Vanliga problem med Hyundai Ioniq 6

Hyundai Ioniq 6 problem & fel

Hyundai Ioniq 6 är det senaste tillskottet från Hyundai till den mycket populära Ioniq-serien. Den första Hyundai Ioniq (4) fanns som antingen hybrid eller en ganska rudimentär EV medan Ioniq 5 är en riktig EV med många saker att skryta om. Ioniq 6 finns inte ens på marknaden ännu, men den väcker massor av intresse från potentiella köpare.

Hyundai Ioniq 6 är fortfarande alldeles för färsk för att tala om tillförlitlighet eftersom det helt enkelt måste gå några år innan vi kan diskutera tillförlitlighet ordentligt. Ioniq 6 är inte ens ute ännu, och med tanke på hur störda dagens produktionsanläggningar och leveranskedjor är, kommer vi troligen inte att få se ett gäng av dessa på vägarna.

Hur som helst kan vi ändå prata om några problem som kan påverka bilens helhetsintryck. För det första finns det ingen N-modell av Ioniq 6, vilket innebär att du inte kommer att kunna konkurrera med andra högpresterande bilar med Ioniq 6. Ioniq 6 kommer också uteslutande i denna ”swoopy” sedanform eftersom det inte finns några indikationer på att en kombi kommer inom kort.

Den sluttande taklinjen ser verkligen ut att passa in, men den kommer troligen att påverka det bakre huvudutrymmet ganska mycket. Vi måste också nämna att produktionsförseningarna skjuter upp marknadsintroduktionen av Ioniq 6 en hel del, och ingen är riktigt säker på varför.

Hyundai Ioniq 6 – Ingen högpresterande N-modell

När man tar en titt på nya Hyundai Ioniq 6 skulle man kunna tro att den skulle komma ut från fabriken med en högpresterande version som skulle kunna konkurrera med Tesla Model 3. Det verkar som om den mest kraftfulla Ioniq 6-versionen inte kommer att erbjuda mer än 320 hk, vilket inte alls är en liten siffra, men många anser att en bil som ser så här bra ut borde ha en högpresterande version.

  Vanliga problem med Hyundai Equus

Hyundai försöker med Ioniq 6 vädja till köpare från en mycket högre prisklass, även de som mest är intresserade av att köpa Porsche Taycan, Tesla Model S och Lucid Air. Visst, alla dessa tre kostar mycket mer pengar än Ioniq 6, men det skulle vara fantastiskt om Hyundai kom ut med en 500-600 hk-version.

Med det sagt är ingenting officiellt avfört från bordet för tillfället eftersom Hyundai eventuellt skulle kunna ta fram en högpresterande ”N”-modell av Ioniq 6 om intresset är tillräckligt stort.

Hyundai Ioniq 6 – Kommer endast som sedan.

Så gott som alla anser att Ioniq 6 ser fantastisk ut, och jag tenderar att hålla med om det. Den ser ut som en fyrdörrars coupé från framtiden som säkert kommer att väcka uppmärksamhet överallt där den går. Det här marknadssegmentet är dock fyllt av bilar med liknande utseende, men det finns inte många kombibilar i det här segmentet.

Det har funnits en hel del renderingar på nätet av en Ioniq 6 kombiversion som ser fantastisk ut. Det finns också många renderingar av en 2-dörrars sportversion av Ioniq 6 som ser ut som en RoboCop 911. Med en sådan stor potential vore det synd om Hyundai inte utnyttjar den eftersom dessa varianter av Ioniq 6 sannolikt skulle sälja riktigt bra.

Hyundai Ioniq 6 – Praktiska problem

En omedelbar nackdel som kommer med en lutande taklinje är det begränsade huvudutrymmet du får i baksätet. Detta skapar också en något klaustrofobisk upplevelse för de bakre passagerarna eftersom det helt enkelt finns för mycket ”tak” runt dem. Detta innebär också att man var tvungen att sänka ner sätena för att få plats med en lägre taklinje.

  Är Hyundai Ioniq 5 en bra bil?

Eftersom batterierna är placerade under sätena förkortas avståndet mellan knäna och golvet, vilket kan vara obekvämt för längre passagerare, särskilt på längre resor. Vi måste också nämna att det främre bagageutrymmet på Ioniq 6 är för litet för att ens spela någon roll.

Hyundai Ioniq 6 – Produktionsförseningar

Hyundai Ioniq 6 skulle redan ha varit ute på vägarna, men det verkar som om Hyundai har försenat produktionen av Ioniq 6 några gånger redan. Först flyttade de produktionen till juni/juli 2022, men senare försenade de den ännu mer till Q3/Q4 2022. Enligt de senaste uppskattningarna kommer Ioniq 6 inte att gå i produktion före slutet av 2022.

Detta är till viss del förståeligt eftersom världsekonomin går igenom allvarliga problem med försörjningskedjan, brist på mikrochip och problem kring den ekonomiska återfödelsen efter låsningen. Vi är inte 100 procent om Hyundai faktiskt kommer att börja tillverka Ioniq 6 år 2022 överhuvudtaget.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa Hyundai Ioniq 6?

Först och främst måste du gilla designen på Hyundai Ioniq 6, för om du inte gör det förlorar du den viktigaste festprylen och huvudattraktionen med att köpa bilen. Om du gillar hur Ioniq 6 ser ut och du vill ha en fyradörrars elbil bör du absolut överväga att köpa Ioniq 6.

Den kanske inte är lika snabb som en Porsche och den kanske inte är lika lyxig som en Lucid Air, men den är billigare, lättare att köpa, billigare att driva och kommer sannolikt att vara lika tillförlitlig eller till och med mer tillförlitlig.

  Hyundai Accent Tillförlitlighet

Är Hyundai Ioniq 6 en familjebil?

Ja, det är den. Hyundai Ioniq 6 är en riktig familjebil eftersom den erbjuder fyra dörrar, fyra sittplatser, ett femstjärnigt säkerhetsbetyg och ett hyfsat stort utrymme. Det är också en bekväm bil, någorlunda tyst bil och en bil som har tillräckligt med familjevänliga funktioner för att hålla dina barn underhållna under en lång resa.

Hur mycket kostar Hyundai Ioniq 6?

Det finns några olika trimnivåer och modeller av Ioniq 6, men prissättningen kommer troligen att följa den som gäller för Ioniq 5. Som sådan bör instegsmodellen SE börja på mellan 40 000 och 45 000 dollar. Mellanmodellen SEL ska börja mellan 45 000 och 50 000 dollar medan toppmodellen Limited troligen kommer att kosta runt 55 000 dollar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts