{"id":1044,"date":"2021-06-09T10:46:01","date_gmt":"2021-06-09T10:46:01","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1044"},"modified":"2021-06-09T10:46:01","modified_gmt":"2021-06-09T10:46:01","slug":"varfor-finns-det-inget-reservdack-i-en-tesla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-finns-det-inget-reservdack-i-en-tesla\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r finns det inget reservd\u00e4ck i en Tesla?"},"content":{"rendered":"\n

I dag har m\u00e5nga nya fordon som tillverkas inget reservd\u00e4ck. Tesla \u00e4r ett av dessa fordon. Men varf\u00f6r finns det inget reservd\u00e4ck i en Tesla?
Tesla har inget reservd\u00e4ck i sina modeller eftersom det tar upp mer utrymme, \u00f6kar vikten p\u00e5 fordonet, saknar anv\u00e4ndning och ineffektivt arbete. Dessutom \u00e4r Tesla-fordon utrustade med TPMS-tj\u00e4nsten som varnar f\u00f6raren n\u00e4r d\u00e4cktrycket b\u00f6rjar bli l\u00e5gt.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r har Tesla inte ett reservd\u00e4ck?<\/h2>\n\n\n\n

Vikt<\/h4>\n\n\n\n

En av de viktigaste orsakerna till att Tesla inte har ett reservd\u00e4ck \u00e4r den extra vikt de l\u00e4gger till bilen. Detta inneb\u00e4r f\u00f6ljaktligen mindre r\u00e4ckvidd och mer belastning p\u00e5 d\u00e4cken, vilket inte \u00e4r bra om du vill att bilen ska prestera b\u00e4ttre.
Fordon med reservd\u00e4ck har vanligtvis ett reservd\u00e4ck, en domkraft och andra reparationsverktyg. Allt detta ger bara mer vikt till den redan tunga bilen. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r Tesla har tillgripit att utel\u00e4mna reservd\u00e4ck i sina fordon. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt f\u00f6rblir bilen l\u00e4ttare och presterar b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Mer lastutrymme<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att l\u00e4gga till vikt kommer att inkludera ett reservd\u00e4ck p\u00e5 en Tesla att ta upp mer lastutrymme. D\u00e4rf\u00f6r har Tesla medvetet beslutat att inte inkludera ett reservd\u00e4ck s\u00e5 att deras bilar kan ha mer motor- eller kabinutrymme. Reservd\u00e4cket, domkraften och reparationsverktygen kommer att kr\u00e4va betydande utrymme som kan anv\u00e4ndas f\u00f6r att f\u00f6rvara flera f\u00f6rem\u00e5l.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskhet<\/h4>\n\n\n\n

En annan anledning till att Tesla inte har reservd\u00e4ck p\u00e5 sina modeller \u00e4r p\u00e5 grund av den avancerade tekniken. D\u00e4rf\u00f6r beh\u00f6ver f\u00f6rarna inte reservd\u00e4cket eftersom de kan uppt\u00e4cka n\u00e4r d\u00e4cktrycket \u00e4r l\u00e5gt och vidta \u00e5tg\u00e4rder snabbare. Tack vare TPMS-funktionen (Tire Pressure Measuring Service).
TPMS meddelar f\u00f6raren n\u00e4r d\u00e4cktrycket \u00e4r l\u00e5gt, vilket ger honom eller henne tillr\u00e4ckligt med tid att k\u00f6ra till en verkstad; p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt minskar risken f\u00f6r att d\u00e4cket spr\u00e4ngs. Det \u00e4r dock inte alla f\u00f6rare som \u00e4r n\u00f6jda med s\u00e5dana tj\u00e4nster och vill ha ett reservd\u00e4ck.<\/p>\n\n\n\n

Bristande anv\u00e4ndning<\/h4>\n\n\n\n

Till skillnad fr\u00e5n f\u00f6r m\u00e5nga \u00e5rtionden sedan \u00e4r reservd\u00e4ck inte l\u00e4ngre lika anv\u00e4ndbara som tidigare. Det \u00e4r en av anledningarna till att m\u00e5nga biltillverkare f\u00f6ljer Teslas fotsp\u00e5r och inte inkluderar reservd\u00e4ck i sina senaste fordon. D\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du inte bli f\u00f6rv\u00e5nad \u00f6ver att de flesta nya fordon saknar reservd\u00e4ck.
N\u00e4r en bils livscykel \u00e4r \u00f6ver, f\u00f6ljer reservd\u00e4cket och verktygen som det levereras med i cirka 85 % av fallen bilen till skroten utan att n\u00e5gonsin anv\u00e4ndas. D\u00e4rf\u00f6r s\u00e5g Tesla inte behovet av att inkludera ett reservd\u00e4ck f\u00f6r endast 15 % av sina f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Ineffektivt arbete<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r l\u00e4ttare f\u00f6r vilken mekaniker som helst att reparera och underh\u00e5lla de flesta lyxbilar som inte heter Tesla. Men n\u00e4r det g\u00e4ller Tesla m\u00e5ste mekanikern ha s\u00e4rskild utbildning och utrustning f\u00f6r att ens g\u00f6ra en liten reparation som t.ex. ett d\u00e4ckbyte.
Eftersom Tesla uppt\u00e4ckte att det finns ett f\u00e5tal mekaniker som har kompetens och utrustning f\u00f6r att hantera deras bilar, beslutade de att avskaffa reservd\u00e4cken men erbjuda tj\u00e4nster som v\u00e4gassistans och mobil service. D\u00e4rf\u00f6r kan Teslaf\u00f6rare f\u00e5 hj\u00e4lp n\u00e4r de beh\u00f6ver det.
Dessutom inneh\u00e5ller Teslas d\u00e4ck bullerd\u00e4mpande, ljudd\u00e4mpande skum som \u00e4r permanent bundet till insidan av slitbanans yta. Som ett resultat bidrar skummet till att minska buller och vibrationer vid v\u00e4gkanten. Den enda sv\u00e5righeten \u00e4r att de flesta sm\u00e5 mekaniker inte har kunskaperna och verktygen f\u00f6r att reparera de speciella Tesla-d\u00e4cken.<\/p>\n\n\n\n

Gratis v\u00e4gassistans<\/h4>\n\n\n\n

Med Teslas v\u00e4gassistans beh\u00f6ver du inte ha ett reservd\u00e4ck eftersom tj\u00e4nsterna kommer att tas dit du \u00e4r. Tesla v\u00e4gassistans erbjuds dygnet runt. Den g\u00e4ller dock endast f\u00f6r personer med giltiga garantier. Det \u00e4r bara att ringa ett samtal s\u00e5 kommer supportteamet att n\u00e5 dig inom kortast m\u00f6jliga tid.
Dessutom har Teslas d\u00e4ck inte registrerat dramatiska fel tidigare. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r de mycket tillf\u00f6rlitliga och spricker s\u00e4llan. Men om de \u00e4nd\u00e5 g\u00e5r s\u00f6nder kommer v\u00e4gassistansen att ta sig an dem snabbt och de \u00e4r mycket effektiva i hur de hanterar situationen.<\/p>\n\n\n\n

Tesla erbjuder reservd\u00e4ckskit<\/h2>\n\n\n\n

Om du inte \u00e4r \u00f6vertygad om att din bil ska sakna ett reservd\u00e4ck har Tesla fortfarande ett erbjudande till dig. F\u00f6retaget erbjuder ett reservd\u00e4ckskit, men till ett mycket h\u00f6gt pris. Beroende p\u00e5 din Tesla-modell kan du beh\u00f6va betala mellan 280 och 370 dollar.
Den goda nyheten \u00e4r att alla reservd\u00e4ck \u00e4r kompatibla med alla andra Tesla-fabrikens hjulstorleksalternativ. Dessutom \u00e4r reservd\u00e4ckssatsen utformad f\u00f6r att ta upp s\u00e5 lite lastutrymme som m\u00f6jligt. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det inte lika tungt som ett reservd\u00e4ck skulle vara tillsammans med domkraften och verktyg f\u00f6r reparation.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vad h\u00e4nder om du f\u00e5r en punktering i en Tesla?<\/h3>\n\n\n\n

Om du r\u00e5kar f\u00e5 punktering i en Tesla kan du ringa v\u00e4gassistans f\u00f6r att f\u00e5 hj\u00e4lp. Det \u00e4r bara att ringa ett samtal och Tesla-experter kommer att ta hj\u00e4lp inom en kort tid. Dessutom kan du ocks\u00e5 ringa f\u00f6r att f\u00e5 en l\u00e5nehjulsservice eller bogsera din bil till n\u00e4rmaste Tesla servicecenter.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r reservd\u00e4ck n\u00f6dv\u00e4ndiga l\u00e4ngre?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r de inte. Reservd\u00e4ck \u00e4r inte l\u00e4ngre n\u00f6dv\u00e4ndiga eftersom de flesta av dem inte anv\u00e4nds under bilens livscykel. Det uppskattas att cirka 15 % av reservd\u00e4cken anv\u00e4nds innan bilens livscykel tar slut. De \u00e5terst\u00e5ende 85 % g\u00e5r allts\u00e5 till spillo tillsammans med den f\u00f6r\u00e5ldrade bilen.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r det sv\u00e5rt f\u00f6r sm\u00e5 verkst\u00e4der att reparera Tesla-d\u00e4ck?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta sm\u00e5 bilverkst\u00e4der saknar n\u00f6dv\u00e4ndig kompetens och utrustning f\u00f6r att hantera Tesla-d\u00e4ck. OEM Tesla-d\u00e4cken har bullerreducerande, ljudd\u00e4mpande skum som \u00e4r permanent bundet till insidan av deras slitbana. Detta skum g\u00f6r det sv\u00e5rt f\u00f6r oerfarna mekaniker att reparera Tesla-d\u00e4ck.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Teslas har inte reservd\u00e4ck p\u00e5 sina fordon av olika anledningar. Dessa d\u00e4ck \u00f6kar inte bara bilens vikt, utan de minskar ocks\u00e5 r\u00e4ckvidden och saknar anv\u00e4ndning. Och med TPMS-funktionen kan Tesla-f\u00f6rare undvika att d\u00e4cken spricker och skadas genom att fila trycket n\u00e4r de f\u00e5r en varning.
Om d\u00e4cket spricker av misstag finns det Tesla v\u00e4gassistans som \u00e4r redo att hj\u00e4lpa till. Den h\u00e4r tj\u00e4nsten \u00e4r tillg\u00e4nglig dygnet runt s\u00e5 l\u00e4nge din garanti fortfarande \u00e4r giltig. Dessutom kan Teslas mobila service komma till din unds\u00e4ttning om du inte kan ta dig till n\u00e4rmaste Tesla servicecenter.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I dag har m\u00e5nga nya fordon som tillverkas inget reservd\u00e4ck. Tesla \u00e4r ett av dessa fordon. Men varf\u00f6r finns det inget reservd\u00e4ck i en Tesla?Tesla har inget reservd\u00e4ck i sina<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1045,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1044"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1044"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1044\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1045"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1044"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1044"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1044"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}