Vilken Mercedes är V8?

Vilken Mercedes är V8?

V8-motorer är något speciellt. Dessa typer av motorer har en hängiven kultföljd bland bilentusiaster, främst på grund av den exceptionella prestandan och den ökade smidigheten jämfört med en 6- eller 4-cylindrig motor.
De flesta AMG-flaggskeppsmodeller är V8-motorer, och vissa högre trimmade icke-AMG-modeller. Men i takt med att bilindustrin fortsätter att utvecklas minskas V8-motorerna på grund av strikta regler för utsläpp och effektivitet. Snart nog kommer motorer som dessa att vara borta, så vi bör njuta av dem medan vi fortfarande kan.

AMG V8-motorer

AMG är Mercedes prestationsinriktade avdelning. AMG-varianter av vanliga modeller erbjuder toppspecifikationer och prestanda, men de kostar mycket mer jämfört med en vanlig icke-AMG-modell.
Numera använder AMG en 4,0 BiTurbo-motor för alla V8-drivna AMG-modeller. Modeller som C63 AMG eller GLC 63 använder en mer nedtrimmad version av denna motor som ger cirka 510 hästkrafter.
Modeller som E63 AMG eller olika varianter av större Mercedes AMG SUV:er eller AMG GT-modellerna ger upp till 600-620 hästkrafter.
För närvarande erbjuds den högsta tunningsnivån på den här motorn i GT 63 S 4-dörrars coupé, med cirka 630 hästkrafter.
Mercedes har också producerat en kraftigt omarbetad version av den här motorn för den nya Mercedes AMG GT Black Series, ett spårberett monster som erbjuder 720 hästkrafter.
AMG V8-motorer från det förflutna, som den 6,2-liters V8-motorn med naturlig luftväxling, var, är och kommer för alltid att vara en av de bästa prestandamotorerna som någonsin har tillverkats. Den legendariska 6.2:an slutade tillverkas i mitten av 2010-talet och SLS AMG Black Series erbjuder den mest kraftfulla varianten av denna motor med 630 hästkrafter.

  Gör Mercedes en kombi?

V8-motorer som inte är AMG-motorer

För inte alltför länge sedan använde Mercedes också V8-motorer i högre trimade icke-V8-versioner. Bilar med ett 500-märke, som S500, E500, CLS 500 för att nämna några, erbjöds med V8-motorer. Dessa V8-motorer var främst till för att garantera en smidig motor med ett härligt ljud.
Dessa motorer var ganska törstiga, och Mercedes beslutade att det inte fanns något behov för en icke-AMG Mercedes att använda en V8-motor eftersom de lyckades uppnå jämförbara mjukhetsnivåer med sina toppmoderna 6-cylindriga motorer.
Under de senaste åren har V8-motorerna varit döende, och Mercedes försöker bara använda V8-motorer i sina mest kraftfulla och spännande AMG-modeller. Dagens motorer använder dessutom tvångsinduktion som turboladdning eller hybridisering för att uppnå prestandanivåer som bara kunde uppnås med en V8 för inte så länge sedan.

Framtiden för V8-motorer

Som tidigare nämnts håller V8-motorer på att ersättas med mindre, effektivare drivlinor. Till exempel har C63 alltid varit uteslutande V8-motorer, och den kommande C63 kommer för första gången i historien att dumpa V8:an till förmån för en V6:a.
Man räknar med att Mercedes inom de närmaste åren kan sluta producera V8-motorer helt och hållet. Samma sak hände med V12-motorerna. V12-motorer är de smidigaste motorerna genom tiderna. För inte så länge sedan var en lyxig toppmodell S600 otänkbar utan en V12. Numera finns det inga V12 Mercedes-bilar längre.
Biltillverkare nuförtiden klarar säkert av att producera kraftfulla och effektiva motorer. Den nya A45 AMG har till exempel hela 400 hästkrafter med en mager 2,0-liters fyrcylindrig motor. Men en sak är säker, V8-ljudet, känslan och smidigheten kan helt enkelt inte kopieras med en mindre motor.

  Vilken är den bästa Mercedes när det gäller bränsleekonomi?

Ytterligare frågor om kraftfulla Mercedes-motorer

Är V8-motorer bättre än V12- eller V10-motorer?

Alla dessa tre motorer är imponerande när det gäller prestanda eller mjukhet. V8-motorer är kända för att erbjuda ett stort vridmoment vid låga vridmoment, men de har inte lika höga varvtal som en V10-motor. En V10-motor erbjuder ett karakteristiskt ljud och anses allmänt vara en av de bäst ljudande motortyperna någonsin.
En V12-motor används i första hand för enorma lyxiga limousiner, till exempel Rolls Royce. V12-motorer är otroligt mjuka och lämpar sig väl för lyxkörning. Men V12-motorer som finns i många Ferrari- eller Lamborghini-modeller är raka motsatsen till vad en Rolls Royce V12 är.
Dessa V12-motorer låter som gamla F1-bilar, och det är anledningen till att bilsamhället sörjer den snart utdöda V12-superbilen.

Är elbilar bättre än en jämförbar V8-bil?

Numera svamlar elbilsentusiaster om en ny Teslas förmåga att nå 60mph från stillastående på mindre än 3 sekunder. Och detta är säkert imponerande, och snabba 0-60-tider är något av en elmotorspecialitet eftersom elmotorer producerar maximal effekt så snart du rör gaspedalen.
Men det är bara halva historien. V8-motorer och andra traditionella prestationsinriktade motorer producerar inte 100 % av sin effekt från områden med låga varvtal, men efter att de nått en viss hastighet fortsätter de att accelerera tills de toppar.
Elmotorer har å andra sidan alltid en lägre toppfart jämfört med en förbränningsmotor med samma effekt.

  Vilken Mercedes GLK är bäst, diesel eller gas?

Finns det något sätt att rädda V8-motorer från den hotande undergången?

Ur miljösynpunkt verkar det ganska logiskt att V8-motorer försvinner, och det är ett självklart steg mot att ta fram miljövänligare transportmedel. Många människor försöker dock hitta ett sätt att fortfarande kunna njuta av en mäktig V8-motor utan de skadliga effekterna.
Ett sådant sätt är konvertering till CNG (komprimerad naturgas). Denna metod är ganska vanlig i stora ineffektiva motorer. CNG har ett mycket lägre kolinnehåll jämfört med vanliga fossila bränslen och anses vara ett av de renaste flytande bränslena på marknaden.
Många andra sätt kommer säkert snart att finnas tillgängliga, men det verkar obestridligt att V8 sakta går mot sitt slut. Tyskarna använder i stor utsträckning cylinderdeaktiveringssystemet där en V8-motor stänger av fyra av sina cylindrar, vilket gör den i princip till en fyrcylindrig motor när V8-kraften inte behövs.
Framtiden för den traditionella förbränningsmotorn är dyster och osäker. Under de närmaste åren kommer det säkerligen att produceras många hybrider och elbilar, och infrastrukturen kommer snart att följa med. Så från och med nu bör vi njuta av V8-, V10- och V12-motorer eftersom dessa motorer inom en inte alltför avlägsen framtid säkert kommer att dö ut.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts