{"id":1014,"date":"2021-06-01T13:17:00","date_gmt":"2021-06-01T13:17:00","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1014"},"modified":"2021-06-01T13:17:00","modified_gmt":"2021-06-01T13:17:00","slug":"mercedes-300d-tillforlitlighet-ar-det-en-palitlig-begagnad-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-300d-tillforlitlighet-ar-det-en-palitlig-begagnad-bil\/","title":{"rendered":"Mercedes 300d tillf\u00f6rlitlighet – \u00e4r det en p\u00e5litlig begagnad bil?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes 300d (W123) \u00e4r en tysk sedan som tillverkades mellan 1976-1986, och sedan dess har denna Merc n\u00e5tt n\u00e5got av en kultstatus. N\u00e4r den kom ut var 300d s\u00e5 popul\u00e4r att du fick v\u00e4nta n\u00e4stan ett \u00e5r innan du kunde k\u00f6pa en.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet kan 300d ackumulera massor av mil, och den \u00e4r ganska skotts\u00e4ker om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. De flesta 300d-modeller nuf\u00f6rtiden \u00e4r f\u00f6rsummade och m\u00e5nga av dem har drabbats av korrosion, men om du lyckas hitta ett anst\u00e4ndigt exemplar b\u00f6r tillf\u00f6rlitligheten inte vara ett problem.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 300d p\u00e5 70- och 80-talet<\/h2>\n\n\n\n

Sedan 300d sl\u00e4pptes s\u00e5lde Mercedes mer \u00e4n 2,7 miljoner enheter innan produktionen upph\u00f6rde. Bilen erbj\u00f6ds i den vanligaste sedanvarianten, en coup\u00e9 och en kombi. Produktionen av sedanen upph\u00f6rde 1985, och kombivarianter och coup\u00e9varianter tillverkades fram till 1986.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes gjorde det annorlunda p\u00e5 den tiden eftersom de flesta bilar fr\u00e5n den h\u00e4r eran som tillverkades av Mercedes var k\u00e4nda f\u00f6r att vara \u00f6verkonstruerade och byggda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge. P\u00e5 grund av detta blev 300d ett popul\u00e4rt val f\u00f6r m\u00e5nga tyska taxibilar, och det var ganska vanligt att dessa n\u00e5dde 500k eller till och med en miljon mil.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r denna bil kom ut ans\u00e5g m\u00e5nga att den var den b\u00e4sta bilen genom tiderna. Det beror p\u00e5 att designen p\u00e5 denna bil var tidl\u00f6s och fortfarande anses vara en attraktiv sedan. Dessutom var bilen verkligen skotts\u00e4ker, 300D kunde anv\u00e4ndas b\u00e5de p\u00e5 asfalterade och oasfalterade v\u00e4gar och erbj\u00f6d en otrolig byggkvalitet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 300d dessa dagar<\/h2>\n\n\n\n

I dagsl\u00e4get k\u00f6rs fortfarande m\u00e5nga 300d:or dagligen runt om i v\u00e4rlden. Efter att produktionen upph\u00f6rde 1986 skickades m\u00e5nga av dessa bilar till Afrika och anv\u00e4nds d\u00e4r \u00e4n idag. I Marocko till exempel uppskattade man f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan att mer \u00e4n 50000 av dessa anv\u00e4nds som taxibilar.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska uppenbart att dessa skulle k\u00f6ras utan anstr\u00e4ngning \u00e4ven om de flesta av bilens funktioner var lite struliga, och p\u00e5 grund av detta och m\u00e5nga andra orsaker \u00e4r det m\u00e5nga av dessa numera som f\u00f6rsummas tills de inte l\u00e4ngre kan k\u00f6ras.
Men det positiva med dessa bilar \u00e4r att de \u00e4r ganska v\u00e4lk\u00e4nda och att det \u00e4r ganska l\u00e4tt f\u00f6r de flesta veteranmekaniker att arbeta med dessa bilar. Dessutom h\u00e5ller dessa bilar sakta p\u00e5 att bli klassiker och b\u00f6rjar f\u00e5 mer och mer uppm\u00e4rksamhet, vilket f\u00f6rv\u00e4ntas \u00e4ndra inst\u00e4llningen till dessa bilar n\u00e4r de blir mer s\u00e4llsynta.<\/p>\n\n\n\n

70- och 80-talets Mercedes kontra dagens Mercedes tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Mercedesbilar fr\u00e5n 70- och 80-talet byggdes med ett annat syfte i \u00e5tanke. P\u00e5 den tiden var Mercedes mest inriktad p\u00e5 att g\u00f6ra bilar som kan t\u00e5la kontinuerlig misshandel och underm\u00e5ligt underh\u00e5ll och \u00e4nd\u00e5 kunna k\u00f6ras felfritt.<\/p>\n\n\n\n

Det var en annan tid, och Mercedes till\u00e4mpade mentaliteten ”b\u00e4st till varje pris”, vilket innebar att bilarna \u00f6verkonstruerades i en grad som faktiskt inte fungerade till f\u00f6retagets f\u00f6rdel, och Mercedes tvingades \u00e4ndra tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4ttet till ett mer vinstorienterat produktionss\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 grund av detta h\u00f6lls m\u00e5nga Mercedes-modeller p\u00e5 90-talet och i b\u00f6rjan av 2000-talet tillbaka i ingenj\u00f6rsavdelningen och som s\u00e5dana fick de en motreaktion fr\u00e5n m\u00e5nga olika biltidningar och liknande. De nyare bilarna kunde helt enkelt inte m\u00e4ta sig med dessa \u00e4ldre modeller eftersom de inte kunde n\u00e5 s\u00e5 \u00f6verl\u00e4gsna resultat n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

B\u00f6r jag \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa en 300d W123 Mercedes?<\/h4>\n\n\n\n

Som sagt tidigare finns det m\u00e5nga av dessa som fortfarande sl\u00e5r runt, men att hitta en i hyfsat skick \u00e4r n\u00e5got m\u00f6jligt. Som s\u00e5dan verkar dessa bilar verkligen vara ett frestande f\u00f6rslag och b\u00f6r \u00f6verv\u00e4gas om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en s\u00e5dan bil.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rstr\u00e4ckan \u00e4r dessa bilar inte begr\u00e4nsade av k\u00f6rstr\u00e4ckan som en modern Mercedes \u00e4r. Men om du har m\u00f6jlighet b\u00f6r du definitivt s\u00f6ka efter en bil med l\u00e4gre k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

En 300d i hyggligt skick kan kosta dig runt 15 000 dollar, och till det priset f\u00e5r du en ikonisk del av Mercedes historia som bara kan \u00f6ka i v\u00e4rde med tiden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r beteckningen 300d endast f\u00f6rknippad med W123?<\/h4>\n\n\n\n

Genom \u00e5ren har beteckningen 300d anv\u00e4nts f\u00f6r m\u00e5nga olika modeller fr\u00e5n 70-talet fram till 90-talet. Och det var t\u00e4nkt att representera en 3 liters Mercedes dieseldriven motor.<\/p>\n\n\n\n

Men w123 och w124 var de mest popul\u00e4ra modellerna med 300d-drift. B\u00e5da delade en liknande underbyggnad och de flesta tillf\u00f6rlitlighetsrapporter \u00e4r mer eller mindre likadana. Mercedes fortsatte att anv\u00e4nda beteckningen 300d i E-klassen som E300d fram till 1998.<\/p>\n\n\n\n

Hur fungerar modellbeteckningen nuf\u00f6rtiden?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rr i tiden var modellbeteckningen knuten till den typ av drivlina som erbj\u00f6ds i den specifika modellen. En E500 4 Matic var till exempel en 5,0-liters bensindriven fyrhjulsdriven E-klass.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt lyckades Mercedes f\u00f6rmedla budskapet om olika typer av drivlinor till kunderna. Men eftersom dagens motorer f\u00f6r\u00e4ndras dramatiskt \u00e4r s\u00e5dana beteckningar inte lika sanna som de en g\u00e5ng var.<\/p>\n\n\n\n

En E63 AMG var en E-klass med en 6,2-liters V8-modell fr\u00e5n AMG. Numera erbjuds E63 med en 4,0 liters V8. Samma sak h\u00e4nder inom hela bilindustrin. Porsche har till exempel skapat en stark varum\u00e4rkesimage f\u00f6r sin 911 Turbo S som den b\u00e4sta 911:an med en turboladdad motor.<\/p>\n\n\n\n

Och Porsche sl\u00e4ppte nyligen Taycan, och toppmodellen Taycan kallas Taycan Turbo S. En s\u00e5dan namngivning \u00e4r inte vettig, eftersom Taycan Turbo S \u00e4r en elbil, och elbilar har inga motorer med tv\u00e5ngsinduktion.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 grund av detta \u00e4ndrar m\u00e5nga bilf\u00f6retag namnstrukturen f\u00f6r sina modeller och knyter dem till andra aspekter snarare \u00e4n till drivlinan. Ett s\u00e5dant f\u00f6retag \u00e4r Audi, som \u00e4ndrat sin modellbeteckning f\u00f6r att knyta an till effekten av specifika motorer, vilket \u00e4r mer meningsfullt \u00e4ven p\u00e5 EV-avdelningen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes 300d (W123) \u00e4r en tysk sedan som tillverkades mellan 1976-1986, och sedan dess har denna Merc n\u00e5tt n\u00e5got av en kultstatus. N\u00e4r den kom ut var 300d s\u00e5 popul\u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1015,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[24],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1014"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1014"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1014\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1015"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1014"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1014"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1014"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}