Mercedes C350e tillverkades mellan 2015 och 2018, och vid den tiden var denna Mercedes kompakta lyxiga plug-in hybrid sedan den mest populära Mercedes plug-in sedanen. Mercedes listade 350e med en bränsleförbrukning på 112MPG kombinerad vilket verkligen är en riktigt imponerande siffra.
Alla vet dock att en hybrid erbjuder en riktigt komplex plattform och att bilar som dessa ibland tenderar att uppleva problem mycket oftare jämfört med vanliga gasdrivna bilar. C350e använder en fyrcylindrig motor som både är turboladdad och hjälps åt av en elmotor, men de flesta av de problem som förknippas med C350e beror inte på motorn.
De vanligaste problemen som drabbar C350e är förknippade med växellådan, elen, MAF-sensorn, överdrivna vibrationer under körning och magnetventilen för justering av kamaxeln. De flesta av dessa kan lösas utan alltför stora problem, men de är ändå tillräckligt allvarliga för att förstöra din helhetsupplevelse.
På det hela taget är C350e en hyfsat pålitlig bil som behöver konstant och korrekt underhåll, vilket är fallet med alla Mercedes-modeller. Om du underhåller den på avsett sätt bör C350e hålla länge.
Mercedes C350e problem med växellådan
Mercedes C350e drivs av en Mercedes egenutvecklad 7-växlad automatisk växellåda med vridmomentomvandlare. 7G-Tronic är en hygglig automatisk växellåda, men den har ibland grov växling, ovilja att byta växel, särskilt när man växlar från neutral till första eller från första till andra växeln.
Problem som dessa kan ofta lösas helt enkelt genom att utföra en återställning av växellådan. För att undvika något av dessa bör du dock se till att byta transmissionsolja vart 4-5:e år. Även om 7G-Tronic är en hyfsat tillförlitlig växellåda orsakar den ibland problem som inte är så svåra att åtgärda.
Mercedes C350e elektriska problem
Mercedes C350e är inte en gammal bil i sig, men den har ibland problem med många av bilens elektriska delar, t.ex. yttre belysning, inre belysning, infotainmentskärm som fryser, GPS-problem, problem med telefonanslutning. De flesta av dessa kan lätt lösas, men de tenderar att återkomma i många fall.
Mercedes tillverkar komplexa bilar som är utrustade med all slags teknik och lösningar som gör ditt liv mycket bättre och enklare. Ibland händer dock raka motsatsen när dessa börjar orsaka problem. Tack och lov tenderar dessa att bara dyka upp på ett litet antal enheter.
Mercedes C350e MAF-sensorproblem
MAF-sensorn (Mass airflow) är utformad för att alltid hålla reda på hur mycket luft som passerar genom motorn och samtidigt hålla reda på lufttemperaturen. Dessa är kända för att ibland misstolka den mängd luft som behövs vilket tenderar att orsaka bristfälliga accelerationer som kan förstöra din körupplevelse.
Många Mercedes-specialister säger att dessa bör bytas ut var 50k miles eller så, så du kommer sannolikt att stöta på detta problem om du vill köpa en W205 C-klass. MAF-sensorn är en viktig del när det gäller tändningsprocessen, så om du känner att din C350e saknar kraft ska du se till att kontrollera MAF-sensorn.
Mercedes C350e överdrivna vibrationer under körning
Mercedes C350e är utrustad med en sak som kallas aktiv körsensor som har till uppgift att ständigt övervaka kvaliteten på körningen. Många ägare har dock rapporterat att deras C-klassmodeller tenderar att uppleva överdrivna mängder vibrationer under körning och att den aktiva körsensorn är den vanligaste orsaken.
Dessa måste bytas ut när detta händer vilket i teorin borde åtgärda problemet på obestämd tid. Dessa problem är relativt vanliga, men de är oroande för alla vitala bilkomponenter.
Mercedes C350e problem med solenoiden för justering av kamaxeln
Magnetventilen för justering av kamaxeln har till uppgift att låta oljan strömma ordentligt genom systemet för variabel ventilstyrning när den är inkopplad. Om kamaxeljusterarmagneten går sönder kommer det sannolikt att påverka motorns timing, och därför är det nödvändigt att åtgärda detta problem så snart som möjligt.
Problem som dessa kan potentiellt orsaka allvarligare problem längre fram, vilket innebär att motorstyrningen alltid måste vara på plats. Om du misslyckas med att ta itu med detta problem på rätt sätt i rätt tid kommer du sannolikt att orsaka stor påfrestning på dina remmar och din motor.
FAQ-avsnittet
Är Mercedes C350e en bra bil?
Mercedes C350e är verkligen en bra bil eftersom den kombinerar AWD, en ganska potent och responsiv motor med segmentets ledande effektivitet. Detta innebär att det här paketet är gjort för dem som vill njuta av en Mercedes utan att betala enorma summor för bränsle.
Som sådan är C350e verkligen en bra bil eftersom all denna extra komplexitet egentligen inte är till skada för bilens totala tillförlitlighet. Allt du behöver göra är att underhålla den ordentligt och din C350e bör verkligen hålla länge.
Är Mercedes hybrider värda det?
Med den ständigt ökande populariteten för koldioxidfria transporter leder hybrider bilindustrin axel mot axel med elbilar. Mercedes är ett av de märken som bestämde sig för att ansluta sig till hybridutbudet relativt tidigt, vilket innebär att Mercedes hybrider numera är några av de mest avancerade på marknaden.
Den helt nya C-klassen innehåller en elmotor i varje modell de erbjuder vilket innebär att de flesta moderna Mercedes-bilar antingen finns som mildhybrider, konventionella hybrider eller som fullständiga plug-in-hybrider. Förutom dessa tillverkar Mercedes också några av de mest lyxiga och välbyggda elbilarna.
Är W205 C-klass en pålitlig bil?
W205-generationen av C-klassen är verkligen en pålitlig bil eftersom den erbjuder en kvalitetstillverkad plattform med effektiva och välbyggda motorer. Den 7G-Tronic-transmission som erbjuds är både smidig och pålitlig för det mesta. W205 precis som alla andra Mercedes behöver dock rätt underhåll, annars är den inte så pålitlig som den kan vara.
Europeiska lyxbilar är kända för att vara besvärliga om de inte underhålls på rätt sätt eftersom alla problem som uppstår på grund av bristande underhåll tenderar att adderas tills bilen börjar orsaka allt allvarligare problem som potentiellt till och med kan kosta tiotusentals dollar.