{"id":1058,"date":"2021-06-10T08:11:02","date_gmt":"2021-06-10T08:11:02","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1058"},"modified":"2021-06-10T08:11:02","modified_gmt":"2021-06-10T08:11:02","slug":"varfor-ar-elbilar-battre-an-gasbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-ar-elbilar-battre-an-gasbilar\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r \u00e4r elbilar b\u00e4ttre \u00e4n gasbilar?"},"content":{"rendered":"\n

F\u00f6r vissa \u00e4r det som att j\u00e4mf\u00f6ra elbilar och gasbilar som att j\u00e4mf\u00f6ra \u00e4pplen med apelsiner. Men f\u00f6r andra \u00e4r j\u00e4mf\u00f6relsen naturlig eftersom elbilar \u00e4r n\u00e5got av ett n\u00e4sta steg i bilindustrin. Vi befinner oss bara i b\u00f6rjan av elbilsepoken, och det finns m\u00e5nga olika f\u00f6rdelar med elbilar.<\/p>\n\n\n\n

ICE-bilar (f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer) blir mer och mer sj\u00e4ll\u00f6sa tack vare de allt mer restriktiva best\u00e4mmelserna om utsl\u00e4pp och buller. Och om n\u00e5gra decennier kanske vi till och med kommer att tycka att ICE-bilar \u00e4r rester av det f\u00f6rflutna, en sedan l\u00e4nge bortgl\u00f6md stegsten mot en renare framtid.<\/p>\n\n\n\n

I takt med att infrastrukturen f\u00f6r elfordon forts\u00e4tter att f\u00f6rb\u00e4ttras och priserna p\u00e5 elfordon b\u00f6rjar sjunka kommer den verkliga \u00f6verg\u00e5ngen att ske. Men redan nu, om du vill vara en av framtidens fyrb\u00e5k, kan du k\u00f6pa en elbil redan nu ha m\u00e5nga f\u00f6rdelar.<\/p>\n\n\n\n

Prisv\u00e4rdighet f\u00f6r elfordon<\/h2>\n\n\n\n

Just nu finns det inte s\u00e5 m\u00e5nga EV-alternativ d\u00e4r ute, men EV:er blir l\u00e5ngsamt mindre och mindre dyra att k\u00f6pa, underh\u00e5lla och reparera. EV:s ber\u00e4ttigar dig ocks\u00e5 till m\u00e5nga statliga skattes\u00e4nkningar och bidrag, och de \u00e4r ocks\u00e5 enklare i sin konstruktion vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r l\u00e4tta och billiga att reparera.<\/p>\n\n\n\n

EV:er erbjuder inte m\u00e5nga r\u00f6rliga delar, och de r\u00f6rliga delarna \u00e4r det f\u00f6rsta som slits p\u00e5 en ICE-bil. Dessutom kr\u00e4ver elbilar inga oljebyten, inga smogtester, och livsl\u00e4ngden f\u00f6r en elbil kommer med st\u00f6rsta sannolikhet att \u00f6vertr\u00e4ffa en ICE-bil.<\/p>\n\n\n\n

Milj\u00f6aspekten<\/h2>\n\n\n\n

Den fr\u00e4msta motivationen f\u00f6r EV-industrin \u00e4r f\u00f6rmodligen ”bristen” p\u00e5 skadliga konsekvenser f\u00f6r milj\u00f6n. EV-produktion \u00e4r inte koldioxidneutral, och det \u00e4r ett faktum. Men EV-produktionen g\u00e5r l\u00e5ngsamt mot en mer koldioxidneutral och milj\u00f6v\u00e4nlig framtid.<\/p>\n\n\n\n

EV \u00e4r en lovande start f\u00f6r att globalt ta itu med klimatf\u00f6r\u00e4ndringarna. Utsl\u00e4ppen fr\u00e5n avgasr\u00f6ret \u00e4r obefintliga och det finns inga smutsiga br\u00e4nslen som f\u00f6rorenar milj\u00f6n. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att vissa st\u00e4der kr\u00e4ver att du betalar en tr\u00e4ngselavgift i stadsk\u00e4rnan, och en EV beh\u00f6ver inte betala s\u00e5dana avgifter.<\/p>\n\n\n\n

Comfort<\/h2>\n\n\n\n

Knappast n\u00e5gon kan s\u00e4ga att en Rolls Royce, en Bentley eller till och med en Mercedes S-klass inte \u00e4r bekv\u00e4m och tyst. Varum\u00e4rken som Rolls Royce l\u00e4gger ner mycket forskning och utveckling p\u00e5 att g\u00f6ra aktiva motorf\u00e4sten och massor av andra metoder f\u00f6r att motorns vibrationer och bullerf\u00f6roreningar ska kunna f\u00f6rnekas.<\/p>\n\n\n\n

En elbil har inget motorljud, vilket inneb\u00e4r att det teoretiskt sett inte finns n\u00e5got behov av s\u00e5dana extrakostnader inom elbilsindustrin. Elbilar erbjuder ocks\u00e5 massor av vridmoment n\u00e4r som helst, vilket ocks\u00e5 bidrar till en bekv\u00e4m k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h2>\n\n\n\n

Prestanda \u00e4r f\u00f6rmodligen en av de st\u00f6rsta s\u00e4rskiljande faktorerna mellan elbilar och bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Elmotorer producerar 100 % av kraften n\u00e4r som helst och var som helst. Medan en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor \u00e5 andra sidan m\u00e5ste n\u00e5 ett visst varvtalsomr\u00e5de innan den kan producera toppeffekt.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att en elbil ger dig 100 % effekt n\u00e4r som helst, medan en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor ger dig toppeffekt vid ett visst varvtal. Allt detta inneb\u00e4r att en elbil alltid kommer att vara mer lyh\u00f6rd och snabbare att accelerera, vilket en elbil helt enkelt inte kan matcha.<\/p>\n\n\n\n

EV-privilegium<\/h2>\n\n\n\n

”EV Privilege” \u00e4r en ny term som skapats f\u00f6r att beskriva alla de f\u00f6rdelar du f\u00e5r som EV-\u00e4gare j\u00e4mf\u00f6rt med en ICE-\u00e4gare dagligen. Gratis offentlig laddning, s\u00e4rskilt tilldelade parkeringsplatser f\u00f6r elfordon, s\u00e4rskilda k\u00f6rf\u00e4lt f\u00f6r elfordon, alla dessa aspekter blir l\u00e5ngsamt en av de st\u00f6rsta motivationsfaktorerna f\u00f6r att \u00f6verv\u00e4ga ett elfordon som din n\u00e4sta bil.<\/p>\n\n\n\n

EV:s \u00e4r ocks\u00e5 befriade fr\u00e5n m\u00e5nga olika avgifter i st\u00e4derna, som de tidigare n\u00e4mnda tr\u00e4ngselladdarna, och de kan ocks\u00e5 k\u00f6ra genom vissa stadsk\u00e4rnor, medan ICE-bilar helt enkelt inte kan g\u00f6ra det p\u00e5 grund av f\u00f6roreningsbest\u00e4mmelserna.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5gt underh\u00e5ll<\/h2>\n\n\n\n

Elbilar har f\u00e4rre r\u00f6rliga delar j\u00e4mf\u00f6rt med en ICE-bil. Detta inneb\u00e4r bara att slitaget p\u00e5 s\u00e5dana delar inte \u00e4r lika vanligt eller intensivt. Elbilar beh\u00f6ver inga oljebyten, inga kontroller av v\u00e4xell\u00e5dan eller p\u00e5fyllning av trans-olja, och tack vare den regenerativa motorbromsningen h\u00e5ller elbilsbromsarna ocks\u00e5 mycket l\u00e4ngre.
Det st\u00f6rsta problemet med en EV \u00e4r batteriet, eftersom batteriet kan kosta tiotusentals dollar, men de \u00e4r vanligtvis under garanti i 8-10 \u00e5r\/100 000 miles, s\u00e5 medan de \u00e4r nya \u00e4r EV billigare att driva, avsev\u00e4rt billigare.<\/p>\n\n\n\n

Statliga bidrag och skattes\u00e4nkningar<\/h2>\n\n\n\n

En av de st\u00f6rsta motiveringarna f\u00f6r att \u00f6verv\u00e4ga en EV \u00e4r ocks\u00e5 de statliga bidragen och skattes\u00e4nkningarna om du v\u00e4ljer att k\u00f6pa en ny EV. Vissa l\u00e4nder kan subventionera 10, 20, 30 eller till och med 50 % av priset, vilket \u00e4r en stor anledning att \u00f6verv\u00e4ga en EV.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom s\u00e5dana statliga bidrag erbjuder vissa l\u00e4nder ocks\u00e5 rabatterade registrerings och f\u00f6rs\u00e4kringar, eller s\u00e5 g\u00f6r de dig ber\u00e4ttigad till alla m\u00f6jliga typer av skatte\u00e5terb\u00e4ring. Du b\u00f6r informera dig om vad ditt land kan ge dig om du v\u00e4ljer en EV.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar l\u00e4ttare att leva med?<\/h3>\n\n\n\n

Inte direkt. Infrastrukturen f\u00f6r elfordon \u00e4r inte tillr\u00e4ckligt avancerad f\u00f6r st\u00f6rre delen av planeten och det \u00e4r bara vettigt att \u00e4ga ett elfordon om du kan ladda det hemma utan problem. Elbilar lider av r\u00e4ckvidds\u00e5ngest och l\u00e5nga tankningstider, och detta g\u00e4ller s\u00e4rskilt om du \u00f6verv\u00e4ger att anv\u00e4nda en elbil f\u00f6r l\u00e4ngre resor.<\/p>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga fr\u00e5getecken n\u00e4r det g\u00e4ller reservdelar och \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde, eftersom batterierna \u00e4r komplicerade och dyra att byta ut. Det \u00e4r f\u00f6rmodligen b\u00e4ttre att v\u00e4nta n\u00e5gra \u00e5r med att k\u00f6pa en EV om du bara \u00e4ger en enda bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar b\u00e4ttre \u00e4n hybrider?<\/h3>\n\n\n\n

Just nu verkar hybrider vara det b\u00e4sta alternativet om du reser l\u00e5nga str\u00e4ckor, men \u00e4nd\u00e5 vill ha en milj\u00f6v\u00e4nlig transportanordning. Hybrider \u00e4r det perfekta mellantinget innan \u00f6verg\u00e5ngen till elfordon b\u00f6rjar ske i st\u00f6rre skala.<\/p>\n\n\n\n

Hybrider m\u00e5ste ocks\u00e5 laddas upp regelbundet om du vill dra nytta av alla f\u00f6rdelar med \u00f6verkomlighet och effektivitet. Hybrider b\u00f6rjar l\u00e5ngsamt omfatta st\u00f6rre delen av bilindustrin, och nu \u00e4r det perfekta tillf\u00e4llet att \u00f6verv\u00e4ga en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r bilar som drivs av fossila br\u00e4nslen n\u00e4ra slutet?<\/h4>\n\n\n\n

Just nu \u00e4r bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer inte alls i n\u00e4rheten av slutet. Infrastrukturen f\u00f6r elbilar \u00e4r inte f\u00e4rdig och anv\u00e4ndarv\u00e4nligheten \u00e4r fortfarande inte j\u00e4mf\u00f6rbar. Det tar fem minuter att tanka en ICE-bil och ger dig hundratals och \u00e5ter hundratals mils r\u00e4ckvidd p\u00e5 ett \u00f6gonblick.<\/p>\n\n\n\n

Reservdelar \u00e4r l\u00e4tt tillg\u00e4ngliga, och slitageaspekten av en ICE-bil \u00e4r v\u00e4ldokumenterad. M\u00e5nga tillverkare r\u00e4knar med att tillverkningen av bilar med elektrisk drivmedel kommer att upph\u00f6ra under det n\u00e4rmaste decenniet eller tv\u00e5, men detta \u00e4r fortfarande ganska ambiti\u00f6st och sv\u00e5rt att uppn\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r vissa \u00e4r det som att j\u00e4mf\u00f6ra elbilar och gasbilar som att j\u00e4mf\u00f6ra \u00e4pplen med apelsiner. Men f\u00f6r andra \u00e4r j\u00e4mf\u00f6relsen naturlig eftersom elbilar \u00e4r n\u00e5got av ett n\u00e4sta steg<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1058"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1058"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1058\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1058"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1058"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1058"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}