Vilken bil är bäst för bergen?

Om du bor i ett bergsområde, eller om du helt enkelt vill ha en helgbil som kan ta dig upp på höjderna, finns det många alternativ att välja mellan. Nästan alla SUV:er som finns där ute är tillgängliga med fyrhjulsdrift och riklig markfrigång, men vissa är definitivt bättre än andra.

Förutom SUV:er är upphöjda hatchbacks och crossovers också en ganska vanlig syn i många bergsområden eftersom de kombinerar komfort och följsamhet på vägen med en upphöjd markfrigång för perfekt terrängkörningsförmåga.

Som sådan är Subaru Outback, Ford Expedition, Honda CR-V och Jeep Grand Cherokee alla vanliga alternativ för sådana ändamål, och det av en bra anledning. Men om du vill ha en mer lyxig bergsklättrare är något som en Mercedes G-klass eller Range Rover båda lika kapabla och bekväma.

Oavsett om du bara vill ha en bil för skidresor eller om du vill ha en permanent bergsboende är alla dessa bilar kapabla att korsa snö, landsvägar och ojämn terräng utan problem. Förutom terrängkörningsförmågan är de också ganska följsamma på vägen.

Subaru Outback

Subaru Outback är en bil som är en no-nonsense gör-allting-typ. Komforten är tillräcklig, utrymmet är gott och kapaciteten är enorm. Outback erbjuder bra sikt och praktisk funktion eftersom den lyckas packa massor av saker i sina lastutrymmen.

Outback erbjuder ett permanent legendariskt Subaru fyrhjulsdriftssystem som kan ta sig igenom alla typer av terräng utan att svettas. Förutom terrängkörningsförmågan är Outback också tillräckligt rymlig för bilcamping, och den är också ganska familjevänlig.

  Vilken är den fulaste bilen?

Ford Expedition

Ford Expedition är en standardfamiljebil i USA, och det är lätt att förstå varför eftersom den erbjuder gott om utrymme, komfort och terrängkörningsförmåga. Även om Expeditionen främst är utformad för att stå i en förortsfamiljs uppfart kan den användas för att ta sig igenom en massa knepiga väderförhållanden.

Det bästa med en Ford Expedition är möjligheten att packa in hela familjen, hunden och en massa skidutrustning och bara åka vart du vill. Även om Explorer inte är gjord för någon seriös terrängkörning, men om du stöter på vanlig snö och landsvägar bör du inte oroa dig.

Honda CR-V

Honda CR-V är mer eller mindre likadan som Ford Explorer när det gäller målgruppen och det allmänna användningsscenariot i förorten. CR-V är bränslesnål men ändå tillräckligt kraftfull samtidigt som den erbjuder plats för upp till fem personer och ett gäng bagageutrymme också.

CR-V är också utrustad med en automatisk växellåda som standard vilket gör CR-V lätt att köra oavsett terräng. Det är inte konstigt att CR-V är så otroligt populär i USA, och när det gäller berg är CR-V fullt kapabel att ta sig fram på de flesta typer av vägytor.

Mercedes Benz G-klass

Mercedes Benz G-klass är något av en statementbil nuförtiden, men det betyder inte att G-klassen inte klarar av extrem terrängkörning. G-klassens rötter sträcker sig stadigt in i militärt bruk, och det är uppenbart så fort du stöter på stenar, snö eller lera.

  Bästa bilen för knäproblem

Om du kombinerar detta med fantastisk lyx, fantastiska motorer och fantastisk design verkar G-klassen vara en perfekt bil. Den enda stora nackdelen med G-klass är de höga ingångspriserna, men du får mycket lyx och i stort sett alla där ute älskar en G-vagn.

Range Rover

En av de största konkurrenterna till G-klass är Range Rover. Range Rover kör lite lyxigare tack vare en mer aerodynamisk design som inte är lika benägen för mycket vindbrus som G-klassen är. Den ser bra ut och kör bra, men den kostar visserligen lika mycket som en G-klass, men den är definitivt värd det.

Förutom den till synes tveksamma tillförlitligheten kryssar Range Rover i alla tänkbara rutor. Även om den ser lyxig ut och mest är inriktad på användning på vägen, är Range Rover otroligt kapabel i terräng tack vare många terrängrelaterade funktioner och tekniska lösningar.

FAQ-avsnitt

Vilka bilar bör man undvika vid bergskörning?

Något som en sedan är inte gjord för bergsvägar, men det finns några få undantag. Hatchbacks är också ett no-go eftersom de vanligtvis endast har framhjulsdrift, låg markfrigång och ganska lågprofilerade däck. Med några få undantag från Subaru bör dessa bilar undvikas för bergskörning.

Du bör också undvika framhjulsdrivna SUV:er eftersom de inte är så kapabla som man kan förvänta sig av en SUV. Med det sagt, allt som inte har fyrhjulsdrift kommer garanterat att fastna på snöiga vägar. Förutom drivlinan bör du aldrig åka in i bergen med sommardäck/helårsdäck på vintern.

  Vilka är de bästa SUV:erna när det gäller säkerhet och tillförlitlighet?

Skadar terrängkörning din bil?

Terrängkörning kan definitivt skada din bil, men om du gör det på ett säkert sätt med en specialtillverkad bil bör du inte oroa dig så mycket om du vet vad du gör. Trots detta är alla typer av extrem terräng inte så säkra, inte ens när man kör något som en Mercedes Benz G-klass.

Risken för att din bil ska skadas när du kör offroad är betydligt större, och på grund av detta är många försäkringsbolag antingen angelägna om att ta ut högre premier eller så täcker de inte några kostnader i samband med terrängkörning. Se till att skaffa en bil med ett hyfsat skydd för underredet, eftersom detta är avgörande om du vill hålla din bil säker.

Vilka är de viktigaste aspekterna av en bra bergsbil?

En bra bergsbil har minst permanent fyrhjulsdrift. Förutom fyrhjulsdrift är det också viktigt med en upphöjd körställning och markfrigång. Överlägsen sikt och fjädringsuppsättningar är också ganska viktiga när det gäller körning i grov bergsterräng.

Utöver dessa anses bilar med lågt växelläge som Range Rover och Mercedes Benz G-klass också vara nödvändiga. Ytterligare skydd under kroppen, låsbara differentialer, mycket hjulrörelse och mycket vridmoment är också otroligt viktigt när det gäller allvarliga körförhållanden för offroad-körning.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts