Vanliga problem med Mercedes GT 53

Mercedes AMG GT 53 4-dörrars 4MATIC är en av de mest imponerande Mercedes-modellerna på den aktuella marknaden. Den toppmodellen GT 63 är verkligen den som alla pratar om, men 53:an kan erbjuda dig 90 % av upplevelsen för en mycket mer lättillgänglig prislapp.

Naturligtvis börjar GT 53 på 100 000 dollar vilket inte riktigt är en ”lättillgänglig” prislapp för de flesta, men med tanke på att 63 S kostar 60 000 dollar mer är det inte 60 000 dollar mer i bil. Hur som helst är det säkert att säga att alla Mercedes AMG GT-versioner är imponerande, och du kommer inte att bli besviken på någon av dem.

AMG GT-utbudet erbjuder pålitliga, specialbyggda bilar, men de är inte helt felfria. De vanligaste problemen som tenderar att drabba AMG GT 53 är förknippade med elektroniken, styrsystemet, felaktiga tätningar och eventuella knarr och skrammel som kommer från interiören.

Det kanske största problemet av dem alla är att det inte finns så många av dessa på marknaden, vilket innebär att det är svårt att få fram all information som behövs för att runda av en lista över de vanligaste problemen. Med ett så litet antal bilar på marknaden är Mercedes inte heller lika villiga att åtgärda dem i tid och otid.

Mercedes AMG GT 53 elektronikproblem

Mercedes AMG GT 53 är konstruerad för att vara en universalbil som kan göra nästan allt på ett riktigt tillfredsställande sätt. Det innebär att 53:an är en prestandabil, en lyxbil, en bil för persontransporter och en bil fylld av teknik, praktiska egenskaper och säkerhetsfunktioner.

  Vilken är den största Mercedes sedan?

Som sådan är 53 AMG en komplex bil vilket innebär att den sannolikt kommer att få problem med tanke på att den erbjuder mycket teknik. Många ägare har rapporterat problem med anslutningssystemen, att skärmen blir tom, GPS-problem och att skärmen är långsam och inte reagerar.

Mercedes AMG GT 53 problem med styrsystemet

Mercedes AMG GT 53 verkar ha problem med styrsystemet eftersom många ägare har rapporterat höga klickljud när de svänger, särskilt när ratten är helt låst. Eftersom det inte finns så många av dessa runtomkring kunde Mercedes inte lösa problemet förrän många ägare rapporterade samma problem.

Det verkar som om Mercedes äntligen har lyckats åtgärda detta och de säger att problemet beror på mikrospänning av fälgen på grund av brist på smörjmedel för styrsystemet. Problemet kan dock lösas på några timmar och de flesta ägare behövde inte betala för att åtgärda detta.

Mercedes AMG GT 53 problem med tätningar

Mercedes GT 53 är utformad som både en sportbil och en lyxbil vilket innebär att den yttre formen måste tjäna både form och funktion. Det är därför GT 53 ser både dynamisk och ståtlig ut eftersom den måste erbjuda hyfsade aerodynamiska egenskaper samtidigt som den ser bra ut.

Detta är dock delvis orsaken till att vissa ägare har rapporterat problem med vindljud, däckljud och till och med vatteninträngning. En ägare uppgav att dessa beror på felaktiga tätningar som är kända för att läcka ljud och eventuellt även vatten även på exemplar med låg milelängd. Detta borde också vara en enkel lösning som dessutom borde vara kostnadsfri.

  Är Mercedes bättre än Cadillac?

Mercedes AMG GT 53 inre sprickor och skrammel

AMG GT 53 är en välgjord bil med massor av högkvalitativa material i hela kupén. AMG GT 53 erbjuder också en interiör som är särskilt utformad för GT, vilket innebär att ingen annan Mercedes-bil delar samma interiör som AMG GT. Detta betyder dock inte att AMG GT-interiören är fri från sprickor och skrammel, för det är den inte.

Även om Mercedes tillverkar imponerande interiörer är de inte i nivå med den prislapp som krävs för att köpa AMG GT. Detta innebär att dessa tenderar att utveckla alla slags sprickor och skrammel med tiden, särskilt när man kör över vägböljor.

Mercedes AMG GT 53 brist på information

Detta är inte nödvändigtvis ett problem med GT 53 i sig, utan snarare med hur AMG GT-ägare tenderar att vänta länge innan Mercedes officiellt erkänner ett problem. Detta beror på att det inte finns så många av dessa på vägarna och att uppgifterna om specifika problem inte är lika allmänt spridda som för mer vanliga Mercedes-modeller.
Detta innebär också att många AMG GT 53-ägare tenderar att åtgärda problemet själva eftersom de inte är villiga att vänta i evigheter innan Mercedes gör allt som krävs för att åtgärda problemet.

FAQ-avdelning

Är Mercedes GT 53 tillförlitlig?

Mercedes GT 53 verkar vara en relativt pålitlig bil för det mesta eftersom de flesta ägare är glada över att äga och köra en sådan imponerande maskin. Nästan alla är medvetna om att alla AMG-produkter kostar mycket pengar att underhålla eftersom sådant underhåll är avgörande.

  Mercedes C240 - Allt du behöver veta

Det finns några problem här och där med GT 53, men de flesta av dem är sällsynta och lätta att åtgärda. Du måste dock komma ihåg att detta fortfarande är en relativt ny bil, så vem vet vad som kan hända i framtiden.

Hur mycket kostar det att underhålla Mercedes GT 53?

De genomsnittliga årliga underhållskostnaderna för 53 GT ligger nära 900 dollar, åtminstone för tillfället. Faktum är att 53:an inte använder sig av en AMG V8 i toppklass och det är därför underhållskostnaderna ligger långt ifrån den tidigare nämnda 63 S-modellen.

Trots det kan man inte klassa 53:an som billig, men med tanke på vad du får är underhållskostnaderna inte så illa.

Hur snabb är Mercedes GT 53?

Mercedes AMG GT 53 kommer med en 3,0 l turbo/supercharged V6 med totalt 429 hk. 53:an erbjuder också 384lb-ft vridmoment vilket gör att 53:an når 0-60mph på cirka 4,4 sekunder. Topphastigheten är beräknad till 174mph vilket är en imponerande bedrift för en bil som väger så mycket som 53:an gör.

AMG GT 63 klarar visserligen 0-60mph på cirka 3 sekunder och kan också nå en hastighet nära 200mph.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts