{"id":1060,"date":"2021-06-10T08:11:48","date_gmt":"2021-06-10T08:11:48","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1060"},"modified":"2021-06-10T08:11:48","modified_gmt":"2021-06-10T08:11:48","slug":"varfor-ar-gasmotorer-battre-an-elmotorer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-ar-gasmotorer-battre-an-elmotorer\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r \u00e4r gasmotorer b\u00e4ttre \u00e4n elmotorer?"},"content":{"rendered":"\n

Elmotorer \u00e4r ett stort steg fram\u00e5t j\u00e4mf\u00f6rt med traditionella f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer n\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet och underh\u00e5ll. Men elbilar \u00e4r inte perfekta och de har vissa brister j\u00e4mf\u00f6rt med bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer, ibland s\u00e5 mycket att de faktiskt verkar vara en f\u00f6rs\u00e4mring.<\/p>\n\n\n\n

Vi befinner oss i b\u00f6rjan av en ny era av bilism, nyare bilar kommer att b\u00f6rja erbjuda elektriska drivlinor allt oftare, och ICE kommer l\u00e5ngsamt att bli mindre och mindre sp\u00e4nnande och allt dyrare att driva. Men om vi \u00f6verg\u00e5r helt och h\u00e5llet finns det n\u00e5gra aspekter som \u00e4r v\u00e4rda att tala om.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r \u00e4nnu inte dags att sl\u00e4ppa loss ICE, f\u00f6r vi \u00e4r inte ens i n\u00e4rheten av att vara redo. Infrastrukturen \u00e4r i sin linda och tekniken utvecklas snabbt. Det finns massor av sk\u00e4l till varf\u00f6r en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n en elmotor.<\/p>\n\n\n\n

R\u00e4ckvidd<\/h2>\n\n\n\n

En av de mest uppenbara skillnaderna mellan en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och en elbil \u00e4r f\u00f6rmodligen r\u00e4ckvidden. Moderna elbilar \u00e4r bra f\u00f6r upp till 300 p\u00e5st\u00e5dda mils r\u00e4ckvidd, men i verkligheten \u00e4r r\u00e4ckvidden n\u00e4stan alltid kortare. Ditt k\u00f6rs\u00e4tt, utomhustemperaturen, hastigheten du k\u00f6r, din vikt\u2026<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa aspekter kan f\u00f6r\u00e4ndra din f\u00f6rv\u00e4ntade r\u00e4ckvidd drastiskt, och de flesta m\u00e4nniskor letar efter en laddare mycket tidigare \u00e4n vad som p\u00e5st\u00e5s. \u00c5 andra sidan ger en bil med isbr\u00e4nsle flera hundra mil p\u00e5 en enda tank, och det \u00e4r l\u00e4tt och framf\u00f6r allt snabbt att tanka den.<\/p>\n\n\n\n

Laddning\/tankning<\/h2>\n\n\n\n

Om br\u00e4nslet tar slut \u00e4r allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra att g\u00e5 till en n\u00e4rliggande bensinstation, \u00f6ppna tanklocket, fylla bilen med bensin, st\u00e4nga den, g\u00e5 och betala och du \u00e4r tillbaka p\u00e5 v\u00e4gen. Hela denna process kan ta dig i genomsnitt 3 till 10 minuter, och det finns massor av bensinstationer \u00f6verallt.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4ger en elbil \u00e4r du mycket beroende av laddningsn\u00e4tet i ditt omr\u00e5de och dess tillg\u00e4nglighet och funktionalitet. Detta inneb\u00e4r att det bara \u00e4r meningsfullt att \u00e4ga en elbil om du laddar den hemma, allt annat \u00e4r lite f\u00f6r os\u00e4kert f\u00f6r att man ska kunna lita p\u00e5 det.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsle-\/laddningsstationsn\u00e4tverk<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts befinner vi oss fortfarande i ett f\u00f6rh\u00e5llande mellan br\u00e4nsle och laddningsstationer p\u00e5 1000:1, och antalet elfordon p\u00e5 v\u00e4garna \u00f6kar snabbt. Dessutom finns det massor av olika laddningsf\u00f6retag med specifika appar och betalningsmetoder, och m\u00e5nga av dem fungerar ofta inte som avsett.<\/p>\n\n\n\n

Olika laddningshastigheter, laddare som inte \u00e4r best\u00e4llda, en trafikstockning med tv\u00e5 bilar f\u00f6r en laddare, eller n\u00e5gon som parkerat sin BMW p\u00e5 en anvisad EV-parkering \u00e4r alla vanliga vardagliga EV-\u00e4gande saker. Detta kan bara inte j\u00e4mf\u00f6ras med att tanka bilen p\u00e5 en gazillion av tankstationer i n\u00e4rheten.<\/p>\n\n\n\n

Time<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rmodligen st\u00f6rsta skillnaden mellan en EV och en vanlig bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor \u00e4r den tid du f\u00f6rlorar p\u00e5 att g\u00f6ra EV-specifika vardagssaker. Att ladda till 80 % av kapaciteten i b\u00e4sta fall tar vanligtvis cirka 30 minuter, att v\u00e4nta p\u00e5 en laddare tar \u00e4nnu l\u00e4ngre tid.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r s\u00e4rskilt tydligt om du \u00e5ker p\u00e5 en l\u00e5ng bilresa. Om du \u00e5ker p\u00e5 en bilresa p\u00e5 1 000 mil blir det i b\u00e4sta fall minst fyra laddningsstopp f\u00f6r de flesta fordonsmodeller. Det inneb\u00e4r ytterligare 2-4 timmar extra p\u00e5 v\u00e4gen om du inte planerar d\u00e4refter och om en laddare alltid \u00e4r l\u00e4ttillg\u00e4nglig.<\/p>\n\n\n\n

Batterier<\/h2>\n\n\n\n

Generellt sett b\u00f6r underh\u00e5llet av EV vara mindre kostsamt j\u00e4mf\u00f6rt med en ICE-bil. Men batterierna tenderar att slitas ut, och efter n\u00e5gra \u00e5r kan de till och med beh\u00f6va bytas ut. F\u00f6r inte s\u00e5 l\u00e4nge sedan l\u00e5g batterikostnaderna p\u00e5 omkring 1000 dollar per kWh, numera kostar de inte lika mycket, men de kommer s\u00e4kert att g\u00f6ra ett stort intryck p\u00e5 ditt bankkonto.<\/p>\n\n\n\n

Enligt n\u00e5gra legitima forum f\u00f6r Tesla-\u00e4gare kostar ett Tesla Model 3-batteri 190 dollar per kWh. Om du multiplicerar det med Model 3:s totala effekt f\u00e5r du en r\u00e4kning p\u00e5 10-12 000 dollar. Men om du lyckas skada batteriet i ett tidigare skede kan ers\u00e4ttningsr\u00e4kningen bli horribel.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r inte s\u00e5 milj\u00f6v\u00e4nliga.<\/h2>\n\n\n\n

I motsats till vad m\u00e5nga tror \u00e4r inte heller elbilar s\u00e5 milj\u00f6v\u00e4nliga. \u00c4ven om id\u00e9n om en koldioxidneutral produktion \u00e4r lika relevant som n\u00e5gonsin tidigare, \u00e4r elfordon i detta skede beroende av m\u00e5nga fossila br\u00e4nslen under hela produktionen, men ingen brukar n\u00e4mna det.<\/p>\n\n\n\n

Naturligtvis borde detta f\u00f6r\u00e4ndras under de kommande \u00e5ren, men just nu kommer s\u00e5 mycket som 67 procent av USA:s elektricitet fr\u00e5n smutsiga gamla fossila br\u00e4nslen. Enligt American Energy Information Administration verkar det som om EV:s f\u00f6rlitar sig p\u00e5 fossila br\u00e4nslen under bilens hela livstid, \u00e4ven om det verkar som om slutkunden inte g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

Bilentusiaster<\/h2>\n\n\n\n

Ingen kan f\u00f6rneka den absurda 0-60mph-tiden f\u00f6r en Rimac C_Two, en Aspark Owl eller en Tesla Roadster. Men du kan verkligen f\u00f6rneka sp\u00e4nningen med en elbil ut\u00f6ver det. Elbilar \u00e4r tysta, robotiserade och de lider ocks\u00e5 p\u00e5 toppskiktet.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar erbjuder inte ett s\u00e5 brett spektrum av identitetsdefinierande aspekter av drivlinan som vanliga ICE-bilar g\u00f6r. Utan ljud och specifik kraft\u00f6verf\u00f6ring och vridmomentkurvor \u00e4r alla elbilar likadana. Och de flesta bensin\u00e4lskare fruktar att framtidens superbil kommer att ha allt utom en sj\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r vi redo f\u00f6r elbilar?<\/h3>\n\n\n\n

Vissa delar av v\u00e4rlden \u00e4r mer redo \u00e4n andra, men i allm\u00e4nhet \u00e4r vi det inte. Vi har \u00e4nnu inte ut\u00f6kat v\u00e5r kunskap om batterier och laddning innan elfordon tar \u00f6ver helt och h\u00e5llet. Vissa biltillverkare planerar att upph\u00f6ra med tillverkningen av ICE-bilar f\u00f6re 2030. Men detta \u00e4r ganska ambiti\u00f6st.<\/p>\n\n\n\n

Vad tj\u00e4nar vi p\u00e5 elfordon?<\/h4>\n\n\n\n

Om de utformas och utvecklas p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kommer elfordon att hj\u00e4lpa oss att f\u00f6rst\u00e5 att vi b\u00f6r ta hand om v\u00e5r milj\u00f6. De kommer ocks\u00e5 att visa oss att man inte beh\u00f6ver en hyperbil f\u00f6r en miljon dollar f\u00f6r att klara av att k\u00f6ra 0-100 km\/h p\u00e5 2,5 sekunder. Elbilarna kommer att visa oss m\u00e5nga saker, men f\u00f6rst n\u00e4r vi har g\u00e5tt \u00f6ver till att anv\u00e4nda dem helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Kommer ICE-bilar att f\u00f6rbjudas i framtiden?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r \u00e4nnu oklart om ICE-bilar verkligen kommer att f\u00f6rbjudas i framtiden, men det verkar inte vara fallet. Kanske kommer f\u00f6rs\u00e4ljningen av nyare ICE-bilar att f\u00f6rbjudas, men alla bilar som finns p\u00e5 v\u00e4garna nu kommer sannolikt att f\u00e5 vara kvar d\u00e4r om de f\u00f6ljer alla s\u00e4kerhetsnormer.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Elmotorer \u00e4r ett stort steg fram\u00e5t j\u00e4mf\u00f6rt med traditionella f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer n\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet och underh\u00e5ll. Men elbilar \u00e4r inte perfekta och de har vissa brister j\u00e4mf\u00f6rt med bilar med<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1060"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1060"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1060\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1060"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1060"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1060"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}