Vanliga problem med Mercedes S500

Mercedes S500 är den mest ikoniska Mercedes Benz-modellen genom tiderna och alla S-klassgenerationer erbjöd en toppmodell utan AMG och utan V12 som kallades S500. S500 S-klassmodeller är utrustade med V8-motorer och vissa S500-generationer är faktiskt värre än andra.

W220 är känd som den sämsta generationen av S-klass och det är ganska uppenbart eftersom W220 var och fortfarande är den mest problematiska S-klassgenerationen. W140 är känd som den bästa S-klassmodellen genom tiderna eftersom den introducerade många nya tekniker samtidigt som den var byggd som en stridsvagn.

Genom de många åren med S500 var de flesta problemen elektriska, särskilt för W220-modellen. Det näst mest framträdande problemet för alla S500-modeller är fjädringen som är känd för att misslyckas på vissa S500-modeller, särskilt om den inte underhålls på rätt sätt.

Motorproblem, närmare bestämt problem med motorkylning, drabbar också många S500-modeller. Slutligen är vissa S500-modeller kända för problematiska växellådor som tenderar att gå sönder om de inte tas om hand på rätt sätt. På det hela taget är S500 en av de mest eftertraktade S-klassmodellerna, både på grund av motorn och hållbarheten.

Mercedes S500 elektriska problem

Äldre S-klassmodeller är kända för att ha problem med alla typer av elektriska system, till exempel mätare på instrumentbrädan, elektriska fönster, elektrisk baklucka och problem med ledningar. Vissa S-klassmodeller är kända för att använda biologiskt nedbrytbara och otroligt sköra ledningsnät för motorn som tenderar att gå sönder efter bara några tusen mil.

Problem med instrumentpanelen är vanliga för alla utom de nyaste S-klassmodellerna eftersom de nyaste S-klassmodellerna nu använder ett digitalt instrumentkluster. Problem med generatorn och regulatorn är också vanliga, särskilt efter att bilen samlat på sig några mil på kilometerräknaren. Slutligen är yttre belysningsproblem en vanlig husdjurstjuv för äldre S-klassmodeller.

  Tillverkar Mercedes en självladdande hybridbil?

Mercedes S500 fjädringsproblem

Mercedes S-klass är den största och tyngsta Mercedes-sedanen som försöker erbjuda den mest bekväma körhöjden av alla Mercedes-modeller. Som sådan har S-klass aldrig prioriterat fjädringens hållbarhet, utan snarare komfortaspekten av den. Luftfjädringssystemet är känt för deflation och luftläckor, särskilt för W220.

Framvagnens lager och kullager är också kända för att gå sönder från tid till annan i alla S-klassgenerationer. AIRMATIC-systemet som finns på nyare S-klassmodeller är inte så problematiskt som vissa tror, men det kostar mycket pengar att laga. På det hela taget är upphängningsrelaterade problem vanliga för alla S-klassmodeller och de är inte de billigaste att åtgärda.

Mercedes S500 motor- och kylningsproblem

En bränd motorsele, en stark lukt av bränning, gnällande ljud och oljeläckage är alla kända för att plåga nästan alla S500-generationer. S500 använder en V8-motor som också tenderar att förbruka mycket olja, detta problem förvärras av att vissa S-klass V8-modeller också tenderar att drabbas av oljeläckage från filterområdet, vevaxelområdet och packningsområdet.

Ett av de största drivmedelsrelaterade problemen med S-klass beror dock på överhettning. Närliggande motorkomponenter, särskilt sköra slangar är kända för att spricka på grund av all extra värme och vattenpumpen är också ibland känd för att gå sönder. Nyare S500-modeller drabbas ofta också av problem med motoravgassystemet.

Mercedes S500 transmissionsproblem

Äldre S500-modeller är kända för att hamna i ett halt läge när bilen känner av ett potentiellt problem med växellådan. W220 och W221 är de vanligaste S-klassgenerationerna som drabbas av den här typen av problem, men även de äldre modellerna är inte helt fria från det. Se till att underhålla din växellåda enligt tillverkarens rekommendationer för att göra den så hållbar som möjligt.

  Vilka är de sportiga Mercedes-modellerna?

Den automatiska växellådan är också känd för att drabbas av modulrelaterade problem, vilket innebar att du kunde uppleva alla slags förseningar med S500. Äldre S-klassmodeller använder robusta 4- eller 5-växlade automatlådor, men dessa är kända för att ta tid på sig när de växlar. S-klassmodellerna W222 och W223 erbjuder de bästa växellådorna av alla S-klassmodeller och det är minst troligt att de kommer att orsaka problem.

FAQ-avsnitt

Är Mercedes Benz S500 en bra bil?

Nästan alla Mercedes S500-modeller är verkligen bra bilar för dem som vill njuta av kraftfulla och sofistikerade cruisers till vardags. Oavsett vilken generation av S500 du väljer är alla byggda för att hålla länge samtidigt som de erbjuder dig en plyschig körupplevelse. Förutom W220, förstås.

W222 verkar nu vara den bästa S500-modellen att köpa eftersom den inte kostar lika mycket som W223-modellen samtidigt som den erbjuder 90 procent av upplevelsen. W222 finns både som cabriolet och som coupé som utan tvekan är en av de snyggaste moderna Mercedes Benz-modellerna.

Är Mercedes S500 bättre än S63 AMG?

Mercedes Benz S63 AMG är den högsta V8-modellen i S-klassen som erbjuder en helt annan upplevelse än S500. S500 är en relativt dämpad, men rikligt kraftfull fullstor sedan, men den ser inte annorlunda ut än vissa dieselvarianter av S-klassens instegsmodell.

S63 AMG erbjuder dock mer än 600 hk i den senaste W222-generationen samtidigt som den ser mycket mer aggressiv och åtråvärd ut. V8:an som finns i S500 är inte alls lika raspig och spännande som den som finns i AMG-modellerna. Båda dessa motorer är visserligen baserade på samma block, men den i S63 är bättre på nästan alla sätt.

  Vilka Mercedes har skottsäkra fönster?

Är nya Mercedes S500 den lyxigaste bilen på planeten?

Mercedes gillar att tro att det är de som erbjuder den lyxigaste bilen på planeten, men så är helt enkelt inte fallet eftersom Rolls Royce Phantom är den lyxigaste bilen på planeten. Phantom är dock känd för att kosta mer än 600 000 dollar vilket innebär att du kan köpa några S-klasser för priset av en Phantom,

S-klassen är verkligen riktmärket för alla exklusiva fullstora premiumsedaner som Audi A8, BMW 7-serien och Jaguar XJ. S-klassen är den mest tekniskt avancerade bilen av alla dessa samtidigt som den är lyxigare.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts