Vilken är den snabbaste elbilen?

Elbilar blir långsamt alltmer populära, och med en sådan ökning av den allmänna populariteten börjar märkena för elbilar att omfatta många olika bilsegment. Tesla började med bara en sportbil, numera säljer Tesla fyra olika modeller.

Tillverkare som Audi, VW, Mercedes och Jaguar var inte ens i närheten av mainstream EV, men alla dessa märken erbjuder flera olika EV som en del av sitt sortiment idag. Den förmodligen snabbaste elbilen just nu är Rimac C_Two eller Aspark Owl med en påstådd 0-60mph-tid på 1,8/1,7 sekunder.

Den snabbaste elektriska sedanen är den helt nya Tesla Model S Plaid edition. Den här varianten av Model S ska enligt uppgift klara en 0-60mph-tid på under 2 sekunder, vilket är helt galet för en fyrsitsig familjebil. Porsche Taycan Turbo S klarar en 0-60mph-tid på cirka 2,3 sekunder i bästa fall.

Den snabbaste elektriska SUV:n på marknaden är Tesla Model X med en 0-60mph-tid på 2,7 sekunder, och den snart lanserade Model X Plaid har en påstådd 0-60mph-tid på 2,5 sekunder. Dessa siffror är oanade när det gäller SUV:er, och det visar bara på den rena brutala kraften som en elmotor besitter.

Snabbaste elbilar för superbilar/hyperbilar

Snabb, dyr, snygg och exotisk. Elektriska super- och hyperbilar rullas sakta in i produktion av många olika nykomlingar och långvariga sportbilstillverkare. Varumärken som Rimac, Aspark, Lotus, Pininfarina, Neo och Tesla kommer alla att släppa sin version av den definitiva superbilen med elfordon.

Mate Rimac, en kroatisk entreprenör, började sin satsning på elbilar 2007 när han bytte ut en BMW 323i från 1984 mot en elmotor som senare slog Guinness världsrekord för den snabbaste elbilen på jorden. Efter framgången med Concept One är Rimac nu redo att lansera C_Two.

  Är Tesla bättre än Lexus?

C_Two erbjuder en ny prestandanivå med en elektrisk drivlina på 1900 hästkrafter, en topphastighet på 256 km/h och ett vridmoment på 2300 Nm. Pininfarina Batista använder också samma drivlina och Lotus Evija har liknande effekt, men väger 100 kg mindre än Rimac och toppfarten är beräknad till över 215 mph.

Aspark Owl har den högsta angivna 0-60mph-tiden på 1,69 sekunder, en topphastighet på 249mph och en begränsad upplaga på 50 fordon. Det är värt att nämna att Tesla också planerar att släppa Tesla Roadster om några år eller så, och Roadsteren ska också klara 0-60mph sprinten på mindre än 2 sekunder.

Snabbaste elektriska sedans

Det förmodligen mest konkurrenskraftiga EV-segmentet för närvarande är segmentet för el-sedanar. Märken som Porsche, Audi, Mercedes och Volvo försöker konkurrera med Tesla om den bästa el-sedanen på marknaden.

Men den snabbaste el-sedanen som finns är helt klart Tesla Model S Plaid edition. En 1000 hk stark eldriven sedan med en påstådd tid på 1,99 sekunder från 0 till 60 km/h och en topphastighet på 200 km/h gör den till den snabbaste el-sedan som någonsin har tillverkats.

Porsche Taycan Turbo S kan inte matcha dessa siffror, men Taycan Turbo S är inte heller någon sämre än så. Taycans toppeffekt är beräknad till 761 hk, vilket räcker till en 0-60mph-tid på 2,3 sekunder och en topphastighet på cirka 160mph.

Audi har också nyligen anslutit sig till festen med sin fantastiskt snygga Audi RS E-Tron GT. E-Tron är starkt baserad på Porsche Taycan, men den är varken lika kraftfull eller lika snabb som Taycan. Dessa tre är de snabbaste och sportigaste elektriska sedans på marknaden just nu.

  Bästa pickup för långa förare

Snabbaste elektriska SUV:er

Elektriska SUV:er är förmodligen de mest imponerande av dem alla. SUV:er har aldrig byggts för att vara snabba eller sportiga, men Tesla tycker verkligen inte det. Förutom Model X finns det bara en handfull andra elektriska SUV:er som kan komma i närheten, som Faraday Future eller Rivian R1T/R1S.

Den nuvarande Tesla Model X når 60mph från stillastående på under 3 sekunder. 2,7 sekunder är den högsta legitima 0-60mph-tiden som Model X någonsin fått. Men den nya Plaid Model X är inställd på att flytta gränsen för elektriska SUV:er ännu längre med en löjlig påstådd 0-60mph-tid på 2,5 sekunder. Inte så pjåkigt för något som ser ut som en klump.

Den toppspecificerade Faraday Future ska producera omkring 1 000 hk, och Faraday säger att 0-60mph-tiden till och med kan sjunka till 2,2 sekunder. Dessa siffror är fortfarande inte i närheten av en bekräftelse, men med en sådan kraft på kranen kommer Faraday troligen att hamna i 2-3 sekundersregionen.

Rivian R1T/R1S är också en riktigt snabb elektrisk SUV. Rivian hävdar att den här SUV:n är bra för cirka 753 hästkrafter, vilket i teorin borde göra Rivian till en 3 sekunders 0-60mph-bil. Alla dessa siffror är fantastiska för en SUV, och om detta är framtiden kanske vi behöver särskilda körkort för sådana bilar.

FAQ-avsnittet

Vad är den snabbaste förbränningsbilen med snabbast acceleration?

Bilar med förbränningsmotorer är inte lika kapabla som vissa elbilar är, och kommer förmodligen aldrig att bli det. Förbränningsmotorer är konstruerade för att erbjuda toppeffekt vid ett visst varvtalsområde, vilket innebär att förbränningsmotorer måste spolieras upp för att få maximal effekt.

  Bästa sportbilen för långa personer

Detta innebär att bilar med förbränningsmotorer inte kan ge den inledande kraft som en elmotor gör, vilket innebär att vi mer eller mindre har nått topptiderna för förbränningsbilar på 0-60 mph. Och de snabbast accelererande ICE-bilar som säljs nu är Porsche 911 Turbo S och Bugatti Chiron. Båda dessa bilar når 60mph på cirka 2,4-2,5 sekunder.

Hur snabbt kan elbilar bli?

Vi befinner oss bara i början av elbilsepoken, men de topphastigheter som vi så småningom kommer att uppnå kanske inte är tillräckligt bra för att matcha en elbil. Även om ICE-bilar inte är jämförbara när det gäller acceleration, men när det gäller toppfart kan elbilar inte mäta sig med en bra gammal smutsig fossilbränslemotor.

Elmotorer erbjuder fortfarande inte toppfart som till exempel Bugatti Chiron gör. Chiron nådde 300 mph för några år sedan, och en elbil kommer knappast någonsin att matcha eller överträffa sådana hastigheter.

Är vi redo för elbilar?

Inte riktigt. Elbilarna blir bättre och bättre, och det gör även infrastrukturen. Men nivån av sofistikering och användarvänlighet är inte alls i närheten av en ICE-bil, särskilt inte om man bor i ett land som befinner sig i slutet av EV-revolutionen.
Men under några år kan detta förändras. Fram till dess kan vi njuta av ICE-bilar, och även om 0-60mhp-tiderna är mycket långsammare är en 0-60mph-tid på under 3 sekunder inte alls långsam.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts