{"id":1010,"date":"2021-06-01T13:15:06","date_gmt":"2021-06-01T13:15:06","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1010"},"modified":"2021-06-01T13:15:06","modified_gmt":"2021-06-01T13:15:06","slug":"vilken-ar-den-basta-kylvatskan-for-mercedes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-ar-den-basta-kylvatskan-for-mercedes\/","title":{"rendered":"Vilken \u00e4r den b\u00e4sta kylv\u00e4tskan f\u00f6r Mercedes?"},"content":{"rendered":"\n

Att v\u00e4lja den b\u00e4sta kylv\u00e4tskan f\u00f6r din bil \u00e4r en viktig aspekt av ett korrekt bil\u00e4gande. N\u00e4r temperaturen stiger cirkulerar din bil en blandning av vatten och kylv\u00e4tska f\u00f6r att f\u00f6rhindra en sm\u00e4ltning fr\u00e5n insidan av motorn.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r en s\u00e5 viktig roll \u00e4r en v\u00e4l testad kylv\u00e4tska och en som rekommenderas av tillverkaren av yttersta vikt f\u00f6r en motor med l\u00e5ng livsl\u00e4ngd. F\u00f6r att besvara denna fr\u00e5ga b\u00f6r man vara bekant med alla de olika typer av kylv\u00e4tskor som finns, men det b\u00e4sta alternativet \u00e4r den kylv\u00e4tska som f\u00f6ljde med din Mercedes Benz fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Traditionella kylmedel<\/h2>\n\n\n\n

Traditionella kylv\u00e4tskor har st\u00f6d av (IAT) Inorganic Acid Technology och \u00e4r mest l\u00e4mpade f\u00f6r att skydda m\u00e5nga olika j\u00e4rnkomponenter i en motor tack vare anv\u00e4ndningen av korrosionsinhibitorer av silikat och fosfat.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom de flesta nyare Mercedes-modeller och m\u00e5nga andra tyska tillverkare har b\u00f6rjat anv\u00e4nda aluminium f\u00f6r majoriteten av olika motorkomponenter rekommenderas inte en kylv\u00e4tska med IAT-underst\u00f6d. F\u00f6r \u00e4ldre modeller var dock IAT-kylmedel vanligtvis de rekommenderade.<\/p>\n\n\n\n

IAT-kylmedel \u00e4r ocks\u00e5 mycket mindre effektiva, eftersom serviceintervallen mellan IAT-backade kylmedel \u00e4r mycket kortare j\u00e4mf\u00f6rt med till exempel OAT-kylmedel. Dessutom kr\u00e4ver IAT-kylmedel mycket mer \u00f6vervakning f\u00f6r att se till att alla korrosionsinhibitorer \u00e4r p\u00e5 r\u00e4tt niv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Alla kylv\u00e4tskor b\u00f6r t\u00f6mmas och spolas fr\u00e5n tid till annan enligt tillverkarens rekommenderade intervall. I s\u00e5dana fall \u00e4r de rena nackdelarna med IAT-kylmedel ocks\u00e5 uppenbara, eftersom de tenderar att d\u00f6lja l\u00e4ckorna i systemet genom att t\u00e4ppa till h\u00e5len.<\/p>\n\n\n\n

\u00b8HOAT\/OAT-kylmedel<\/p>\n\n\n\n

HOAT-kylmedel kommer fr\u00e5n Hybrid Organic Acid Technology och l\u00e4mpar sig fr\u00e4mst f\u00f6r att skydda olika aluminiumdelar i din motor. Eftersom de flesta tyska tillverkare, inklusive Mercedes, har \u00f6verg\u00e5tt till att f\u00f6redra aluminium i motorkonstruktionen, \u00e4r dessa typer av kylmedel de som vanligtvis rekommenderas av tillverkaren.<\/p>\n\n\n\n

OAT-backed kylmedel anv\u00e4nder varken fosfatinhibitorer eller silikater, och \u00e4r utvecklade med tanke p\u00e5 en fem\u00e5rig l\u00e5ng anv\u00e4ndning, eller cirka 150 000 mil. \u00c4ven om dessa fungerar i 5 \u00e5r rekommenderar de flesta tillverkare fortfarande att man g\u00f6r en spolning vartannat \u00e5r eller s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r dessa kylv\u00e4tskor erk\u00e4nda som icke-toxiska, vilket inneb\u00e4r att de har biologiskt nedbrytbara egenskaper och att de inte utg\u00f6r n\u00e5gra milj\u00f6-, h\u00e4lso- och s\u00e4kerhetsproblem j\u00e4mf\u00f6rt med traditionella kylv\u00e4tskor (ITA).<\/p>\n\n\n\n

Blandning av kylmedel<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r m\u00f6jligt att blanda olika typer av kylv\u00e4tskor och det b\u00f6r inte inneb\u00e4ra n\u00e5gra st\u00f6rre risker f\u00f6r motorns h\u00e5llbarhet och tillf\u00f6rlitlighet. Men det \u00e4r absolut inte tillr\u00e5dligt att g\u00f6ra det, eftersom blandning av olika typer av kylmedel kan minska effektiviteten hos den resulterande blandningen.<\/p>\n\n\n\n

Om du blandar OAT- och IAT-kylmedel upph\u00f6r alla f\u00f6rdelar med OAT-kylmedel i de egenskaper som lyckas f\u00f6rl\u00e4nga livsl\u00e4ngden f\u00f6r OAT-kylmedel. Det \u00e4r tillr\u00e5dligt att \u00f6verl\u00e5ta s\u00e5dana uppgifter till utbildade yrkesm\u00e4n eftersom en kontinuerlig felaktig anv\u00e4ndning av kylmedel kan visa sig vara ett problem f\u00f6r att h\u00e5lla din motor p\u00e5 b\u00e4sta m\u00f6jliga niv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4nd\u00e5 blandar, f\u00f6rs\u00f6k att se till att blandningsf\u00f6rh\u00e5llandena \u00e4r till stor f\u00f6rdel f\u00f6r den typ av kylv\u00e4tska som rekommenderas f\u00f6r din bil. Eftersom \u00e4ldre bilar oftast anv\u00e4nder IAT-kylmedel, och om du anv\u00e4nder OAT i s\u00e5dana bilar kommer alla korrosionsh\u00e4mmande egenskaper att f\u00f6rsvinna och din motor kommer inte att sk\u00f6tas p\u00e5 det s\u00e4tt som rekommenderas.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Hur kan jag ta reda p\u00e5 vilken kylv\u00e4tska som rekommenderas f\u00f6r min bil, och vilken f\u00e4rg ska jag v\u00e4lja?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill veta vilken kylv\u00e4tska som rekommenderas f\u00f6r din bil b\u00f6r du titta i din \u00e4garmanual. De flesta biltillverkare anstr\u00e4nger sig mycket f\u00f6r att ge en l\u00e5ng information om kylv\u00e4tskan f\u00f6r en specifik bil i instruktionsboken.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte har manualen kan du alltid fr\u00e5ga din lokala bilhandlare eller serviceavdelning om ytterligare information. Eller till och med kolla p\u00e5 n\u00e4tet fr\u00e5n trov\u00e4rdiga k\u00e4llor, men var medveten om att s\u00e5dana k\u00e4llor i m\u00e5nga fall bara kan vara en marknadsf\u00f6ringshubb f\u00f6r en viss kylmedelstillverkare.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller f\u00e4rg \u00e4r det alltid b\u00e4st att anv\u00e4nda samma f\u00e4rg som din ursprungliga kylv\u00e4tska. Kylv\u00e4tskor finns i m\u00e5nga olika f\u00e4rger och f\u00e4rgen \u00e4r fr\u00e4mst till f\u00f6r att kunna skilja olika typer av kylv\u00e4tskor \u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

De flesta OAT-kylv\u00e4tskor \u00e4r f\u00e4rgade i orange, ljusr\u00f6tt, bl\u00e5tt eller m\u00f6rkgr\u00f6nt, och de flesta HOAT-kylv\u00e4tskor \u00e4r f\u00e4rgade i gula, rosa, bl\u00e5 eller lila f\u00e4rger. Men detta b\u00f6r aldrig vara det medel p\u00e5 vilket man skiljer de tv\u00e5 fr\u00e5n varandra.<\/p>\n\n\n\n

Sanningen \u00e4r att de flesta kylv\u00e4tskor \u00e4r klara och endast senare f\u00e4rgas f\u00f6r att s\u00e4rskilja dem, men var medveten om att dessa f\u00e4rger inte alltid st\u00e4mmer \u00f6verens och att du alltid b\u00f6r r\u00e5dg\u00f6ra med en professionell person innan du v\u00e4ljer en viss kylv\u00e4tska.<\/p>\n\n\n\n

Hur ofta ska jag byta ut min kylv\u00e4tska?<\/h4>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts testas OAT\/HOAT-kylv\u00e4tskor f\u00f6r att fungera korrekt s\u00e5 l\u00e4nge som 5 \u00e5r, och de flesta IAT-kylv\u00e4tskor \u00e4r bara bra i cirka 2 \u00e5r. \u00c4ven om dessa siffror \u00e4r sanna kan de l\u00e4tt p\u00e5verkas av m\u00e5nga olika variabler i en specifik \u00e4garupplevelse, s\u00e5 du b\u00f6r f\u00f6lja de riktlinjer som rekommenderas av tillverkarna.<\/p>\n\n\n\n

Vissa tillverkare erbjuder till och med en specifik blandning av kylv\u00e4tska som klarar livsl\u00e5ng anv\u00e4ndning. Nu, f\u00f6r denna information b\u00f6r du ocks\u00e5 kontrollera din bruksanvisning eller r\u00e5dfr\u00e5ga en licensierad \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare eller en serviceavdelning hos din tillverkare.<\/p>\n\n\n\n

Hur kan jag sp\u00e4da ut min kylv\u00e4tska?<\/h4>\n\n\n\n

Att byta kylv\u00e4tska \u00e4r inget du b\u00f6r g\u00f6ra om du inte \u00e4r helt informerad om alla detaljer kring specifika kylv\u00e4tskor och ditt fordons behov. Men om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att g\u00f6ra ett f\u00f6rs\u00f6k b\u00f6r du vara medveten om att det \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt att sp\u00e4da ut kylv\u00e4tskan med vatten om din kylv\u00e4tska inte redan \u00e4r f\u00f6rsp\u00e4dd.<\/p>\n\n\n\n

I de flesta fall r\u00e4cker det med ett 50:50-f\u00f6rh\u00e5llande, men vid extremt l\u00e5ga temperaturer, t.ex. under -36 \u00b0C (-34 \u00b0F), b\u00f6r du v\u00e4lja ett blandningsf\u00f6rh\u00e5llande som gynnar kylmedlet 70:30. Vattnet b\u00f6r inte vara vanligt kranvatten eftersom det inneh\u00e5ller m\u00e5nga olika mineraler som kan p\u00e5verka korrosionsegenskaperna.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta alternativet \u00e4r s\u00e4kert avjoniserat eller destillerat vatten f\u00f6r en perfekt blandning som garanterar att din motor g\u00e5r i optimalt skick oavsett v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att v\u00e4lja den b\u00e4sta kylv\u00e4tskan f\u00f6r din bil \u00e4r en viktig aspekt av ett korrekt bil\u00e4gande. N\u00e4r temperaturen stiger cirkulerar din bil en blandning av vatten och kylv\u00e4tska f\u00f6r att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1011,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1010"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1010"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1010\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1011"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1010"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1010"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1010"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}