Vanliga problem med BMW 420d

BMW 420d

BMW 420d är en elegant och välpresterande kompakt lyxbil. Den finns i karosserierna coupé, cabriolet och liftback. Så användarna har en mängd olika alternativ att välja mellan. Men vilka är de vanligaste problemen med BMW 420d?

Vanliga problem med BMW 420d är igensatta DPF- och EGR-ventiler, felaktiga EGR-kylare, problem med vevaxelns positionssensor och för tidigt vevhakefel. Dessutom har andra ägare rapporterat att de har haft felaktig justerbar bakfjädring, EGR-systemläckage, problem med automatisk växellåda och felaktiga luftkonditioneringsapparater.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW 420d?

Täppt EGR-ventil

Detta är ett stort problem för BMW 420d-ägare. Många ägare klagade på att deras EGR-ventiler igensatta, vilket leder till förlust av kraft, och hög bränsleförbrukning och motorn kan stanna på tomgång. Observera att detta problem normalt orsakas av en bil som körs korta sträckor.

För att åtgärda problemet bör du kontrollera EGR-ventilerna och rengöra dem vid behov. Men om de är skadade bör de bytas ut. Dessutom måste föraren köra långa sträckor för att undvika detta problem.

Läckage i EGR-systemet

Detta problem är vanligt i BMW 420d-modellerna från 2014 till 2018. Det tvingade tillverkaren att återkalla de berörda bilarna och problemet löstes. Ägarna uppgav att ett oupptäckt EGR-system läcker och kan leda till termisk aktivitet i insugningsgrenröret.

Den goda nyheten är att de berörda bilarna återkallades och att problemet löstes. Problemet löstes genom att styrenheten för motorstyrningen programmerades med bättre programvara som innehåller de senaste OBD-funktionerna.

Täppta DPF-filter

Förutom igensatta EGR-ventiler har ägare också klagat på igensatta DPF-filter. Igensatta DPF-filter leder till dålig prestanda och hög bränsleförbrukning. För att åtgärda problemet måste ägaren rengöra de igensatta filtren eller ersätta dem med nya om de är skadade.

  Vanliga problem med BMW 340i

Felaktiga EGR-kylare

Ett annat problem som fick BMW att återkalla vissa berörda bilar är att EGR-kylaren blev defekt. Som ett resultat kan det leda till skador på insugningsgrenröret och till och med orsaka brand. Ändå är det enkelt att åtgärda detta problem eftersom du måste byta ut den felaktiga EGR-kylaren. Dessutom återkallade tillverkaren de berörda bilarna (2013 till 2014 BMW 4-Series modellår) och problemet åtgärdades.

Problem med automatisk växellåda

Även om automatväxellådan i BMW 420d inte har några vanliga problem, är den mycket känslig och kräver regelbundna olje- och filterbyten. Så om du inte tar väl hand om din bil kan den utveckla transmissionsproblem som ryckighet och nedväxling.

Problem med vevaxelns positionssensor

Detta problem är vanligt i BMW 4-seriemodellerna 2014 och 2018. När sensorn går sönder kan den skicka falska signaler eller till och med få motorn att gå in i ”limp”-läge och begränsa effekten för att förhindra potentiella motorskador.

Problemet kan åtgärdas genom att uppdatera programvaran eller reparera VANOS-systemet och vevaxeln.

Felaktig justerbar fjädring bak

Även om fjädringsproblem inte är särskilt vanliga på BMW 420d, har vissa ägare fortfarande rapporterat dem. Fjädringsproblem är vanliga i modeller med elektroniskt justerbar fjädring. Ägare kan dock undvika fjädringsproblem genom att ta väl hand om bilen.

Fel på luftkonditioneringen

Om luftkonditioneringen på din BMW 420d inte blåser varm luft eller fungerar korrekt kan det bero på en dålig kompressor eller freonläckage. Men i vissa fall kan det bero på en dålig kompressorrem eller ett smutsigt kupéfilter.

  BMW i3 - Allt du behöver veta

För att åtgärda problemet måste du rengöra det smutsiga kupéfiltret eller reparera eller byta ut de berörda delarna.

För tidigt vevfel i motorn

Det finns flera problem som gör att motorn misslyckas i förtid i BMW 420d. Några av dessa problem inkluderar vattenpumpfel, läckande oljefilterhuspackning, läckande plastkyldelar och läckande ventilkåpspackning.

Om du åtgärdar dessa problem i tid kommer du att undvika många motorproblem, såsom för tidigt vevhakefel, och mycket mer.

FAQ

Är BMW 420d pålitlig?

Ja, BMW 420d är en ganska pålitlig bil. Det faller dock under genomsnittet i de flesta tillförlitlighetsbedömningar. Detta beror främst på de många problem som ägarna rapporterar om. Dessutom är det dyrt att underhålla denna bil och dess reservdelar.

Är det dyrt att underhålla BMW 420d?

Att underhålla BMW 420d är inte billigt. Det är dock något dyrare än att underhålla andra BMW-serier som 5 och 6-serien. I genomsnitt kan ägaren förvänta sig att spendera mellan 536 och 1 800 dollar per år. Dessutom kan de också uppleva större tjänster som kan kosta mellan 1 000 och 3 000 dollar vid ett enda besök på ett reparationscenter.

Hur många mil håller BMW 420d?

BMW tillverkar några av de mest hållbara och pålitliga lyxbilarna på marknaden. Även om detta märke hade ett dåligt rykte för tillförlitlighet tidigare, har detta förbättrats mycket under de senaste åren. Dessutom är BMW 420d bland de mest pålitliga BMW-modellerna på marknaden. Med god skötsel och underhåll bör denna bil klara mer än 200 000 mil.

  Är BMW bra bilar?

Vilken är den mest pålitliga BMW 420d-modellen?

BMW 420d är en av de mest pålitliga BMW-modellerna på marknaden. Med det sagt är inte alla BMW 420d-modellår pålitliga. Till exempel är 2014 BMW 420d det minst pålitliga modellåret, medan 2021 och 2022 BMW 420d modellår är några av de mest pålitliga i sortimentet.

Vilken BMW 4-serie är bäst?

Det beror på vad du letar efter. Om du är ute efter en bränsleeffektiv och lättskött 4-serie är BMW 420d SE den bästa. Men när det gäller prestanda och exceptionell körning är BMW 440i M Sport bäst. Slutligen är BMW 4-Series 420i Luxury bäst när det gäller utrustning och komfort.

Slutsats

BMW 420d kan vara en elegant och välpresterande bil, men den kommer också med flera problem som ägarna bör notera. Några av de viktigaste problemen med denna modell är igensatta EGR-ventiler och DPF, problem med automatisk växellåda, felaktiga luftkonditioneringar, läckage i EGR-systemet och problem med vevaxelns positionssensor.

Sammantaget är BMW 420d fortfarande en pålitlig och hållbar bil. Med rätt skötsel och underhåll kan den här bilen hålla i mer än 200 000 mil eller 15 år.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts