Vilken Mercedes har Hyperscreen?

Mercedes EQS är den mest imponerande Mercedes EV för tillfället eftersom den är konstruerad på ett separat EV-chassi som har många fördelar jämfört med alla andra Mercedes EQ-modeller som är baserade på sina respektive ICE-motsvarigheter.

En av de utmärkande funktionerna i nya EQS är den så kallade Mercedes ”Hyperscren” som består av en stor 56-tums panel som täcker hela bilens instrumentbräda. Detta gör att EQS ser ut och känns som ett rymdskepp samtidigt som den erbjuder oändliga mängder av lyx, komfort och säkerhetsfunktioner.

Förutom att vara en av de mest tekniskt avancerade bilarna på planeten är den nya EQS också den mest aerodynamiska EV som finns till salu. Allt detta innebär att EQS innehar rekordet för den längsta sträckan i rent EV-läge av alla EV-bilar som finns till salu, eftersom den lyckades göra 441 miles på en enda laddning.

EQS är inte positionerad som en prestandabil vilket innebär att Mercedes återigen fokuserar på att sätta riktmärket för marknaden för stora lyxsedanar. Tesla Model S, Porsche Taycan och Audi e-Tron GT är inte lika raffinerade även om de är mer spännande att både titta på och köra.

Hyperscreen

Som tidigare nämnts har nya EQS en stor 56-tums instrumentpanel som består av tre stora infotainmentskärmar, en för föraren, en för passageraren och en central enhet som är utformad för att styra de flesta av bilens funktioner.

De två 12,3-tumsskärmarna är reserverade för båda de främre passagerarna medan den centrala skärmen mäter hela 17,7 tum. Alla dessa tre skärmar är snyggt integrerade bakom en helglaspanel vilket gör att systemet verkar sofistikerat och sammanhängande på samma gång.

  Vilka Mercedes-Benz-modeller är hardtop cabrioleter?

Även om det verkar enkelt att utforma några få skärmar är det inte så eftersom detta system var tvunget att uppfylla en myriad av olika säkerhetsnormer, från placering av krockkuddar till kollisionszoner. Mercedes har därför konstruerat Hyperscreen så att den är säker och kan dämpa huvudet vid en olycka.

Detta krävde en del seriös ingenjörskonst eftersom instrumentbrädan är fodrad med glas. Fästena som håller Hyperscreen på plats är utformade för att tåla slag från alla vinklar för att se till att passagerarna aldrig möts av potentiella säkerhetsrisker.

Fördelar med Hyperscreen

Som nämndes i början är Hyperscreen en av de mest omtalade funktionerna i EQS, vilket innebär att många människor kommer att överväga att köpa EQS på grund av den. Som sådan är det bara logiskt att titta på skärmen lite mer i detalj och försöka skilja på det goda, det dåliga och det fula.

Till att börja med ser skärmen fantastisk ut och det går inte att komma ifrån det. Du kanske är den typ av person som älskar gammaldags knappar och strömbrytare och det är okej, men det är ändå ganska svårt att hitta ett system som kan matcha Hyperscreen både när det gäller coolhet och futuristisk stil.

Fördelen med att ha tre bredbildsskärmar precis i din synfält är att du kan styra nästan alla funktioner i bilen via skärmen. Om du vill att navigeringen ska vara precis framför dig kan du göra det. Om du vill att musiken ska visas framme i mitten kan du göra det.

  Toyota VS Mercedes pålitlighet

Om du vill ändra utseendet på ditt mätarkluster eller om du vill rensa din interiör från fula kontakter kan du också göra det. De nivåer av anpassningsmöjligheter som Hyperscreen erbjuder är oändliga för både passagerare och förare.

Nackdelar med Hyperscreen

Även om den ser snygg ut kan Hyperscreen lätt avfärdas av många eftersom det innebär att nästan alla bilens funktioner bara kan styras direkt via skärmen. Detta innebär många problem eftersom system som detta tenderar att vara alldeles för distraherande för många förare.

Om du dessutom vill justera en enkel sittställning måste du gå igenom flera menyer och undermenyer för att nå kontrollerna. Detta var inte fallet för några år sedan, då man helt enkelt hade alla nödvändiga knappar direkt vid sittplatsen.

Allt detta kräver att du tar bort blicken från vägen, vilket kan sluta katastrofalt om du blir för uppsluppen. Slutligen, om skärmen av någon anledning dör kommer du inte att kunna styra viktiga bilfunktioner, vilket innebär att detta system potentiellt kan leda till att du blir strandsatt.

FAQ-avsnittet

Hur bra är Mercedes EQS?

Mercedes EQS är toppen av Mercedes ingenjörskonst, både på insidan och på utsidan, eftersom den har fler sensorer och prylar än 99 % av jämförbara bilar där ute. Exteriören är kanske inte den vackraste, men den är funktionell och i linje med vad Mercedes vill uppnå i framtiden.

EQS är Mercedes flaggskepp för framtiden vilket innebär att mycket forskning och utveckling har lagts ner på denna bil vilket gör det svårt att dra slutsatsen att EQS är en dålig bil. Som sådan är det säkert att säga att EQS verkligen är en riktigt bra bil och du bör överväga den om du är intresserad av att köpa en EV.

  Vad är Brabus för Mercedes-Benz?

Ska jag köpa Mercedes EQS?

Det beror på ditt användningsscenario, din budget och vad du vill ha av en bil. Om du tenderar att köra din bil både på längre och kortare resor kan EQS vara ett bra alternativ eftersom den utmärker sig i nästan alla avseenden.

Men även instegsmodellen kostar runt 100 000 dollar, och ju högre upp i modellserien du kommer desto mer pengar sörjer den för från ditt bankkonto.

Hur snabb är Mercedes EQS?

Topphastigheten för Mercedes EQS är begränsad till 130mph eftersom Mercedes anser att det är det högsta du kan köra utan att skada systemet eller förlora för mycket laddning. Toppmodellen EQS 580 bör lätt nå 60mph från stillastående på cirka 4 sekunder.

Man kan lugnt säga att EQS inte är alls lika snabb som de flesta prestandasedan-elbilar är i dag, men det beror på att Mercedes aldrig tänkt sig att EQS skulle vara en prestandabil. Mercedes säger dock också att en fullfjädrad prestandaförmåga sannolikt kommer att följa snart nog.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts