Vilken Mercedes-modell är släkt med Chrysler Crossfire?

Vilken Mercedes-modell är släkt med Chrysler Crossfire?

Biltillverkare har alltid försökt hitta sätt att minska produktionskostnaderna för vissa modeller med lägre produktionsvolym. Ett ganska färskt exempel är den gemensamma utvecklingen av Toyota Supra och BMW Z4. Båda fordonen använder samma motor, samma chassi och många interiördelar, för att nämna några.

Ett annat ganska välkänt exempel på detta är Daimler-Chryslers gemensamma utveckling av Chrysler Crossfire och Mercedes Benz SLK R170. Under denna period ägde Daimler Chrysler, och det var bara logiskt att dessa två modeller kom från samma chassi, eftersom de var ganska lika i sin avsikt, precis som Z4 och Supra är nu.

Chrysler Crossfire

Crossfire släpptes 2001 och presenterades som en tvåsitsig sportbilscruiser som delade så mycket som 80 % av sina komponenter med Mercedes SLK på den tiden. Senare, 2005, började Mercedes producera den nyare SLK på R171-plattformen, och R170-plattformen användes då uteslutande av Crossfire.

Bilen fick namnet Crossfire på grund av två specifika designkaraktärslinjer som löper fram till bak under speglarna. Chrysler var ganska stolt över att den slutliga produktionsversionen av Crossfire inte skilde sig mycket från konceptprototypen, vilket är ganska ovanligt i bilindustrin.

Målet med Crossfire var att göra ett intryck, oavsett om man älskade eller hatade hur bilen såg ut. Eftersom många delar delades med SLK tvingades många Chrysleråterförsäljare investera i ny utrustning bara för att kunna sälja och serva denna bil.

Utrustning och statistik över drivlinor

Eftersom den här bilen skulle vara ett steg över en vanlig Chrysler var Chrysler fast besluten att införa många funktioner i Crossfire som tidigare mest förväntades finnas i en Mercedes.

  Bästa Mercedes hardtop cabriolet

Som sådan var Crossfire utrustad med större hjul och prestandaklassade däck direkt från fabriken. Dessutom hade Crossfire också ett över genomsnittet liggande ljudsystem från Harman/Kardon eller Infinity, som också vanligtvis återfanns i många lyxbilar på den tiden.

Bilen var utrustad med ett nyckellöst system, en elektriskt utdragbar bakre vinge, en läderratt, läderklädsel på rättvist bultade sportstolar, exklusiva golvmattor och mycket mer.

När det gäller drivlinan hade Crossfire med samma drivlina som SLK320 på den tiden. Detta innebar att Crossfire fanns som en manuell eller automatisk version, kopplad till en 3,2-liters V6-motor med all kraft enbart till bakhjulen.

Mercedes-SLK och försäljningen av båda modellerna

Som tidigare nämnts delade Crossfire 80 % av sina komponenter med Mercedes SLK 320, men Mercedes lyckades ändå överglänsa Crossfire på grund av sin badge appeal och en bättre passform och finish. SLK:n sålde också Crossfire med betydande marginal, eftersom mer än 311 000 SLK:n tillverkades, jämfört med cirka 76 000 för Crossfire.

Senare uppdaterade Mercedes SLK till R171-plattformen, eftersom det var uppenbart att SLK klarade sig ganska hyggligt när det gällde försäljningen. Allt eftersom åren gick fortsatte Mercedes att förbättra SLK-chassit, men försäljningen började sakta sjunka.

På grund av detta var 2020 det år då Mercedes beslutade att stoppa produktionen av SLK helt och hållet eftersom kundernas efterfrågan fortsatte att skifta till SUV:er. SLK var förvisso en ikonisk Mercedes-modell, vissa ansåg att den var en ”frisörbil”, men det var ganska obestridligt att SLK erbjöd hyggliga köregenskaper.

  Vilken Mercedes-modell är mest pålitlig?

FAQ-avsnittet

Varför samarbetar biltillverkare?

Resonemanget bakom bilsamarbeten beror på den specifika modellen i fråga. När det gäller samarbetet mellan Toyota Supra och BMW Z4 var det främst för att båda dessa modeller presenterades på ett liknande sätt.

Vissa gemensamma utvecklingar som den legendariska Audi RS2 av Audi/Porsche eller 500E av Mercedes/Porsche var ett resultat av att Porsche var pank och i behov av seriöst ekonomiskt stöd. Audi och Mercedes såg detta som en möjlighet att blanda det bästa Porsche har att erbjuda med det bästa av dessa två, och försäljningen bekräftade verkligen detta.

Vissa samarbeten går ännu längre än så, ett sådant samarbete äger rum med Mercedes och Aston Martin just nu. Aston Martin är en tillverkare av lyxiga sportbilar i små volymer från Storbritannien som kämpade för sin existens på samma sätt som Porsche gjorde på Audi RS2:s eller 500E:s tid.

Aston Martin hade varken pengar eller infrastruktur för att producera infotainmentsystem som kunde jämföras med dem i en Mercedes. På grund av detta undertecknade Mercedes och Aston Martin ett avtal där Mercedes tillhandahåller infotainmentsystemen. För inte alltför länge sedan började Mercedes också tillhandahålla drivlinan för vissa AM-modeller.

Vilken är den bästa gemensamt utvecklade bilen genom tiderna?

Den bästa gemensamt utvecklade bilen genom tiderna är utan tvekan McLaren F1. McLaren F1 var en bil utrustad med en BMW V12-motor, bakljus från en Londonbuss och speglar från en Volkswagen Corrado.

  Tesla vs. Mercedes - vilken är bäst?

McLaren F1 är otroligt värdefull. Priserna för dessa fordon ligger över 15-20 miljoner dollar, eller till och med mer för vissa modeller. F1 var en verklig ingenjörskonst och en av de bästa bilarna som någonsin har tillverkats. Bilen var berömd för många racingsegrar och förmågan att köra så fort som 240 mph, på 90-talet.

Vilka är fördelarna och nackdelarna med gemensamt utvecklade bilar?

Den uppenbara fördelen är kostnaden, eftersom många av dessa aldrig skulle produceras på annat sätt. De flesta gemensamt utvecklade bilar är begränsade i kvantitet och på grund av detta är det kanske inte ekonomiskt genomförbart att göra det på egen hand. Dessutom erbjuder dessa bilar ofta de bästa egenskaperna hos de inblandade märkena, vilket är fallet med F1.

Nackdelen är å andra sidan att service och reservdelar är mycket dyrare, eftersom dessa bilar ofta kräver specialutrustning, vilket var fallet med Crossfire. Om dessa gemensamma utvecklingar inte genomförs som de ska kan de dessutom skada deras respektabla utvecklares varumärkesattraktion.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts