Varför BMW ratten är stel

BMW-rattar tenderar att vara mycket styvare än andra bilar. BMW:s avsedda ratt syftar till att öka precisionen vid körning. Med en lätt ratt är det mycket svårare att med precision gissa vart framdäcken pekar, medan styvare rattar ger föraren stor kontroll.

BMW Rattar har mindre kraftstöd.

Även om en lätt styrning gör en bil mycket lättare att köra gör den den mycket mindre exakt på ojämna vägar eller i högre hastigheter. Och eftersom BMW:s bilar är utformade för att ge ägaren ren körglädje tenderar de också att fokusera på prestanda i högre hastigheter, komfort och känsla på vägen.

Detta är den främsta anledningen till att BMW gick över till rattar med mindre kraftassistans på de flesta av sina fordon. Många funktioner som till en början kan verka kontraintuitiva på andra fordon är verkligen utformade för prestanda och hastighet på BMW.

Hur kan du se om din ratt är styvare än vanligt?

Trots att BMW i allmänhet har mycket styvare rattar än andra bilar kan de också bli ännu styvare om något fungerar dåligt eller går sönder. BMW:s kör vanligtvis sina rattar uppbackade med en servostyrning. Och även om systemet medvetet är gjort mycket styvare än andra märken kan det ändå bli ännu värre om något fungerar dåligt.

Om din bil upplever något av följande problem behöver du med största sannolikhet besöka en mekaniker.

● Du hör gnisslande eller skrikande ljud när du vrider på ratten oavsett vilken hastighet du kör.
● Styrningen är mer dynamisk än vanligt, ibland tycker du att det är lätt att styra, sedan blir det mycket svårare direkt, utan att du ändrar körhastigheten. Felaktigt beteende hos den elektriska assistansen.
● Om du ser pölar, fläckar eller droppar på uppfarten eller garagegolvet.
● Om styrvätskan är låg.

  Hur lång livslängd har BMW?

Om du upplever något av dessa men fortfarande inte är säker på vad problemet med systemet är och du är entusiastisk över att lista ut det själv, börja då med att diagnostisera systemet. För att göra det är det första du ska göra att:

  1. Kontrollera nivån på styrvätskan. För att göra det, skruva av locket på pumpen och ta en titt på nivån inuti, om den inte är fylld till max, fyll på enligt instruktionerna i vätskans manual.
  2. Inspektera pumpens slangar och ledningar. Om det finns tecken på skador bör du besöka en mekaniker.
  3. Om något läcker ska du överväga att besöka mekanikern så snart som möjligt.
  4. Om du hör ett högt gnisslande ljud kan en glidande drivrem vara problemet som orsakar det.

Delarna i ett servostyrningssystem

Ett servostyrningssystem är något komplext, men det består endast av fyra delar. Om du upplever problem med styrningen mer än vanligt, beror problemen sannolikt på att en av dessa delar är felaktig.

Servostyrningspump
En servostyrningspump är en okomplicerad maskin som rörs av motorns rem med hjälp av ett remskivasystem. Det finns också en annan anordning som är en del av pumpen – den roterande ventilen, som känner av kraften på din ratt och låter systemet veta hur mycket hjälp du behöver för att göra en sväng. Det är därför styrsystemet ofta kallas dynamiskt.

Ju snabbare du kör, desto mer vätska pumpar systemet in i de skovlar som dras in och snurrar inuti de ovalformade kamrarna i servostyrningspumpen. Det finns också en tryckavlastningsventil som ska se till att lamellerna inte får för högt tryck.

  Bästa begagnade BMW SUV

Motorremmen
Remmen löper till styrpumpen från vevaxeln. Vissa fordon har flera sådana, andra har bara en. Om en av remmarna går sönder eller slits sönder kommer du med största sannolikhet att drabbas av styrfel.

Vätskenivåer
Se till att kontrollera styrvätskan och dess nivå. Om den är låg kommer du sannolikt att misslyckas med att upprätthålla trycket i systemet. Servostyrningsvätskan är den viktigaste resursen i servostyrningssystemet. Utan den kommer den inte att fungera.

Kontrollera slangarna
Se till att du alltid har klara slangar och att ledningarna är sunda. Om du ser några sprickor eller har en känsla av att slangarna är tilltäppta måste du besöka en mekaniker så snart som möjligt, eftersom det skulle leda till stora funktionsstörningar.

Slutsats

Typiskt sett spelar däcken också en stor roll för hur lätt det är att vrida på ett fordons hjul. Ju större hjulen för ett visst fordon är, desto svårare skulle det vara att vrida dem, oavsett servostyrning som hjälper dig. BMW har bestämt sig för att offra komforten med en lätt ratt för att få en mycket stabilare bil i höga hastigheter och för att ge förarna den feedback de vill ha på vägen.

Att veta exakt vad dina framhjul gör i varje ögonblick kan vara skillnaden mellan att njuta av att köra bilen eller inte. Och BMW handlar om njutning.

FAQ

#### Varför känns BMW-bilar mjuka i högre hastigheter?
BMW tillverkar bilar som syftar till att ge ren körglädje, och därför optimerar de sina fordon för högre hastigheter med styvare rattar, chassidynamik och en mycket bättre förståelse för viktbalans. Dessutom spelar fjädringen och hjul-däck-paketet en viktig roll för att BMW-bilarna ligger där de ligger i näringskedjan när det gäller körkomfort.

  Är det värt att behandla underredet på en BMW

Vad är den vanligaste orsaken till att din BMW:s styrning kan bli styvare?

Med BMW-bilar är styrningen vanligtvis mycket styvare än andra bilar, främst på grund av att servoassistansen är lägre. Om du känner att din bils servostyrning har gått sönder, är den vanligaste orsaken till det med BMW-bilar ett vätskeutsläpp, som kommer ut från ett övertryckt slangområde, vilket leder till en betydande brist på servostyrningsvätska i systemet i din bil. Om du ser några läckor ska du besöka en mekaniker.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts