Vilken fyrhjulsdrift är bäst – BMW eller Mercedes-Benz?

Vilken fyrhjulsdrift är bäst - BMW eller Mercedes-Benz?

En bil med fyrhjulsdrift är en bil med en drivlina som kan ge kraft till alla fyra hjulen. Mercedes och BMW har många bilar med fyrhjulsdrift i sina sortiment.
Mercedes fyrhjulsdriftssystem är oftast inställt för att ge en ansträngningsfri körning. Å andra sidan erbjuder BMW ett sportigare, bakhjulsinriktat AWD-system, som är inställt på att fungera gynnsamt för förare som vill ha en mer dynamisk upplevelse. Så om du vill ha ett sportigt AWD-system ska du välja en BMW. Om du vill ha en cruiserliknande upplevelse med ökad säkerhet, välj Mercedes.

Mercedes fyrhjulsdriftssystem

AWD introduktion

Mercedes introducerade först ett AWD-system långt tillbaka i mitten av 80-talet. Det första systemet var elektroniskt styrt med en automatiskt inkopplad fyrhjulsdrift som huvudsakligen drev bakhjulen tills man låste differentialen och fyrhjulsdriftssystemet inkopplades.
Det första AWD-systemet med fulltids-AWD från Mercedes introducerades 1998 med tre öppna differentialer bak, i mitten och fram. Ett system som liknade detta fanns på den första Mercedes ML SUV.

Modern fyrhjulsdrift

Sedan 2008 har det tredje generationens 4MATIC-system erbjudits som ett permanent AWD-system och är effektivt i alla hastigheter. Det moderna AWD-systemet heter 4MATIC, eller 4MATIC+ för vissa AMG-varianter.
Den fjärde generationen av 4MATIC-systemet introducerades 2016 för E63 AMG S. Det här systemet kan skicka högst 100 % av kraften till fram- eller baksidan, beroende på förhållandena och hur du ställer in systemet.
Det här systemet är tillräckligt sofistikerat för att förvandla en Mercedes sedan på över 2 ton till en driftmaskin med en knapptryckning. De ursprungliga AWD-systemen från Mercedes var mest inriktade på cruising och enkel körning med en fördelning av vridmomentet på 45:55 mellan fram och bak. Systemet 4MATIC+ är dock skräddarsytt för sportig körning. Var medveten om att det endast erbjuds på vissa modeller.

  Håller Mercedes sitt värde?

BMW:s fyrhjulsdriftssystem

Första BMW AWD

Det första BMW AWD-systemet går tillbaka till 1985 och E30 325iX som erbjöd två differentialer och en vridmomentfördelning på 37:63 till förmån för bakaxeln.
Detta AWD-system upphörde när E36- och E39-modellerna släpptes, men systemet återinfördes senare för 2001 års SUV X5 och E46 3-serievarianterna. Detta system var ett ganska avancerat system som använde DSC (elektronisk stabilitetskontroll) som bromsade ett hjul som gled till förmån för bättre kraftöverföring.

Dagens xDrive

BMWs AWD-system i dag kallas xDrive och har varit i produktion sedan 2003. Detta system använder en elektroniskt manövrerad kopplingsdifferential för att fördela vridmomentet optimalt mellan de två axlarna.
Dagens BMW xDrive-system erbjuder en vridmomentfördelning på 40:60, till förmån för bakhjulen och kan skicka 100 % av kraften till bakhjulen under givna omständigheter. Detta innebär att BMW-systemet främst är skräddarsytt för sportig körning för att hålla fast vid BMW:s tradition av bakhjulsdrift.
År 2017 introducerade BMW ett system som liknar 4MATIC+ kallat M xDrive som också erbjöd möjligheten att frikoppla framaxeln i ett försök att göra en renodlad bakhjulsdriven BMW M5. Sammantaget är BMWs AWD-system mer anpassat för sportig körning och Mercedes handlar mer om att resa utan ansträngning.

Audi Quattro

Det skulle inte vara en uppvisning av tyska AWD-system utan att nämna teknikens pionjär. Det första AWD-systemet som Audi erbjöd introducerades 1980 för rally- och landsvägsbilen Audi Quattro som dominerade rallybilsmästerskapet.
Audi erbjöd även denna drivlina för den vägburna Audi Quattro och senare blev detta system en av huvudanledningarna till att en kund valde en Audi framför en BMW eller en Mercedes. Dagens Quattro-system är oftast skräddarsydda för maximal dragkraft.
Dessa system erbjuder en 50:50 vridmomentfördelning mellan de två axlarna och systemet kan skicka 70 % av vridmomentet till framhjulen eller 85 % till bakhjulen, beroende på förhållandena. Systemet är också helautomatiserat som BMW och Mercedes.
Den viktigaste skillnaden mellan de tre är att Audi är mest angelägen om att erbjuda en säker körupplevelse med dragkraft som högsta prioritet. Samtidigt prioriterar BMW den sportiga körningen och Mercedes prioriterar en bekväm och problemfri körupplevelse.

  Vilket märke har den bästa interiören - Audi, Mercedes eller BMW?

Jämförelse av AWD-system

xDrive, 4Matic, Quattro: Vilket system ger den bästa körupplevelsen i snö?

För snöiga förhållanden är ett AWD-system lika viktigt som en bra uppsättning däck, och de här tre systemen erbjuder exceptionella snökörningsegenskaper om de är utrustade med rätt däck.
Som tidigare nämnts har Audi högsta prioritet på dragkraft, och därför verkar Quattro vara det bästa alternativet på snö. Alla dessa tre fordon erbjuder dock utmärkta snökörningsförhållanden.

xDrive, 4Matic, Quattro: Vilket system ger bäst tillförlitlighet?

Alla dessa tre system erbjuder god tillförlitlighet om de underhålls på rätt sätt, och det är det i princip. Alla tre märkena har en lång historia av att tillverka permanenta AWD-system och det finns inga specifika uppgifter om att något av dem skulle orsaka mer problem än de andra.
Om du tar dig tid att utforska skillnaderna i tillförlitlighet mellan dessa tre kommer du knappast att märka någon skillnad värd att nämna. Så det är säkert att säga att de är ganska lika i tillförlitlighetssegmentet.

Ska jag välja ett AWD-system eller en bil med fram- eller bakhjulsdrift?

Du bör välja ett AWD-system om du vill ha en säkrare körupplevelse, bättre grepp och en mer kapabel bil i alla avseenden. Ett bakhjulsdrivet system förknippas mest med prestandakörning, men det brister avsevärt när det gäller säkerhet.
Med detta sagt är ett AWD-system som kan fördela kraften till förmån för bakhjulet, som det som erbjuds i BMW, det bästa av två världar.
För närvarande erbjuds drivlinor med framhjulsdrift främst av Audi, men Mercedes och BMW kommer att utöka sitt utbud av framhjulsdrift med tiden. Framhjulsdrivna bilar är inte lika underhållande att köra som sina bakhjulsdrivna motsvarigheter, men de erbjuder bättre dragkraft och bättre bränsleekonomi.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts