Vanliga problem med Peugeot 4007

Peugeot 4007

Peugeot 4007 är en crossover/SUV som tillverkades av Mitsubishi för familjen Stellantis mellan 2007 och 2012. Citroen C-Crosser delar i stort sett alla delar med 4007 vilket gör att dessa två i stort sett är likadana när det gäller tillförlitlighet. Mitsubishi använde även denna plattform för den andra generationen Mitsubishi Outlander som tillverkades mellan 2006 och 2012.

I den här artikeln kommer vi att lista alla vanliga problem med Peugeot 4007 och berätta vad du måste se upp för när du köper en begagnad. 4007 lider vanligtvis av en mängd olika elektriska problem, varav vissa har lett till flera återkallelser. Transmissionen är känd för att glida, särskilt under svåra förhållanden och vid bogsering.

DPF-vätskan (dieselpartikelfilter) som används för att regenerera DPF kan läcka, medan motorn är känd för att ha sin egen andel problem. Slutligen är bränslepumpen benägen att gå sönder och har också varit en del av några tydliga återkallelser under åren.

På det hela taget är Peugeot 4008 en hyfsat pålitlig bil som bör kunna hålla länge om du tar väl hand om den. Om du stöter på ett exemplar med osammanhängande service- och underhållsjournaler är det bäst att låta den vara, eftersom vissa av dessa problem kan bli riktigt dyra att åtgärda.

Elektriska problem

Vi inleder den här listan med att gå igenom några anmärkningsvärda elektriska problem med Peugeot 4007. 4008 har återkallats några gånger under sin livstid på grund av elektriska fel, men de allra flesta elektriska problem kom efter att bilen nått 10 års ålder. De vanligaste elektriska problemen inkluderar problem med tillbehören (radio, navigator, mätarproblem, belysningsproblem) som tenderar att gå sönder.

  Vanliga problem med Peugeot 206

Problem med vindrutetorkare och dörrlås som inte fungerar är också vanliga och kan repareras genom att byta ut manöverdon/motorer. Om strålkastarna inte fungerar kommer du att ställas inför en farlig situation, så var noga med att se till att strålkastarledningarna korroderar eftersom detta vanligtvis leder till att de inte fungerar.

Problem med växellådan

Transmissionsproblem är också ganska vanliga med Peugeot 4007, men de vanligaste är att växellådan halkar och att växellådan är riktigt långsam att koppla in. Det sägs att det förstnämnda sker på grund av den ökade stress som transmissionen tenderar att utsättas för under belastning. Detta innebär att det är mer sannolikt att bogsering och uppförsbacke orsakar slirning.

Det förstnämnda beror vanligen på antingen förorenad transmissionsvätska eller till och med metallskärvor i transmissionen som orsakas av felaktig smörjning. Eftersom detta problem oftast beror på bristande underhåll måste det åtgärdas när man är på marknaden för en begagnad Peugeot 4007.

DPF-problem

Majoriteten av de Peugeot 4007-modeller som finns där ute använder diesel-HDI-motorer som är kända för att orsaka en mängd olika problem i DPF-avdelningen. DPF (Dieselpartikelfilter) är ett ganska komplicerat system som är utformat för att bränna bort skadliga avgaspartiklar i sitt hölje så att de inte når atmosfären. Detta leder till färre koldioxidutsläpp, men det tenderar att orsaka en mängd olika problem.

Några få ägare klagade på att Peugeot 4007 fick ett halt läge på grund av DPF-problem/läckor. Dessa leder vanligtvis till att DPF inte regenereras tillräckligt snabbt och därmed täpper till hela systemet. I sällsynta fall kan detta till och med leda till brand, så se till att rengöra/regenerera DPF-filtret vid behov och kontrollera om det finns tecken på läckage.

  Är Peugeot Rifter en bra bil?

Motorproblem

De två mest problematiska Peugeot 4007-motorerna är 2.0L diesel och 2.2L diesel, som båda kan drabbas av EGR-problem, problem med svänghjulet med dubbla massor och problem med turboladdaren. EGR-problem orsakas av brist på korrekt underhåll och rengöring och leder vanligtvis till att bilen släpper ut mycket rök från avgaserna, försämrar bränsleekonomin och gör bilen långsam.

Svänghjulet med dubbla massor har till uppgift att kontrollera motorns vridningsvibrationer för att inte belasta drivlinan för mycket. Om svänghjulet går sönder kan din drivlina skadas eller tryckas ur led. Turboladdaren kan gå sönder på äldre modeller, men även detta orsakas oftast av ren oaktsamhet.

Bränslepumpfel

Slutligen borde vi tala om konstiga bränslepumpsrelaterade problem som nästan alltid leder till att man behöver en ny bränslepump. Problemet här är att bilen inte får allt bränsle den behöver och därmed påverkar bilens prestanda.

Ibland kan bränslepumpen misslyckas med att koppla in sig överhuvudtaget, eller så kan den kopplas ur medan bilen körs. Detta leder till att bilen stannar, vilket kan vara potentiellt farligt. 4007 var också en del av en anmärkningsvärd återkallelse i samband med bränsleledningar som kan spela en roll för att förstöra pumpen.

FAQ-avsnitt

Är Peugeot 4007 en bra bil?

Peugeot 4007 är en av mycket få Europaframställda SUV/familje crossovers som kan rymma upp till sju personer utan att spendera motsvarande 50 000 dollar vilket gjorde den ganska populär när den kom ut.

  Är Peugeot 307 en bra bil?

4007 är utrustad med dieselmotorer och hoppas kunna erbjuda tillförlitlighet, effektivitet, överkomlighet och komfort i ett och samma paket. På det hela taget är det en bra begagnad SUV, men bara om den underhålls på rätt sätt.

Är Peugeot 4007 AWD?

4007 har AWD vilket gör den till en riktig SUV som även kan ta sig an lite terräng. Detta beror troligen på att den tillverkas av Mitsubishi, ett märke med ikoniska förmågor i rallyvärlden. Det är inte bara det att 4007 kommer med AWD, men den kommer också med två specifika AWD-lägen som är utformade specifikt för att ta sig an terrängkörning och snö.

Kan Peugeot 4007 användas för bogsering?

Ja, Peugeot 4007 är hyfsat kapabel när det gäller bogsering eftersom den maximala bogseringskapaciteten är beräknad till 2000 kg/4 410 lbs. Hur som helst bör du använda släpvagnsbromsar om du drar något över 750 kg/1 600 lbs eftersom bromsarna på 4007 inte är konstruerade för att klara av mer än så.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts