\n\n\n\n

Men svaret p\u00e5 den fr\u00e5gan beror i h\u00f6g grad p\u00e5 hur redo infrastrukturen f\u00f6r elbilar \u00e4r i ditt omr\u00e5de, ink\u00f6ps- och f\u00f6rs\u00e4kringskostnaderna, kostnaderna f\u00f6r reservdelar och den r\u00e4ckvidd du normalt sett har p\u00e5 din dagliga pendling. Andra aspekter som milj\u00f6konsekvenser, teknik och prestanda \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rda att beakta.<\/p>\n\n\n\n

Under de n\u00e4rmaste \u00e5ren eller till och med decennierna kommer EV-tekniken s\u00e4kerligen att utvecklas, och EV:erna i b\u00f6rjan av 2020-talet kommer sannolikt att vara lite \u00e5lderdomliga. Innan du g\u00f6r en fullst\u00e4ndig \u00f6verg\u00e5ng \u00e4r det en bra id\u00e9 att \u00f6verv\u00e4ga en hybridbil, eftersom det g\u00f6r att du delvis kan uppleva hur det k\u00e4nns att \u00e4ga en EV.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r v\u00e4nta n\u00e5gra \u00e5r eller s\u00e5 om inte alla ovann\u00e4mnda aspekter \u00e4r till din f\u00f6rdel. Det \u00e4r fortfarande inte lika bekv\u00e4mt att \u00e4ga en EV j\u00e4mf\u00f6rt med en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor (ICE), men detta kommer att f\u00f6r\u00e4ndras l\u00e4ngre fram.<\/p>\n\n\n\n

EV-infrastruktur<\/h2>\n\n\n\n

En av de viktigaste aspekterna av EV-\u00e4gande \u00e4r laddning. Om ditt omr\u00e5de \u00e4nnu inte \u00e4r fullt f\u00f6rsett med ett anst\u00e4ndigt antal snabbladdare kommer upplevelsen av EV-\u00e4gande s\u00e4kerligen att ta ut sin r\u00e4tt. Naturligtvis kan du alltid ladda din elbil hemma, men m\u00e5nga bilar som st\u00e5r parkerade p\u00e5 gatan eller i ett offentligt garage har fortfarande ingen tillg\u00e5ng till ett uttag.<\/p>\n\n\n\n

Om ditt omr\u00e5de har en utvecklad laddningsinfrastruktur \u00e4r det mycket sv\u00e5rare att se till att dessa laddare \u00e4r l\u00e4ttillg\u00e4ngliga och st\u00e4ndigt i ordning. Det s\u00e4ljs elbilar till h\u00f6ger och v\u00e4nster och laddningsinfrastrukturen f\u00f6rs\u00f6ker h\u00e5lla j\u00e4mna steg, men p\u00e5 de flesta st\u00e4llen saknas det laddningsinfrastruktur.<\/p>\n\n\n\n

Vissa tillverkare av elfordon som Tesla drar nytta av en \u00f6verv\u00e4gande v\u00e4lutvecklad infrastruktur f\u00f6r laddning av elfordon, men m\u00e5nga andra tillverkare k\u00e4mpar f\u00f6r att utveckla ett anst\u00e4ndigt laddningsn\u00e4tverk. Dessutom finns dessa n\u00e4tverk oftast i stadsomr\u00e5den eller n\u00e4ra motorv\u00e4gar, och m\u00e5nga landsbygdsomr\u00e5den har ingen tillg\u00e5ng till n\u00e5got slags laddningsn\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Men det enklaste s\u00e4ttet att ladda din elbil \u00e4r fr\u00e5n ett eluttag i hemmet. De flesta hemuttag kr\u00e4ver 6-9 timmar f\u00f6r att ladda upp batteriet helt, s\u00e5 se till att du alltid ansluter bilen. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt f\u00e5r du mest nytta av det \u00e4ven om en ICE-bil fortfarande \u00e4r den enklare v\u00e4gen att g\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Ink\u00f6pskostnader, f\u00f6rs\u00e4kring och reservdelar<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om priserna p\u00e5 elbilar l\u00e5ngsamt kryper ner till prisv\u00e4rda bilniv\u00e5er \u00e4r en elbils motsvarighet fortfarande betydligt dyrare j\u00e4mf\u00f6rt med en ICE motsvarighet. I vissa delar av v\u00e4rlden som Storbritannien kostar en eldriven Fiat 500 n\u00e4stan dubbelt s\u00e5 mycket som den bensindrivna varianten.<\/p>\n\n\n\n

En \u00e4nnu st\u00f6rre skillnad \u00e4r f\u00f6rs\u00e4kringen, eftersom premierna f\u00f6r elbilar n\u00e4stan alltid \u00e4r betydligt dyrare p\u00e5 grund av h\u00f6gre f\u00f6rs\u00e4ljningspriser f\u00f6r elbilar och tveksamt tillg\u00e4ngliga reservdelar. EV:er erbjuder inte lika m\u00e5nga r\u00f6rliga delar som ICE-bilar g\u00f6r, detta fungerar gynnsamt f\u00f6r minskade f\u00f6rs\u00e4kringskostnader och kommer f\u00f6rmodligen att spela en stor roll om n\u00e5gra \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Det st\u00f6rsta problemet med moderna EV:er \u00e4r f\u00f6rmodligen att det \u00e4r mycket sv\u00e5rare att f\u00e5 tag p\u00e5 reservdelar. M\u00e5nga kunder, mekaniker och f\u00f6rs\u00e4kringsgrupper har stora problem med att hitta reservdelar till n\u00e4stan alla EV-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Reparationskostnaderna i allm\u00e4nhet \u00e4r ocks\u00e5 tveksamma i b\u00e4sta fall. De verkliga effekterna av underh\u00e5llet av elfordon \u00e4r \u00e4nnu inte uppenbara, och efter ytterligare ett par \u00e5r kommer vi troligen att f\u00e5 uppleva m\u00e5nga elfordon som beh\u00f6ver nyare batterier. Och kostnaderna f\u00f6r nyare batterier ligger fortfarande l\u00e4tt \u00f6ver 10-15 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

R\u00e4ckvidd, teknik och prestanda<\/p>\n\n\n\n

En vanlig ICE-bil kan n\u00e5 cirka 490 kilometer fr\u00e5n en full tank medan en fulladdad EV vanligtvis r\u00e4cker cirka 200-490 kilometer. Vissa bensin- och dieseldrivna sedans klarar n\u00e4stan dubbelt s\u00e5 l\u00e5ng r\u00e4ckvidd, men den h\u00f6gsta anv\u00e4ndbara r\u00e4ckvidden som en EV kan ge dig \u00e4r inte mycket mer \u00e4n 490 kilometer (300 miles).<\/p>\n\n\n\n

Skillnaden \u00e4r dock att en bensin- eller dieseldriven bil tar 3-10 minuter att tanka, medan en EV tar 30 minuter i b\u00e4sta fall. Det finns massor av bensinstationer i n\u00e4rheten, och de \u00e4r aldrig lika upptagna som de flesta laddningsstationer \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Teknik och prestanda \u00e4r ocks\u00e5 en stor anledning till att m\u00e4nniskor v\u00e4ljer elbilar. Men b\u00e5da dessa kommer sannolikt att skjuta i h\u00f6jden under de n\u00e4rmaste \u00e5ren ocks\u00e5. Om du vill \u00f6verg\u00e5 till en EV med en g\u00e5ng kan du \u00f6verv\u00e4ga att v\u00e4nta n\u00e5gra \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r alltid en bra id\u00e9 att \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa en hybridbil i f\u00f6rv\u00e4g. Hybrider \u00e4r den verkliga medelv\u00e4gen mellan ICE-bilar och EV, och med att \u00e4ga en hybrid kommer m\u00e5nga EV vardagliga saker att bli uppenbara.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en EV om jag huvudsakligen k\u00f6r i staden?<\/h4>\n\n\n\n

Om du huvudsakligen k\u00f6r i staden \u00e4r det ingen d\u00e5lig id\u00e9 att omedelbart \u00f6verg\u00e5 till en elbil. M\u00e5nga st\u00f6rre st\u00e4der erbjuder en rad f\u00f6rm\u00e5ner till \u00e4gare av elfordon, t.ex. anvisade parkerings- och laddningsplatser, snabba k\u00f6rf\u00e4lt, inga tr\u00e4ngselavgifter och till och med vissa s\u00e4rskilda bidrag och skattes\u00e4nkningar.<\/p>\n\n\n\n

Massor av kompakta EV hatchbacks \u00e4r gjorda f\u00f6r stadsk\u00f6rning, och du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga en av dessa som din f\u00f6rsta EV om du huvudsakligen k\u00f6r i staden.<\/p>\n\n\n\n

Hur bra \u00e4r dagens elbilar?<\/h4>\n\n\n\n

Dagens moderna elbilar som Tesla Model S, Model 3, Audi E-Tron GT, Porsche Taycan, Ford Mustang Mach-e \u00e4r alla ganska imponerande bilar. Porsche Taycan \u00e4r en riktig h\u00f6jdare att k\u00f6ra eftersom den erbjuder en legitim sportbilsupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Teslas \u00e4r tekniksp\u00e4ckade och Audi E-Tron GT \u00e4r underbar. Oavsett om v\u00e4rlden \u00e4r redo f\u00f6r elbilar eller inte, \u00e4r elbilar mycket mer intressanta j\u00e4mf\u00f6rt med bilar med elmotor nuf\u00f6rtiden eftersom vi ser nya designspr\u00e5k och imponerande tekniska l\u00f6sningar som inte fanns tillg\u00e4ngliga p\u00e5 bilar med elmotor.<\/p>\n\n\n\n

B\u00f6r jag k\u00f6pa en EV om jag huvudsakligen k\u00f6r p\u00e5 motorv\u00e4gar?<\/p>\n\n\n\n

Om du huvudsakligen k\u00f6r p\u00e5 motorv\u00e4gar \u00e4r en elbil ingen bra id\u00e9 p\u00e5 grund av r\u00e4ckviddsproblemen. En hybrid- eller dieseldriven bil \u00e4r alltid det b\u00e4sta valet f\u00f6r l\u00e4ngre resor. Men om du planerar d\u00e4refter och inte har n\u00e5got emot att stanna d\u00e5 och d\u00e5 f\u00f6r att ladda kan du g\u00f6ra en l\u00e5ngresa i en elbil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00d6verg\u00e5ngen till elbilar har sakta \u00f6kat under de senaste \u00e5ren, och omkring 20-30 nya elbilsmodeller sl\u00e4pps varje \u00e5r. Med en s\u00e5dan \u00f6kning av populariteten \u00e4r det bara rimligt att fr\u00e5ga<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1063"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1063"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1063\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1063"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1063"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1063"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}