Vilken är den mest pålitliga BMW-modellen?

Vilken är den mest pålitliga BMW-modellen?

BMW har gjort sig ett namn när det gäller prestanda och körglädje. Å andra sidan är det ett märke som också är ökänt för sina dyra reparationskostnader och ständiga haverier. Lyckligtvis finns det BMW-modeller som passar mellan dessa två stereotyper och som inte bara levererar fantastiska prestanda och en trevlig körupplevelse, utan också är pålitliga.
Till de mest pålitliga BMW-modellerna hör E36 från 1990-talet och E46 från 1997-2006, vars material och skottsäkra motorer håller längre än många nya fordon idag. F30 är en av de mer tillförlitliga nyare modellerna.

Vilka är de mest tillförlitliga BMW-modellerna?

Överlag har de mest tillförlitliga och mest sålda BMW:erna varit BMW 3-serien genom åren. Den säljer bra på grund av sin tillförlitlighet och breda motoralternativ. Här är några av de specifika tillförlitliga modeller som BMW har släppt.

BMW E36 (1990 – 2000)

E36 från 1990 till 2000 hade mycket lite elektronik som kunde fungera dåligt och ägarna rapporterade förvånansvärt sällan kylvätskeproblem jämfört med andra BMW-modeller.
De BMW 3-seriebilar som tillverkades under denna tidsperiod har märkts som att de har skottsäkra motorer eftersom vissa av bilarna har körts i mer än 400 000 mil och fortfarande är igång idag. Naturligtvis har dessa varit och är fortfarande ordentligt underhållna med omsorg.
Inte bara är denna äldre modell ganska mycket den mest pålitliga BMW:n, utan den är också billig och en bra bil att börja ditt BMW-äventyr med. Att få en bra känsla för vad en riktig BMW verkligen är innan man investerar i en nyare modell är en bra idé. Den här gammaldags skönheten kan göra det för dig, och mer därtill.

  Är en BMW en bra första bil?

BMW E46 (1997 – 2006)

Denna äldre BMW 3-serie modell anses vara en av de mest pålitliga BMW-bilarna som någonsin tillverkats. Många av dessa 3 Series (E46) tillverkades, så det är inte alltför svårt att hitta en väl underhållen begagnad.
Karossen på den här modellen, precis som på E36, utvecklar nästan aldrig några gnissel eller rost och förblir solid. Dess hantering vacklar aldrig och motorn levererar en jämn och kraftfull prestanda även efter att ha nått sin milsgräns.

BMW F30 (2011 – 2019)

Det har inte gått så lång tid sedan dessa släpptes, men hittills har de visat sig vara pålitliga och bra allround-BMW:er och en bra efterföljare till E46 och E36.
2011 års BMW F30-modeller recenseras som mycket pålitliga bilar som sällan går sönder. Men bara för att F30 har bra tillförlitlighetsomdömen betyder det inte att du ska förvänta dig mindre service och färre reparationskostnader. Dessa prestandabestar är inga Toyota eller Honda, och kommer fortfarande att kosta dig en hel del att underhålla och köra.
Du bör också komma ihåg att jämförelsen av tillförlitligheten har gjorts i jämförelse med andra BMW-modeller och inte med andra bilmärken. De flesta BMW-modeller, bortsett från E36- och E46-3-serie-modellerna 1990-2006, är inte särskilt tillförlitliga och mycket dyrare att äga jämfört med andra lyxsedaner.

BMW E90 (2006 – 2011)

BMW E90 har mindre problem med högtrycksbränslesystemet och ett fel på den dubbla turboladdaren, men bortsett från det innebär den inga allvarliga problem eller drivlinaproblem. Detta gör att den hamnar på sista plats på listan, men den tar sig ändå upp på listan.
Den är mycket mer tillförlitlig än de flesta andra icke nämnda modeller som den nyare X3 eller BMW 5-serien 2010 – 2017 eller vissa M4-modeller som drabbas av vevnavfel med motorer som inte är synkroniserade.

  Bästa begagnade BMW hatchback

Varför är de flesta BMW:er opålitliga?

Om en BMW huvudsakligen körs utanför stadstrafik och underhålls och servas på rätt sätt kan den köra även över 200 000 mil. Men när den behöver repareras är alla BMW-delar dyra och arbetskostnaderna tenderar att stiga för varje år.
Nyare BMW-modeller är fyllda med lyxig elektronik som lätt fungerar dåligt och som driver reparationskostnaderna till skyarna.
Dessutom kan mindre mekaniska problem kosta mycket att reparera eftersom delar och arbete är mycket dyra. Fel i kylsystemet är något annat som BMW-ägare konsekvent rapporterar om. BMW:er upplever lyckligtvis sällan problem med drivlinan.
Om BMW-förare hoppar över underhållsschemat eller servar sina bilar halvvägs kan de faktiskt drabbas av mycket högre ägandekostnader. Till skillnad från en Honda eller en Toyota kräver en BMW en mycket punktlig servicetidpunkt.
Byt din BMW:s olja direkt när det är dags och skjut inte upp det. Om du undviker problem kan de förvärras med tiden, vilket i slutändan kostar dig mycket mer än vad du försökte spara genom att undvika service från början.
Lyckligtvis finns det vissa modeller som inte går sönder lika ofta som andra och som kräver mindre expertunderhåll.

Hur man upptäcker en pålitlig begagnad BMW

Tvärtemot vad många tror kan det vara en bra idé att köpa en begagnad BMW. Om du vill uppleva nöjet att köra märket och vill göra det med rabatt tenderar BMW:er att förlora mycket av sitt ursprungliga pris direkt efter köpet.
Se till att följa dessa tips när du letar efter en bra begagnad BMW.

  1. Se till att välja en pålitlig BMW-modell innan du letar efter en begagnad.
  2. Betala i förväg en certifierad mekaniker för att titta på bilen tillsammans med dig och inspektera den noggrant för aggressiv körning och eventuella problem som kan uppstå i framtiden.
  3. Undvik att köpa från bilhandlare.
  4. Fråga ägaren varför de säljer. Hur ofta har de servat bilen? Har den gått sönder tidigare? Om du ertappar dem med en lögn, oavsett vad det är, är chansen stor att de har ljugit om andra saker också.
  5. Hoppa in på en provkörning innan du köper. Kör bort från onaturliga motorljud och oljeläckage.
  Ska jag rostskydda min BMW?

Vanliga frågor om underhåll av en BMW

Hur länge håller BMW-bilar?

De flesta BMW:s körs tills de når 120 000 mil, även om vissa modeller som E36 och E46 har körts hela vägen över 300 000 och till och med 400 000 mil. Detta kräver naturligtvis en ganska hög underhållsnivå samt frekventa mekaniska inspektioner.

När börjar de flesta BMW-modeller få problem?

Om en BMW underhålls på rätt sätt kan de flesta BMW-modeller köras i cirka 80 000 mil innan du får allvarliga problem. Det skulle oftast vara ett felande kylsystem. Det består av flera delar och varje del tenderar att gå sönder vid olika tillfällen.

Hur dyrt är det att underhålla en BMW?

Jämfört med andra bilmärken är BMW de dyraste att underhålla, tillsammans med några andra lyxsedaner. Det uppskattas att ägandet av en BMW, bortsett från inköpspriset, uppgår till cirka 18 000 dollar under 10 år.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts