Volvo XC40 är den minsta premium-SUV som Volvo erbjuder eftersom den ligger i segmentet för premium subcompact/crossover SUV som för närvarande blomstrar i popularitet. Detta segment är fullpackat med fantastiska alternativ som Audi Q3, Mercedes GLA, BMW X1 och Range Rover Evoque.
Även om vi kan spendera dagar på att jämföra dessa fem, kommer vi i denna artikel att fokusera på de mest anmärkningsvärda Volvo XC4O T3 motorproblemen. Dessa inkluderar konstiga motorljud, trög acceleration, potentiella problem med turboladdaren och potentiella problem med växellådan.
På det hela taget lyckas T3-motorn som finns i Volvo XC40 vara mestadels problemfri och det verkar som om det inte finns några alltför allvarliga, utbredda problem som borde hindra dig från att köpa en. Visst kan vissa bli lite besvikna över effektuttaget i XC40 eftersom det inte är den mest kraftfulla Volvomotorn du kan köpa, inte ens på långa vägar.
Om du också tar hänsyn till att Volvo i stort sett bara tillverkar 4-cylindriga motorer som mest, kommer de som längtar efter prestanda och hastighet sannolikt att anse att T3 är lite för trög i allmänhet, även utan några potentiella problem som kan få den att accelerera ännu värre än så.
Konstiga motorljud
Det har förekommit några rapporter här och där om att T3 har haft konstiga motorljud som knackningar, tickande och fladdrande, särskilt under belastning. Vissa anser att detta är normalt eftersom motorn bara är en liten 3-cylinder som överarbetar sig själv när du trampar på gaspedalen, men det är inte alltid exakt så.
Vissa menar att dessa problem är direkt förknippade med feltändning som kan uppstå på grund av högre temperaturer eller överbelastning av motorn under en längre tid. Andra menar att bränsletillförselsystemet har något med saken att göra, särskilt om bilen stannar eller om du inte kan höra att bränslepumpen startar när du slår på tändningen.
Trög acceleration
Det finns några anledningar till att du kan uppleva trög acceleration med XC40, varav den viktigaste är det faktum att T3 endast erbjuder 163 hk och väger cirka 1600 kg (3 500 lbs). Men trög acceleration kan också orsakas av igensatta luftfilter, igensatta luftfilter eller en bränsleinsprutare som inte fungerar som den ska. Det är därför en god idé att inspektera alla dessa komponenter om du stöter på trög acceleration.
Eftersom dessa komponenter vanligtvis är beroende av frekvent underhåll bör du göra ditt bästa för att underhålla din T3 så gott du kan. Om du inte gör det kommer du säkert att uppleva dessa problem någon gång. Därför är dessa problem inte ”fel” i sig, utan snarare ett tecken på att motorn inte underhållits ordentligt.
Problem med turboladdare
Den lilla T3-motorn förlitar sig på att turboladdaren ger den kraft som krävs för att få den att röra sig i någon anmärkningsvärd takt. Turboladdaren får ofta arbeta för mycket med T3-motorn på grund av dess lilla cylindervolym, så när bilen når 3k RPM eller liknande, måste turboladdaren arbeta med en riktigt hög belastning.
Vid sådan användning kan oljan som smörjer turbon brytas ner tidigare än vanligt medan främmande material också kan ta sig in i turboladdaren genom luftfiltreringssystemet och få bilen att förlora kraft. Några ägare rapporterade skadade blad i turbon, vilket förmodligen beror på att smuts har samlats i turbon och fått dem att gå sönder.
Problem med växellådan
Volvo XC40 T3 levereras med antingen en 6-växlad manuell eller en 8-växlad automatisk växellåda, och det har förekommit några problem med den automatiska växellådan. Dessa inkluderar potentiella problem som att växlarna slirar, tvekan vid växlingar och enstaka ryck vid lägre hastigheter. Dessa problem kan orsakas av programfel, sensorproblem och skadade växlar.
Om transmissionsvätskan förorenas av små metallbitar kan det leda till ganska allvarliga transmissionsproblem, så allvarliga att transmissionen behöver byggas om eller bytas ut helt och hållet. Tack och lov, om du underhåller drivlinan i din XC40 T3 på rätt sätt, kommer du sannolikt inte att uppleva dessa problem.
Mer om problem med Volvo XC40.
FAQ-sektion
Är Volvo XC40 T3 undermotoriserad?
Det beror på vad du vill ha ut av en bil. I verkligheten är 163 hk ”tillräckligt” för de flesta eftersom XC40 inte är utformad för att vara dynamisk på något sätt. Detta innebär att T3 är tillräcklig för 90% av de situationer du vill använda den i, förutom att den är ganska effektiv, billig att köra och mycket bra på bränsle.
Men när du väl trampar på pedalen på en påfartsramp eller när du försöker svänga in i en korsning lite snabbare kommer du snart att inse att T3 inte är så bekväm med det. Om du är van vid kraftfullare motorer kommer T3 därför definitivt att kännas undermotoriserad, för det går inte att förneka att 10 sekunder från 0 till 100 km/h är allt annat än långsamt.
Vilka motorer finns tillgängliga i Volvo XC40?
Volvo XC40 finns tillgänglig med olika motoralternativ, inklusive en turboladdad 2,0-liters fyrcylindrig motor med antingen 194 hästkrafter i B4 eller ett 48-volts mildhybridsystem med 194 hästkrafter och 221 punds vridmoment i basmodellen, och den tidigare nämnda T3 1,5-liters trecylindriga motorn i vissa modeller.
B4-motorn är endast tillgänglig med framhjulsdrift, medan andra modeller finns med antingen framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den rena elmodellen XC40 Recharge har en helt elektrisk drivlina, medan C40 Recharge är ett derivat av XC40 Recharge och också har en helt elektrisk drivlina.
Ska jag köpa Volvo XC40 T3?
Om du vill ha en snygg, välutrustad, säker och premium crossover/subcompact SUV är XC40 T3 ett bra val. Vi har redan sagt att det inte är den mest kraftfulla XC40-varianten man kan köpa för pengar, så om du vill ha mer kraft bör du fokusera på kraftfullare motorvarianter istället.
Hur som helst är XC40 en av de mest populära Volvomodellerna av en anledning eftersom den erbjuder ett bra paket av allt som en genomsnittlig crossover premium SUV-köpare vill ha.