{"id":1002,"date":"2021-06-01T13:10:10","date_gmt":"2021-06-01T13:10:10","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1002"},"modified":"2021-06-01T13:10:10","modified_gmt":"2021-06-01T13:10:10","slug":"vad-betyder-amg-for-mercedes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-betyder-amg-for-mercedes\/","title":{"rendered":"Vad betyder AMG f\u00f6r Mercedes?"},"content":{"rendered":"\n

Namnet AMG har blivit en synonym f\u00f6r en snabb tysk raket som Mercedes har byggt f\u00f6r ultimat prestanda. AMG st\u00e5r f\u00f6r ”Aufrecht Melcher Gro\u00dfaspac”. Aufrecht och Melcher \u00e4r de tv\u00e5 grundarnas efternamn och Gro\u00dfaspach \u00e4r Mercedes-tunerns f\u00f6delseort.
F\u00f6r 60 \u00e5r sedan grundades AMG utifr\u00e5n en passion f\u00f6r racing, eftersom dessa tv\u00e5 grundare var starkt involverade i utvecklingen av motorn till 300E p\u00e5 Mercedes motorutvecklingsavdelning. En racerbil utrustad med denna motor deltog i det tyska touringbilsm\u00e4sterskapet och vann 10 g\u00e5nger.<\/p>\n\n\n\n

AMG 1960-1980-tal<\/h2>\n\n\n\n

Efter de ovann\u00e4mnda framg\u00e5ngarna f\u00f6r Aufrecht och Melcher i det tyska touringbilsm\u00e4sterskapet grundade de 1967 i en f\u00f6re detta kvarn n\u00e4ra Burgstall ingenj\u00f6rsfirman Aufrecht Melcher Gro\u00dfaspach, design och testning f\u00f6r utveckling av t\u00e4vlingsmotorer.<\/p>\n\n\n\n

Inte l\u00e5ngt d\u00e4refter blev de motorer som dessa tv\u00e5 utvecklade otroligt popul\u00e4ra hos privata racingteam. Den f\u00f6rsta verkliga milstolpen som Aufrecht och Melcher n\u00e5dde var 1971 \u00e5rs l\u00e5ngloppst\u00e4vling ”24 timmar av Spa”, d\u00e4r den legendariska 6,8-liters AMG-motorn i den lika legendariska AMG Mercedes 300SEL vann f\u00f6rsta platsen i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

Efterdyningarna av deras framg\u00e5ng f\u00f6ljde snart. En stor, fyrad\u00f6rrars sedan slutade p\u00e5 andra plats i en t\u00e4vling som mestadels dominerades av l\u00e4ttare t\u00e4vlingsbilar och gav AMG ett v\u00e4rldsomsp\u00e4nnande rykte. Efter detta blev AMG ett blygsamt f\u00f6retag bel\u00e4get i Affalterbach och b\u00f6rjade arbeta med Mercedes i slutet av 80-talet.<\/p>\n\n\n\n

AMG 1980-2000<\/h2>\n\n\n\n

\u00c5r 1986 utvecklade AMG en 5,0 l V8-motor som anv\u00e4ndes i E-klass coup\u00e9, en legendarisk bil med smeknamnet ”The Hammer” som blev en av de mest ikoniska AMG-bilarna genom tiderna. Den lysande stj\u00e4rnan under denna period \u00e4r utan tvekan 190E, en bil som segrade i 50 tyska touringbilsm\u00e4sterskap mellan slutet av 80-talet och b\u00f6rjan av 90-talet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5r 1990 kunde AMG-bilar underh\u00e5llas genom Mercedes v\u00e4rldsomsp\u00e4nnande n\u00e4tverk av \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och serviceverkst\u00e4der, vilket ledde till att AMG fick ett betydande uppsving i sin verksamhet. Den f\u00f6rsta gemensamt utvecklade produkten mellan Mercedes och AMG var C36 AMG fr\u00e5n 1993. Allt detta kulminerade 2005 n\u00e4r Mercedes tog \u00f6ver 100 procent av aktierna i AMG.<\/p>\n\n\n\n

Moderna Mercedes AMG<\/h2>\n\n\n\n

Numera ligger AMG i Affalterbach och har mer \u00e4n 1 700 anst\u00e4llda. AMG fokuserar p\u00e5 att tillverka de b\u00e4sta prestandabilarna i form av sedans, SUV:er, hatchbacks och kombibilar, och ibland supersportbilar och till och med hyperbilar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG h\u00e5ller l\u00e5ngsamt p\u00e5 att avl\u00e4gsna sig fr\u00e5n de typer av motorer som gav AMG sitt \u00f6verl\u00e4gsna rykte, p\u00e5 grund av allt str\u00e4ngare utsl\u00e4ppsbest\u00e4mmelser. Trots detta lyckas Mercedes fortfarande erbjuda fordon med exceptionell prestanda fr\u00e5n nedbantade motorer och motorer med tv\u00e5ngsinduktion.<\/p>\n\n\n\n

AMG:s moderna era \u00e4r ocks\u00e5 AMG-fordonens gyllene era. Bilar som C63, SLS, SL65 och den nyligen sl\u00e4ppta AMG GT Black Series med svart seriebeteckning \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g att bli n\u00e5got av en bilsamlares dr\u00f6m.
Mercedes AMG har ocks\u00e5 b\u00f6rjat samarbeta med Pagani, ett m\u00e5ngmiljonbeloppsf\u00f6retag f\u00f6r exotiska handgjorda bilar fr\u00e5n Modena som erbjuder sl\u00e5ende hyperbilar med en \u00e4kta Mercedes V12-motor som ger uppemot 800 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Ut\u00f6ver detta lyckas Mercedes AMG fortfarande v\u00e4xa p\u00e5 ett sl\u00e5ende s\u00e4tt eftersom de ocks\u00e5 levererar motorer och m\u00e5nga olika bilkomponenter till Aston Martin, en brittisk lyx- och sportbilslegend. N\u00e4r det g\u00e4ller motorsportdivisioner dominerar Mercedes i F1 och 2018 l\u00e4mnade Mercedes det tyska touringbilsm\u00e4sterskapet.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om lyxiga prestandabilar<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest kraftfulla serietillverkade Mercedes AMG f\u00f6r v\u00e4gk\u00f6rning genom tiderna?<\/h4>\n\n\n\n

Listan \u00f6ver kraftfulla Mercedes AMG-bilar \u00e4r ganska o\u00e4ndlig, men \u00e4ven i ett s\u00e5dant arv av h\u00e4stkrafter sticker vissa modeller ut. SLS AMG Black Series sl\u00e4pptes 2013 och erbj\u00f6d en 6,2-liters V8 med naturlig insugning som gav cirka 631 h\u00e4stkrafter, vilket gav den titeln f\u00f6r den mest kraftfulla motorn med naturlig insugning vid den tidpunkten.
Mercedes sl\u00e4ppte AMG GT Black Series f\u00f6r inte s\u00e5 l\u00e4nge sedan, en bil som f\u00f6ljer samma ethos som SLS AMG, en banfokuserad version av en mer ”t\u00e4mjd” AMG GT. AMG GT BS erbjuder otroliga 720 h\u00e4stkrafter, vilket g\u00f6r den till den mest kraftfulla moderna Mercedes AMG.
Mercedes AMG kommer ocks\u00e5 snart att sl\u00e4ppa AMG Project 1, en hyperbil som drivs av F1-teknik och f\u00f6rv\u00e4ntas ha mer \u00e4n 1 000 h\u00e4stkrafter till ett pris p\u00e5 flera miljoner dollar. Project 1 kan vara den st\u00f6rsta AMG-skapelsen genom tiderna och \u00e4r efterl\u00e4ngtad av m\u00e5nga entusiaster.<\/p>\n\n\n\n

Vad betyder M p\u00e5 BMW eller RS p\u00e5 Audi?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M st\u00e5r f\u00f6r BMW Motorsports, och det \u00e4r i princip samma sak som AMG \u00e4r f\u00f6r Mercedes. Audi RS st\u00e5r f\u00f6r RennSport, eller racingsport som en bokstavlig \u00f6vers\u00e4ttning.
BMW M grundades 1972 och ansvarar f\u00f6r m\u00e5nga fantastiska prestandabilar f\u00f6r landsv\u00e4gsbilar, inklusive n\u00e5gra av de b\u00e4sta som n\u00e5gonsin har tillverkats. \u00c5r 1986 sl\u00e4ppte BMW E30 M3 som inledde arvet som den b\u00e4sta prestandasedanen genom tiderna.
Audis RS-division grundades 1994, efter framg\u00e5ngen med den legendariska Audi RS2, och numera \u00e5tnjuter Audis RS-division samma uppskattning som M eller AMG. Audis RS-division \u00e4r ocks\u00e5 ansvarig f\u00f6r m\u00e5nga fantastiska bilar sedan starten, h\u00f6jdpunkterna \u00e4r den tidigare n\u00e4mnda RS2 eller den stora b\u00e4sta prestandakombi genom tiderna, RS6.<\/p>\n\n\n\n

Hur ser framtiden ut f\u00f6r AMG, BMW M och Audi RS-divisionerna?<\/h3>\n\n\n\n

Eftersom bilarnas utsl\u00e4ppsbegr\u00e4nsningar blir allt str\u00e4ngare st\u00e5r m\u00e5nga prestandabilm\u00e4rken inf\u00f6r sv\u00e5ra beslut. Antingen f\u00f6rs\u00f6ker de g\u00f6ra adekvata prestandabilar med mindre motorer som s\u00e4llan kan matcha attraktionskraften hos \u00e4ldre bilar med stora motorer, eller s\u00e5 f\u00f6rs\u00f6ker de g\u00e5 en annan v\u00e4g.
Eftersom f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorns framtid \u00e4r os\u00e4ker g\u00e4ller samma sak f\u00f6r dessa divisioner. Endast tiden f\u00e5r utvisa hur dessa tillverkare kommer att anpassa sig till allt mer ogynnsamma restriktioner och om de faktiskt lyckas \u00f6verleva och f\u00f6rbli entusiasternas favoritbilar i framtiden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Namnet AMG har blivit en synonym f\u00f6r en snabb tysk raket som Mercedes har byggt f\u00f6r ultimat prestanda. AMG st\u00e5r f\u00f6r ”Aufrecht Melcher Gro\u00dfaspac”. Aufrecht och Melcher \u00e4r de tv\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1003,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1002"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1002"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1002\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1003"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1002"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1002"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1002"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}