{"id":1006,"date":"2021-06-01T13:12:52","date_gmt":"2021-06-01T13:12:52","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1006"},"modified":"2021-06-01T13:12:52","modified_gmt":"2021-06-01T13:12:52","slug":"vilken-ar-den-basta-mercedes-sprinter-motorn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-ar-den-basta-mercedes-sprinter-motorn\/","title":{"rendered":"Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes Sprinter-motorn?"},"content":{"rendered":"\n

Den f\u00f6rsta generationen av Mercedes Sprinter van sl\u00e4pptes 1996 och har sedan dess varit ett popul\u00e4rt val f\u00f6r b\u00e5de kommersiella och icke-kommersiella \u00e4ndam\u00e5l. Men de flesta Sprinter sk\u00e5pbilar anv\u00e4nds som arbetsh\u00e4star och ackumulerar hundratusentals mil i processen.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det logiskt att v\u00e4lja en motor som klarar s\u00e5dana kr\u00e4vande uppgifter, och det kan vara OM602 eller OM617. Dessa motorer kan klara mer \u00e4n 500 000 eller till och med 1 miljon mil om de underh\u00e5lls enligt rekommendationerna utan n\u00e5gra ombyggnader.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz OM602 5-cylindrig<\/h2>\n\n\n\n

OM602 erbjuds i 2,5- eller 2,9-litersvarianter, och dessa motorer anses allm\u00e4nt vara s\u00e4kra f\u00f6r kontinuerliga kr\u00e4vande uppgifter. Dessa motorer \u00e4r ocks\u00e5 ganska vanliga s\u00e5 om n\u00e5got skulle h\u00e4nda \u00e4r det inte om\u00f6jligt att hitta reservdelar.<\/p>\n\n\n\n

OM602 tillverkades i olika varianter mellan 1985 hela v\u00e4gen fram till 1999 och erbj\u00f6d mellan 88-127 h\u00e4stkrafter. Nu kan dessa siffror kanske inte verka imponerande, men vridmomentet i dessa motorer var s\u00e5 h\u00f6gt som 300 Nm.<\/p>\n\n\n\n

2,5-litersmotorer anv\u00e4ndes i OM602:s f\u00f6rsta tid och senare v\u00e4xte motorn till 2,9 liter. Det var inte bara s\u00e5 att dessa motorer var ganska skotts\u00e4kra, utan de var ocks\u00e5 ganska br\u00e4nsleeffektiva. Vanligtvis gav dessa motorer en medelh\u00f6g till h\u00f6g 30 mpg.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r bogserings\u00e4ndam\u00e5l \u00e4r det rekommenderat att v\u00e4lja de starkare varianterna eftersom den 2,5-liters 90-ish hk-motorn inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r det b\u00e4sta alternativet f\u00f6r att dra n\u00e5got s\u00e4rskilt tungt. Detsamma g\u00e4ller f\u00f6r transport av tunga laster.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz OM617 5-cylindrig<\/h2>\n\n\n\n

OM602 var och \u00e4r fortfarande en motor som kan leverera m\u00e5nga mils kontinuerlig anv\u00e4ndning, men den st\u00f6rsta arbetsh\u00e4stmotorn i hela Mercedes Sprinter-utbudet \u00e4r OM617. OM617 \u00e4r en dieseldriven 3,0-litersmotor som tillverkades mellan 1974.-1991.<\/p>\n\n\n\n

OM617 \u00e4r allm\u00e4nt erk\u00e4nd som en av de mest tillf\u00f6rlitliga motorerna, inte bara inom Mercedes sk\u00e5pbilsbranschen utan inom hela den kommersiella bilbranschen. Motorn erbj\u00f6ds i m\u00e5nga olika varianter som pumpade ut 80-230 h\u00e4stkrafter eller 168-250 Nm vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Dessa motorer kunde n\u00e5 \u00f6ver en miljon kilometer utan n\u00e5gra ombyggnadsbehov. Dessutom anv\u00e4ndes dessa motorer \u00e4ven med m\u00e5nga alternativa br\u00e4nslen som vegetabilisk olja eller biodiesel. P\u00e5 80-talet n\u00e5dde dessa motorer en kultstatus i Nordamerika eftersom de var de mest tillf\u00f6rlitliga dieseldrivna sk\u00e5pbilarna p\u00e5 den tiden.<\/p>\n\n\n\n

OM617:orna erbj\u00f6ds som N\/A- eller turboladdade varianter. De N\/A-motorer som erbj\u00f6ds var 3-liters 90 hk-varianterna och f\u00f6rb\u00e4ttrades st\u00e4ndigt under produktionen f\u00f6r att uppn\u00e5 h\u00f6gsta m\u00f6jliga tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5r 1976 introducerades den turboladdade motorn kallad OM617A. Dessa turboladdare \u00f6kade effekten hos OM617 till 190 hk, och 1978 f\u00f6rb\u00e4ttrades motorn \u00e4nnu en g\u00e5ng f\u00f6r att n\u00e5 230 hk.<\/p>\n\n\n\n

Diesel- eller bensinmotorer och moderna Sprinter-motorer<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ingen hemlighet att de b\u00e4sta Mercedes Sprinter-motorerna var de tidigare n\u00e4mnda dieselvarianterna. Bensinmotorer har inte samma f\u00f6r- och nackdelar som dieselmotorer, och dieselmotorer l\u00e4mpar sig b\u00e4ttre f\u00f6r l\u00e5nga resor eftersom de oftast \u00e4r mer br\u00e4nslesn\u00e5la \u00e4n sina motsvarigheter med bensinmotorer och s\u00e4kerligen h\u00e5ller mycket l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller moderna Sprintermotorer \u00e4r den mest popul\u00e4ra motorn OM651. OM651 \u00e4r en motor som har tillverkats sedan 2008, och \u00e4nda sedan denna motor introducerades har Mercedes fortsatt att f\u00f6rb\u00e4ttra den och uppn\u00e5 b\u00e4ttre utsl\u00e4ppsnormer. Dessutom f\u00f6rv\u00e4ntas dessa motorer ge 40-60 mpg.<\/p>\n\n\n\n

Visst \u00e4r dessa f\u00f6rb\u00e4ttringar definitivt bra f\u00f6r milj\u00f6n, men de g\u00f6r motorerna mer komplexa, vilket inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r den fr\u00e4msta prioriteringen f\u00f6r en motor med l\u00e5ng livsl\u00e4ngd. OM651 erbjuds i varianter med 1,8-2-1 liters cylindervolym. De \u00e4r ocks\u00e5 turboladdade med en effekt p\u00e5 mellan 134 hk-210 hk beroende p\u00e5 version.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Transit ett b\u00e4ttre alternativ \u00e4n Mercedes Sprinter van?<\/h4>\n\n\n\n

Transit erbjuder l\u00e4gre underh\u00e5llskostnader, en mjukare k\u00f6rning, delar som \u00e4r l\u00e4ttare att f\u00e5 tag p\u00e5 och en h\u00f6gre interi\u00f6r. Dessa egenskaper anses vara lika viktiga, s\u00e5 du b\u00f6r noga \u00f6verv\u00e4ga om det \u00e4r vettigt att v\u00e4lja Mercedes i st\u00e4llet.
Men Sprinter g\u00e5r s\u00e4kerligen inte ner utan strid. De tydliga f\u00f6rdelarna med Sprinter \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gsna styrningen som \u00e4r mycket mer sofistikerad \u00e4n den i Transit. Dessutom erbjuder Sprinter ocks\u00e5 bekv\u00e4mare s\u00e4ten, ett rymligare lastutrymme och en tyngre nyttolast.
B\u00e5de Transit och Sprinter erbjuder 4×4-varianter, men endast Mercedes erbjuder en dieseldriven 4×4. Dessutom \u00e4r Sprinter en sk\u00e5pbil med l\u00e4ngre livsl\u00e4ngd tack vare att den anv\u00e4nder en dieselmotor som f\u00f6rv\u00e4ntas h\u00e5lla betydligt l\u00e4ngre \u00e4n den bensindrivna Ford Transit.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa en ny Sprinter eller en begagnad?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska uppenbart att det \u00e4r l\u00e4tt att f\u00e5 tag p\u00e5 begagnade Sprinterbilar och att de borde erbjuda tillr\u00e4ckliga prestanda under en l\u00e4ngre tid. S\u00e5 att k\u00f6pa en begagnad Sprinter kan vara mer vettigt om du inte anv\u00e4nder din Sprinter alltf\u00f6r ofta eller f\u00f6r l\u00e4ngre resor.
En ny Sprinter erbjuder \u00f6verl\u00e4gsen teknik, komfort och s\u00e4kerhetssystem. Dessutom finns m\u00e5nga olika garantier och finansieringserbjudanden tillg\u00e4ngliga f\u00f6r helt nya Sprintern vid varje tidpunkt. Att k\u00f6pa en ny Sprinter \u00e4r mer meningsfullt om ditt anv\u00e4ndningsscenario inneb\u00e4r l\u00e4ngre och mer frekventa resor.
Men om du k\u00f6per en begagnad Sprinter kan du fortfarande f\u00e5 alla kommersiella m\u00f6jligheter, men oftast med avkall p\u00e5 teknik och komfort.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e5rsmodeller av Sprinter \u00e4r de b\u00e4sta alternativen f\u00f6r begagnad Sprinter?<\/h4>\n\n\n\n

Sprinter 2020 kostar runt 36 000 dollar i grundpris och priset g\u00e5r \u00f6ver 50 000 dollar. Dessa siffror \u00e4r otroligt h\u00f6ga f\u00f6r alla som inte g\u00f6r n\u00e5gra st\u00f6rre kommersiella aff\u00e4rer.
S\u00e5 en begagnad Sprinter verkar vara ett b\u00e4ttre alternativ, och en Sprinter fr\u00e5n 2006 kan k\u00f6pas f\u00f6r s\u00e5 lite som 5 000 dollar, med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6rst\u00e5s. De flesta \u00e4gare r\u00f6star fram 2006 \u00e5rs modell som det b\u00e4st anv\u00e4nda alternativet mellan modellerna 2004-2010.
De nyaste begagnade Sprinterna \u00e4r 2012 \u00e5rs modeller och nyare. Dessa modeller har uppdaterats avsev\u00e4rt j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre modeller och erbjuder ett g\u00e4ng s\u00e4kerhets- och bekv\u00e4mlighetsfunktioner. Modellerna fr\u00e5n 2016 var minst sagt tveksamma, eftersom m\u00e5nga \u00e4gare rapporterade m\u00e5nga problem med bromsar, br\u00e4nsle och motor.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den f\u00f6rsta generationen av Mercedes Sprinter van sl\u00e4pptes 1996 och har sedan dess varit ett popul\u00e4rt val f\u00f6r b\u00e5de kommersiella och icke-kommersiella \u00e4ndam\u00e5l. Men de flesta Sprinter sk\u00e5pbilar anv\u00e4nds som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1007,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1006"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1006"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1006\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1007"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1006"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1006"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1006"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}