Varför är min servostyrningsvätska låg?

Servostyrning är en viktig säkerhets- och bekvämlighetsfunktion som alla moderna bilar har. Om du någonsin har kört en bil utan servostyrning är du väl medveten om alla de fördelar som servostyrningen ger dig. Den gör det lättare att manövrera bilen samtidigt som den gör din bil säkrare eftersom du kan reagera snabbt och korrekt.

Servostyrningen måste vara pålitlig, annars löper du stor risk att råka ut för en olycka. Som sådan måste du korrekt fastställa själva orsakerna till att du förlorar servostyrningsvätska. Det kan bero på att dina slangar och tätningar i styrsystemet är slitna eller att du använder fel vätska.

Rattvätskepumpen kan också orsaka läckor i servostyrningen. Om du överfyller din rattvätska kommer du också att orsaka läckor. Se slutligen till att kontrollera din rattvätska för sprickor och skador, eftersom detta ofta är den vanligaste orsaken till upprepade läckor i servostyrningssystemet.

Allt som allt är det bästa du kan göra att ta din bil till en erfaren verkstad eftersom om du ignorerar dessa problem kan det leda till att din servostyrning helt slutar fungera. Detta är inte något du vill ha eftersom det kan orsaka alla möjliga ytterligare problem samtidigt som det gör bilen svårare att köra.

Dina servostyrningsslangar och tätningar är slitna.

Många faktorer påverkar hur väl din servostyrning fungerar. Servostyrningssystemet tål vanligtvis högt tryck, temperaturvariationer, alla slags yttre faktorer som fukt, värme, kyla, korrosion och även normal användning.

Detta innebär att slangar och tätningar med tiden kommer att slitas ut och orsaka läckor i servostyrningen. Hur som helst är de flesta servostyrningssystem gjorda för att hålla länge. Du bör i allmänhet inte oroa dig för din servostyrning på minst 60 000 miles om allt fungerar som det ska.

  Kan man laga rost under en bil?

Du använder fel blandning av servostyrningsvätska

Alla servostyrningssystem är inte likadana, vilket innebär att alla inte använder samma typ av smörjning. Vissa av dem använder silikonbaserade vätskor medan andra är beroende av syntetiska automatväxelvätskor.
Rätt typ av blandning är avgörande om du vill att ditt servosystem ska fungera tillfredsställande. Servostyrningspumpen är beroende av själva vätskan, så om du använder fel typ av vätska kan du orsaka mycket mer problem i längden. Fel blandning kan också orsaka korrosion, vilket inte är något du vill ha på din bil.

Felaktig pump för servostyrningssystemet

Om dina servostyrningsvätskenivåer inte fylls på i enlighet med detta kan de orsaka mycket förödelse i servostyrningssystemet. Mer exakt, om dina vätskenivåer är låga kommer din servostyrningspump sannolikt att behöva arbeta mycket hårdare för att hålla vätskan cirkulerande genom systemet.

Så om du fyller på din servostyrningsvätska i ratten och läckorna kvarstår, betyder det ofta att det är servostyrningspumpen som bär skulden. Var noga med att lyssna på gnällande ljud när du vrider på ratten eftersom detta är ett vanligt symptom på en defekt rattpump.

Överfyllning av servostyrningsreservoaren

Den här orsaken är ganska självförklarande eftersom systemet är konstruerat för att fungera med en viss mängd servostyrningsvätska. Om du överfyller reservoaren kommer du sannolikt att öka slitaget på alla slangar och tätningar eftersom de måste tåla mycket mer vätska än vad de annars behöver.

  Är det bättre för bilen att parkera i ett garage?

Detta kan enkelt åtgärdas genom att helt enkelt dubbelkontrollera reservoaren och se till att vätskenivåerna ligger på en lämplig nivå.

Din servostyrningsreservoar är sprucken eller skadad

Servostyrningsreservoaren är känslig för alla möjliga yttre faktorer som hög temperatur, smuts, stenskott, is och så vidare. Detta innebär att själva reservoaren kan skadas ganska lätt, och om så verkligen är fallet är det oundvikligt att det orsakar läckor i servostyrningssystemet.

Reservoaren är utformad med två slangar som är anslutna till den och som kallas sändningsslang och returslang. Dessa är de två vanligaste ställena där läckor uppstår eftersom själva reservoaren vanligtvis är tillverkad av robusta material som aluminium.

FAQ-avsnitt

Hur mycket kostar det att reparera en läcka i servostyrningen?

Det beror på vad som behöver bytas/repareras, men i genomsnitt handlar det om mellan 50 och 200 dollar. Om du behöver byta ut slangarna bör du räkna med cirka 80-150 dollar, inklusive arbete. En annan viktig faktor att tänka på är var läckan är belägen.

Om det krävs mycket arbete för att nå läckan, till exempel att ta bort alla möjliga komponenter i närheten, kan sådana reparationer kosta mycket mer än 200 dollar. Hur som helst är det bäst att åtgärda problemet i stället för att vänta på att hela servostyrningssystemet ska dö.

Kan man köra en bil med en läcka i servostyrningen?

Tekniskt sett kan du köra bilen med en läcka i servostyrningen. Du kan till och med köra bilen utan servostyrning i allmänhet, men båda dessa är inte något du bör göra. Eftersom servostyrningssystemet är beroende av en massa slangar, en pump och en reservoar för att fungera som avsett riskerar du att orsaka alla möjliga ytterligare problem om du kör bilen.

  Förbrukar bilar med fyrhjulsdrift mer bensin?

Det är aldrig en bra idé att inte veta om din servostyrning är på väg att dö eller inte, särskilt eftersom det inte finns något sätt hur du kan mäta ordentligt när systemet är på väg att misslyckas.

Hur åtgärdar man ett läckage i servostyrningen?

De flesta läckor orsakas av slitna komponenter, vilket innebär att du kan åtgärda problemet genom att helt enkelt byta ut en slang, en tätning eller en tryckventil. Att laga en servostyrning kan dock ibland vara mycket svårare, vilket innebär att du bör ta bilen till en erfaren mekaniker.

Om tätningarna är trasiga kan det ofta innebära att du måste byta ut allt och dessa typer av reparationsjobb kräver mycket skicklighet och precision, särskilt om du vill åtgärda problemet för alltid.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts