Vilka problem har Tesla?

Tesla är populärt för sina helelektriska fordon. Förutom det är märket känt för att erbjuda några av de mest avancerade fordonen på marknaden. Precis som alla andra fordon har Tesla också en massa problem. Men vilka är några av Teslas problem?

De största problemen som Teslas har är kvalitetsproblem, ojämna panelavstånd, färgfel, glassplitter, batteriets ineffektivitet, fel på servostyrningen, autopilotens ineffektivitet, höga försäkringskostnader och höga reparationskostnader. De flesta Teslamodeller har dessa problem och Tesla Model S har minst problem.

Här är några av de största problemen som Teslas har:

Kvalitetsproblem

Den största utmaningen som Tesla-bilägare står inför är kvalitetsproblem. Tesla har av de flesta byråer bedömts som en av de bilar med lägst kvalitet. Det är därför försäkringspremierna för Teslas är superhöga. Efter några kilometer kommer du att börja märka saker som rostiga bultar.

Ojämna panelavstånd.

Ett annat stort problem med Tesla är den dåliga produktionen. Tidigare har många Tesla-ägare rapporterat problem som att de har ojämna panelavstånd eller till och med feljusterade trim. Sådana problem gör att regnvatten tränger in i bilen när den körs och orsakar förödelse i vissa delar.

Färgfel

Många Tesla-ägare har klagat på att de fått bilar med dålig lackering. Vissa Tesla-ägare har till och med gått så långt att de har uppgett att de märkt repor runt huvens emblem och märken i bakluckans överhäng.

Batteriets ineffektivitet

Liksom alla elbilar lider Teslas batterier också av batterieffektivitet. I torrt eller varmt väder är Tesla mycket effektiv. Men när det kommer till kallt väder blir det ett mycket allvarligt problem. Du ska inte bli förvånad över den låga accelerationen eftersom kylan hindrar batteriet från att regenerera så snabbt som möjligt.

  Vad händer när din Tesla går sönder?

Splittrat glas

Som tidigare nämnts är Teslas produktionsprocess inte lika effektiv som andra stora traditionella biltillverkare. Som ett resultat av detta finns det en hel del glapp som inträffar under tillverkningsprocessen och ett av dem är flisat glas. Dessa kallas också för kosmetiska defekter.

Autopilot är inte särskilt effektiv.

De flesta Tesla-köpare brukar vara fascinerade av Autopilot-funktionen. Den här funktionen gör att det blir roligt och säkert att köra Tesla samtidigt. Den är dock inte så effektiv som folk tror. Detta beror på att den inte kan upptäcka stillastående fordon, vilket är ett stort hot mot föraren och andra bilister på vägen.

Höga reparationskostnader

Precis som andra lyxbilar är Tesla också dyr att underhålla. Bortsett från det höga pris som dessa helt elektriska bilar lockar till sig måste du också betala mycket när det gäller reparation och underhåll. Saker som batteribyte kommer att kosta dig tusentals dollar.

Höga försäkringspremier

Förutom höga reparations- och underhållskostnader lockar Teslas också till sig höga försäkringspremier. Därför måste du betala mycket för att få din bil försäkrad jämfört med andra elbilar. Detta beror främst på den höga kostnaden för Teslas bilkomponenter.

Fel på servostyrningen

Tesla må vara en av de mest avancerade bilarna i världen, men detta har också en negativ sida. De avancerade funktionerna utvecklar flera problem som kan vara ganska utmanande att hantera. Ett av dessa problem är att ratten låser sig när man svänger.

  Bästa elbilar för en första bil

Vilken Tesla-modell har flest problem?

Även om de flesta Tesla-modeller lider av kvalitets- och prestandaproblem rapporterar vissa modeller fler problem än andra. Tesla Model 3 har flest problem bland alla Teslas. Några av de vanligaste problemen som bevittnas på Model 3 är rost, lackering, defekter i dörrar och bagageutrymmen, suddig backkamera och dörrhandtag av låg kvalitet.

FAQ

Är Tesla en pålitlig bil?

Nej, Tesla är inte en tillförlitlig bil. Men om du jämför den med andra lyxbilar som BMW, Mercedes och Audi kommer du att upptäcka att den är mer tillförlitlig. Tesla är inte tillförlitlig eftersom den kommer med flera produktioner och kvalitetsproblem. Som ett resultat av detta kan du behöva besöka Teslas servicecenter oftare än du räknat med.

Går Teslas ofta sönder?

Nej, Teslas går inte sönder ofta. Till skillnad från ICE-fordon är Tesla ett helt elektriskt fordon. Det innebär att den inte har en massa rörliga eller mekaniska delar som en bensindriven bil. Därför utsätts den inte för mycket slitage som gör att den lätt går sönder som ICE-bilar.

Är Tesla värt att köpa?

Det beror på vad du letar efter. Om du är en person med klass och vill ha den senaste och mest avancerade lyxbilen på marknaden är Tesla värd att köpa. Om du dessutom är miljömedveten och vill spela en roll i den gröna energirörelsen är Tesla en perfekt bil för dig.

Men om du vill spara genom att köpa en helt elektrisk bil är Tesla inte ett bra alternativ. Det finns flera utmärkta elbilar med ett lägre pris än Tesla. Även om dessa bilar kanske har kort räckvidd och inte är lika avancerade som Tesla är de värda att köpa eftersom de är lättare att underhålla i längden.

  Är Teslas fyrhjulsdrift värt det?

Vad kostar det att underhålla en Tesla?

Jämfört med andra lyxbilsmärken som Mercedes, BMW, Audi och Porsche är det mycket billigare att underhålla en Tesla. Detta beror på att du inte behöver byta saker som olja, växellådsvätska och mycket annat. I genomsnitt kan du spendera cirka 1 400 dollar för totalt 5 år för att underhålla din Tesla.

Hur bekvämt är Teslas servicecenter?

En av de största utmaningarna med att äga en Tesla-bil är problem med att få tag på ett servicecenter eller att få din bil servad väldigt snabbt. Eftersom de flesta Teslas servicecenter ligger i områden med mycket gångtrafik kan det ta flera dagar att få din bil servad. Detta är en stor utmaning för Tesla-ägare från småstäder.

Slutsats

Teslas står inför många problem som måste hanteras när de försöker expandera sitt varumärke. De flesta av deras problem är kopplade till produktion, kvalitet och prestanda. Några av dem är färgproblem, glassplitter, ojämna panelavstånd, rost, defekter i dörrar och bagageutrymmen, skrammelljud och batteriets effektivitet.

Den Tesla-modell som har flest problem är Tesla Model, följt av Model Y. Sammantaget har alla Tesla-modeller en rad olika problem som Elon Musk och företaget måste titta på.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts