Vanliga problem med Ford 2.3 EcoBoost

Ford 2.3 EcoBoost-motorn är en fyrcylindrig turbomotor som är utformad för att driva kompakta, mellanstora och stora bilar, pickuper och vissa nyttofordon. Motorn introducerades för första gången 2015 för att driva Lincoln MKC och har sedan dess varit det bultande hjärtat i många Ford-modeller som Focus, Explorer, Mustang och Ranger.

När det gäller tillförlitlighet verkar 2.3 EcoBoost vara ganska pålitlig, men motorn har inte funnits ute alltför länge för att vi med säkerhet ska kunna säga att den kommer att kunna stå sig lika väl som vissa ikoniska Ford-motorer. Effekten varierar mellan 270 hk och 345 hk vilket verkligen är en lovvärd siffra för den här motorns storlek.

EcoBoost tenderar att lida av höga driftstemperaturer som kan orsaka en mängd problem. Den lider också av kolbildning som måste rengöras för att bevara motorns effekt och livslängd. Vi måste också nämna det faktum att huvudpackningen kan gå sönder, särskilt på tidigare RS-modeller.

För att avsluta denna lista måste vi också nämna problem med både turboladdaren och överdriven oljeförbrukning som båda kan påverka motorns prestanda allvarligt. På det hela taget är 2,3L EcoBoost en bra motor som bör hålla länge om du tar väl hand om den.

Ford 2.3 EcoBoost – Överhettningsproblem

Den allra första återkallelsen som gjordes av 2,3L EcoBoost berodde på att motorn var alldeles för varm, särskilt i motorens underredsdel. De insåg att avgaserna var lite för varma och kunde potentiellt skada många omgivande ledningar, särskilt de som är förknippade med parkeringsbromsen, bränslespillningsledningarna och själva bränsletanken.

  Ford Mustang Tillförlitlighet

Detta är inte det enda problemet med 2.3 EcoBoost eftersom vi också måste nämna överhettningsproblem med prestandamodeller som Focus och Mustang. Även om intercoolern kan kyla ner 2,3L-motorn utan problem på normala Ford-bilar kan prestandabilar överhettas oftare.

Ford 2.3 EcoBoost – problem med kolbildning

Kolavlagringar som byggs upp på ventilerna är inte nödvändigtvis ett problem, för om du rengör det har du absolut inga bekymmer alls. Om du däremot inte rengör det regelbundet kommer din motor så småningom att börja kämpa emot. Dessa kolavlagringar kommer så småningom att leda till begränsat luftflöde in i motorn, vilket kan orsaka en mängd andra problem.

Många människor inser inte ens att kolavlagringar är en sak och de märker inte ens bristen på effekt. Men om du kör en prestandabil är det sista du vill ha mindre effekt. Valnötsstrålning är den bästa möjliga metoden för rengöring och det kommer troligen att kosta dig runt 300-600 dollar att göra det.

Ford 2.3 EcoBoost – Problem med huvudpackningen

Detta problem är nästan helt exklusivt för Ford Focus RS som av någon anledning kom med en felaktig huvudpackning som ursprungligen var avsedd för en Mustang. Detta problem är helt löst och det borde inte finnas några Focus RS-modeller kvar med detta.

Om du är intresserad av att köpa en begagnad Focus RS ska du dock se till att vara mycket uppmärksam på detta eftersom det kan orsaka mycket dyra reparationer. Ford har register över detta problem, så se till att ringa din lokala återförsäljare innan du köper en begagnad Focus RS.

  Ford Mustang Mach-E Tillförlitlighet

Ford 2.3 EcoBoost – problem med turboaggregat

EcoBoost-motorer med naturlig insugning har ingen turboladdare, vilket är både bra och dåligt. Till att börja med drar de icke-turboladdade enheterna nytta av ett linjärt effektband, men de har inte så mycket effekt till att börja med.

Turboladdade enheter är mycket kraftfullare och förmodligen roligare att köra, men turboladdaren kan gå sönder och det kostar en hel del pengar att laga den. Vissa har till och med sagt att Ford angav att en ny turboladdare kostar nästan lika mycket som hela motorn i sig, så var försiktig med det.

Ford 2.3 EcoBoost – problem med oljeförbrukning

Ford 2.3 EcoBoost är också ibland känd för att förbränna för mycket olja utan någon uppenbar anledning. Var noga med att vara uppmärksam på dina motoroljenivåer eftersom dessa kan ge en motor förtida pension. Om din motor blir lite för torr kommer den att börja skada sig själv inifrån, och potentiellt till och med orsaka fullständigt motorfel.
Detta kan endast repareras genom att helt byta ut motorn vilket, som vi tidigare diskuterat, kostar mycket pengar.

FAQ-avsnittet

Hur länge kan en Ford 2.3 EcoBoost hålla?

Ford 2.3 EcoBoost-motorn bör absolut inte ha några problem att hålla minst 200 000 mil innan den behöver några allvarliga reparationer. Detta beror dock i hög grad på hur väl och hur ofta du underhåller din motor. Även världens mest tillförlitliga drivlinor kan inte hålla i ett år om de inte tas om hand på rätt sätt.

  Vanliga problem med Ford Escape

Det verkar som om det finns en del problem som skulle kunna pensionera 2.3 EcoBoost, men om du är vaksam och gör ditt bästa är chansen stor att din 2.3 EcoBoost kommer att hålla länge, länge.

Hur effektiv är Ford 2.3 EcoBoost-motorn?

2.3 EcoBoost-motorn är kanske inte den mest effektiva 4-cylindriga motorn på marknaden. Vi måste dock inse att 2.3 EcoBoost erbjuder uppemot 300 hk i många varianter, så du kan inte förvänta dig att den är lika effektiv som vissa Hyundais 4-cylindriga drivlinor.

För att vara exakt är Ford Mustang som kommer med denna 2.3 EcoBoost-motor klassad att ge 22MPG i staden och 31MPG på motorvägen. Om man betänker hur kraftfull den här motorn är så är dessa MPG-värden faktiskt riktigt bra.

Är Ford 2.3 EcoBoost bättre än V8-motorn?

2.3 EcoBoost är mycket billigare att köpa, mycket billigare att reparera, mycket billigare att driva och mycket effektivare. 2.3 EcoBoost är den bättre motorn på nästan alla tänkbara sätt, men folk kommer alltid att älska 5,0L V8:an mer eftersom det är en stor V8-motor med naturlig insugning som låter fantastiskt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts