Volvo använder varumärket ”Recharge” för sina plug-in hybridmodeller vilket innebär att XC60 är en plug-in hybridversion av den vanliga kompakta Volvo XC60 SUV. XC60 Recharge kombinerar en traditionell bensinmotor med ett litet batteripaket och en elmotor för att göra den smidigare, effektivare, men också mer komplex.
Med en sådan extra komplexitetsnivå kan man säkert vara misstänksam om hur pålitlig eller opålitlig XC60 Recharge kan vara. Om det är något som intresserar dig, har du kommit till rätt ställe eftersom ämnet för dagens artikel är Volvo XC60 Recharge-problem där vi kommer att lista alla specifika problem relaterade till XC60 och vad du behöver göra för att få dem lösta!
Elektriska problem är de vanligaste problemen för alla versioner av XC60 och det verkar som om Recharge inte är annorlunda. Infotainmentsystemet är också ett stort problem eftersom det kan drabbas av en mängd olika problem som frysning, problem med telefonanslutningen och en hel del andra anmärkningsvärda problem.
Luftkonditioneringen kan också vara ett problem, särskilt när bilen körs i EV-läge, medan fjädringsproblem finns över hela sortimentet, inklusive Recharge-modellen. Sammantaget har XC60 Recharge en hel del problem i rockärmen, så se till att hålla ett öga på dessa när du köper en.
Elektriska problem
Elektriska problem är de absolut vanligaste problemen med XC60 som helhet, och XC60 Recharge är inte annorlunda. De vanligaste elproblemen i XC60 är relaterade till en hel mängd tillbehörsrelaterade problem, men också några specifika.
Laddningssystemet kan vara långsamt att reagera på och långsamt att fylla på batteriet, medan minskad räckvidd också kan vara ett problem, särskilt under kalla vintrar. Elektriska anslutningar kan ibland tappa kontakten, vilket kan vara ett problem, men det är en ganska sällsynt företeelse. Batteriladdning är också ett problem, så mycket att batteriet kan bli helt urladdat utan någon uppenbar anledning.
Problem med infotainmentsystemet
Volvo XC60, inklusive hybridvarianten XC60 Recharge, är utrustad med ett infotainmentsystem som tillhandahåller en rad funktioner för förare och passagerare. Medan infotainmentsystem ibland kan uppleva problem, såsom programvarufel, anslutningsproblem, navigeringsfel eller ljudfel, är dessa problem inte unika för XC60.
Ägare som stöter på sådana problem kan söka efter programuppdateringar, utföra systemåterställningar eller kontakta Volvos kundsupport eller en återförsäljare för att få hjälp. Volvo har drabbats av programvarurelaterade problem med infotainmentsystemet i flera år och det verkar som om de inte blir mindre frekventa med tiden.
Problem med luftkonditioneringen
Luftkonditioneringssystemet på XC60 Recharge kan också vara en börda i vissa situationer, men det konstigaste klagomålet av dem alla är att A/C vägrar att värma upp bilen när bilen körs i EV-läge. Kylarläckage kan göra att bilen slutar blåsa kall luft när det behövs, medan en fläkt som inte fungerar kan göra att systemet inte blåser luft alls.
Ovanliga ljud eller obehagliga lukter från A/C-systemet kan tyda på ett problem med kompressorn, fläktmotorn eller andra komponenter. Se till att inspektera hela systemet om du är ute efter en XC60-laddning eftersom A/C-problem kan vara riktigt frustrerande under varma sommarmånader eller kalla vintermånader.
Problem med hjulupphängningen
Problem med hjulupphängningen kan ibland uppstå i Volvo XC60, inklusive XC60 Recharge-modellen. Dessa problem kan yttra sig som ojämnt däckslitage, ojämn körning, konstiga ljud eller försämrad väghållning. För att åtgärda problem med fjädringen rekommenderas att komponenterna inspekteras visuellt för skador eller slitage, och vid behov söka hjälp från en Volvo-återförsäljare eller auktoriserad serviceverkstad.
Vissa av dessa beror på normalt slitage, men många anser att livslängden för vissa av Volvo XC60 Recharge-komponenterna fortfarande är alldeles för kort för vad bilen är. Hur som helst, inspektera fjädringssystemet noggrant om du är intresserad av att köpa en Volvo XC60 begagnad.
FAQ avsnitt
Är Volvo XC60 Recharge eldriven?
Även om vissa modeller i Volvo Recharge-familjen verkligen är helt eldrivna, är XC60 en laddhybrid, åtminstone för tillfället. I elläge kan XC60 Recharge köras 19-35 mil i helt tyst elmiljö, vilket kan vara tillräckligt för den dagliga pendlingen.
Men för dem som vill ha en helt kompakt Volvo Premium Electric SUV, måste de vänta tills Volvo kommer ut med nästa generation av XC60 som sannolikt kommer att komma ut under det närmaste året eller två. XC40 Recharge 2023 är en helt eldriven SUV som kan köras cirka 220 mil på en enda laddning.
Finns det en eldriven Volvo XC90?
Det finns inga helt eldrivna versioner av XC90, utan snarare en hybrid som heter XC90 Recharge och som delar samma drivlina som XC60 Recharge. Volvo lanserade nyligen den helt nya EX90 som kommer att ersätta XC90 under de kommande åren.
EX90 är en helt eldriven SUV som lovar att erbjuda mer än tillräckligt med räckvidd för alla dina dagliga behov. Volvo förväntas följa upp detta med en EX60 som kommer att göra samma sak som XC60. Vi kommer att behöva vänta och se när något av detta kommer att materialiseras, så se till att hålla utkik efter elektriska Volvo SUV i framtiden.
Vilken Volvo XC60-motor är bäst?
Den bästa Volvo XC60-motorn är förmodligen T8 Recharge eftersom den ger 455 hk och en 0-100 km/h-tid på bara 4,9 sekunder, vilket är en fantastisk siffra för vad som i huvudsak är en liten 4-cylindrig motor som är kopplad till en elmotor.
T8 drivs av en 2,0 liters 4-cylindrig turbomotor med 310 hk, men med den extra elmotorn och ett 19 kWh-batteri ökar effekten i T8 Recharge till 455 hk och ett vridmoment på 552 lbft, vilket är ännu mer imponerande.