Vilka bilar har samma skruvmönster som Volvo

Ett hjulbultmönster (även känt som klackmönster) är ett mått som bildar en cirkel genom alla klackhål på ett hjul. Mönstret används för att perfekt dra åt hjulen på din hjulenhet, vilket innebär att det måste stämma. Alla bilar har inte samma hjulbultmönster, men många märken har samma mått.

Volvo, ett svenskt premiumbilmärke, använder 5×108 bultmönster som också används av märken som Citroen, Ferrari, Ford, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Peugeot och Renault. Det finns många andra märken som använder 5×108-måttet, men inte för hela katalogen som är fallet med dessa märken.

Detta innebär att du kan byta ut hjulen mellan dessa märken om du också matchar andra viktiga hjulmått som diameter och hjulbredd. Det finns sätt hur man kan montera hjul på en bil med ett annat bultmönster, men det kräver att du antingen gör lite maskinbearbetning eller investerar i eftermarknadslösningar.

Om du bestämmer dig för att byta hjul mellan olika märken ska du se till att göra det i enlighet med bilens bruksanvisning. Dina hjul och däck är avgörande för din säkerhet på vägen, vilket innebär att du måste göra allting perfekt.

Volvos skruvmönster – Detaljerna

Ett 5×108-bultmönster (Pitch-cirkeldiameter) innebär i huvudsak att ditt hjul består av 5 dubbar som bildar ett cirkelmått på 108 mm. Dessa kan också mätas i tum vilket i det här fallet är 5×4,3 tum. Som tidigare nämnts använder olika märken olika bultmönster av olika skäl som kommer att nämnas senare i denna artikel.

  Volvo V50 - Allt du behöver veta

Anledningen till att Volvo delar samma bultmönster med märken som Land Rover och Ford är att Ford köpte Volvo redan 1999 och Volvo var en del av Ford fram till 2010. Volvo köptes senare av ett kinesiskt företag, Geely Automotive, men de bestämde sig för att behålla samma bultmönster av olika skäl.

Det är dock inte alla Volvomodeller som har 5x108mm bultmönster eftersom vissa äldre modeller, som Volvo 40-serien, använder ett klassiskt 4x114mm bultmönster. Detta innebär att Volvo-modeller i serie 40 inte kan använda hjul från andra Volvomodeller, åtminstone inte utan vissa modifieringar.

För att alltid vara säker på att din bil använder ett specifikt bultmönster, gå igenom din ägarmanual eftersom denna information ofta finns där.

Varför använder olika märken olika bultmönster?

När man tänker efter är det inte logiskt att märken använder olika bultmönster om det inte finns någon som helst anledning till det. När de flesta av dessa märken började tillverka bilar valde de dock sitt eget skruvmönster eftersom de ansåg att det var överlägset alla andra på ett eller annat sätt.

Volvo har därför i stort sett alltid använt 5×108 mm ända sedan de började tillverka nyare bilar. Detta gäller för alla andra märken där ute. Det finns vissa fördelar med att vissa bilar använder olika bultmönster, särskilt kommersiella skåpbilar, lastbilar eller tung utrustning eftersom dessa behöver fler bultar för att hålla fast vid ett mycket tyngre hjul och däck.

  Finns det en sportig Volvo?

Terrängfordon tenderar också att ha fler bultar av liknande skäl. Vi måste också nämna det faktum att fler bultar innebär att mer stål används för att tillverka dem. Fler hål på hjulet innebär också att mer stålarbete måste göras. Detta kanske inte verkar vara en betydande utgift, men det kan bli det efter årtionden av kontinuerlig bilproduktion.

Hur kan jag byta hjul mellan olika märken?

När det gäller att byta hjul mellan olika bilmärken och bilmodeller måste vissa mått helt enkelt stämma perfekt överens. Till att börja med måste du se till att dina hjulstorlekar (diameter och bredd) och hjulavståndsmått är desamma. Ett visst bultmönster bör också vara detsamma, men som tidigare nämnts kan dessa ändras med så kallade hjuladaptrar.

De två viktigaste måtten är din hjuldiameter och bredd och du bör inte ändra dessa själv. Bilar med olika stora däck kan vara extremt osäkra, särskilt om hjuldiametern är annorlunda. Om hjulbredden är annorlunda kommer din bils dragkraft att bli obalanserad vilket kan öka risken för understyrning och överstyrning avsevärt.

På det hela taget bör du se till att rådgöra med någon som har mer erfarenhet av detta än du själv.

FAQ-avsnittet

Är hjuladaptrar säkra?

En hjuladapter är utformad för att ändra ditt bultmönster så att ett hjul kan passa på en hjulenhet även om bultmönstren inte stämmer överens. De är vanligtvis tillverkade av aluminium av flygplanskvalitet, men vissa är gjutna av rostfritt stål. Dessa måste också vara exakt maskinbearbetade till skillnad från bara smidda eftersom smide inte nödvändigtvis ger samma resultat när det gäller passform.

  Volvo S40 - Allt du behöver veta

På det hela taget kan hjuladaptrar vara helt säkra om du köper en från en välrenommerad återförsäljare. Du måste också montera dem perfekt eftersom allt svängande utrymme mellan hjulenheten och hjulet kan orsaka enorma vibrationer, särskilt på motorvägen.

Hur mäter man ett hjulbultmönster?

Om hjulet har ett jämnt antal hål (4,6,8…) behöver du bara mäta avståndet mellan centrumen på två motsatta hål. Var noga med att alltid använda hål som ligger rakt över varandra eftersom detta är det enda korrekta sättet att göra det.

Å andra sidan mäts ett udda antal skruvhål från baksidan av ett hål till mitten av det andra hålet. Allt du behöver göra är att göra en perfekt cirkel, vilket innebär att cirkellinjen måste gå direkt genom centrum av alla hål på hjulet.

Kan jag byta hjul om båda hjulen har samma antal hål?

Inte nödvändigtvis. Du måste komma ihåg att ett specifikt bultmönster är gjort av antalet hål och cirkeldiametern. Detta innebär att två hjul kan ha samma antal hål, men inte nödvändigtvis samma cirkeldiameter.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts