BMW 340i har funnits i produktion sedan 2015 och är en av de bäst presterande BMW 3-seriemodellerna på marknaden. Denna bil är snabb, elegant, lyxig och avancerad. Men den kommer också med flera problem som intresserade köpare bör känna till. Men vilka är de vanligaste problemen med BMW 340i?
Vanliga problem med BMW 340i är oljeläckage, kylvätskeförlust, PCV-ventilfel och Vanos Solenoid-problem. Dessutom har flera användare också klagat på en felaktig vattenpump, oljefilterupplösning och elektriska problem.
Vilka är de vanligaste problemen med BMW 340i?
Oljeläckage
Oljeläckage är vanligt i BMW-modellerna på grund av de spröda delarna som BMW-bilar kommer med. BMW 340i är inget undantag. Liksom sina syskon kommer BMW 340i med flera plast- och gummidelar. Till exempel är ventilkåpans packning gjord av gummi, vilket försämras efter en tid och leder till oljeläckage.
För att åtgärda problemet måste du byta ut den slitna eller spröda ventilkåpspackningen mot en ny.
Förlust av kylvätska
Kylvätskeförlust är ett annat vanligt problem som BMW 340i-användare har klagat på tidigare. Liksom oljeläckage är kylvätskeförlust oftast ett resultat av en utsliten termostat, oljefilterhus eller topplockspackning. Tecken på kylvätskeförlust är överhettning av motorn, pölar under bilen och en söt arom som du märker från utsidan.
För att åtgärda detta problem måste du först åtgärda det underliggande problemet.
PCV-ventilfel
Den positiva vevhusventilationen eller PCV-ventilen hjälper till att utjämna trycket i motorns vevhus. De hjälper också till att avlasta trycket i vevhuset genom att omdirigera det till insugningsgrenröret och tillbaka in i motorn. Men denna ventil går också sönder efter en tid, vilket påverkar motorns prestanda.
Om du märker att din PCV-ventil är trasig är det viktigt att ersätta den med en ny ventil.
Problem med vanos-solenoid
Ett annat vanligt och irriterande problem som BMW 340i-användare bör vara redo att hantera är problem med Vanos Solenoid. Den främsta orsaken till Vanos problem är misslyckandet med Solenoids O-ring. Eftersom O-ringen är gjord av gummi blir den spröd och griper för att fungera optimalt, vilket leder till flera problem.
Så om du har problem med Vanos Solenoid bör du börja med att kontrollera och byta ut en skadad eller utsliten ring.
Upplösning av oljefilter
Detta är ett annat oroande problem som BMW 340i-ägare bör veta om. Även om detta problem inte är särskilt allvarligt eller kostsamt att åtgärda, kan det leda till katastrofala resultat om det inte hanteras. Liksom de flesta BMW-delar är oljefiltret tillverkat av högmaterial som gör att det sönderfaller och inte kan fånga partiklar efter en tids användning.
För att undvika och förebygga ytterligare skador rekommenderas att oljefiltret byts ut vid varje oljebyte. Men om oljefiltret är skadat bör det bytas ut omedelbart.
Elektriska problem
Ägare av BMW 340i bör också vara redo att hantera flera elektriska problem. Några av dem inkluderar en defekt dödavinkelmonitor på passagerarsidan, ett problem med tändningslåset, skadade kablar och problem med generatorn.
Den goda nyheten är att de flesta av dessa problem är enkla att åtgärda. Så besök en professionell tekniker för att diagnostisera och åtgärda din bils elektriska problem.
Fel på vattenpumpen
När din BMW 340i åldras kommer den att börja uppleva olika problem. En felaktig vattenpump är ett av dessa problem. Och om vattenpumpen är felaktig eller ineffektiv kommer detta inte bara att påverka motorns prestanda utan också få den att värmas upp. Se därför till att byta ut en defekt vattenpump i tid för att undvika ytterligare skador.
FAQ
Vad är det mest irriterande problemet med B58-motorn?
BMW B58-motorn kan ha många problem, men vissa är mer irriterande än andra. Ett av de mest irriterande problemen med B58-motorn är Vanos-problemet. Detta problem är irriterande eftersom det är mycket besvärligt att fixa. Så om du råkar ha det här problemet kan du behöva avsätta lite tid när det gäller reparation.
Är BMW 340i värt att köpa?
Det beror på vad du letar efter. Om du vill ha en lyxig, rymlig, praktisk, avancerad och högpresterande lyxbil på instegsnivå är den värd att köpa. Men om du önskar en bränsleeffektiv, pålitlig och låg underhållslyxbil, bör du hålla dig borta från den här bilen.
Hur länge håller BMW 340i?
BMW kanske inte är lika pålitliga som Mercedes-Benz eller Audi, men de kan hålla länge om de underhålls ordentligt. I genomsnitt bör en väl underhållen BMW 340i hålla i minst 200 000 mil. Vissa användare har dock rapporterat att de kört mer än 250 000 mil, vilket är mycket imponerande.
Är det dyrt att underhålla BMW 340i?
Ja, det är ganska kostsamt att underhålla BMW 340i-modellen. Detta beror på att det kommer med flera problem som användaren måste hantera. Dessutom är kostnaden för BMW:s reservdelar och tjänster ganska hög jämfört med deras konkurrenter som Audi och Mercedes-Benz.
Vilken motor är monterad i BMW 340i?
BMW 340i är utrustad med en B58B30M0 rak-6 motor. Denna motor levererar hela 322 hk vid 5 800 till 6 400 rpm och upp till 300 lb-ft vridmoment vid 1 380 till 5 000 rpm. Notera att B58-motorn är en av de mest tillförlitliga och hållbara BMW-motorerna på marknaden.
Avslutande tankar
Att köpa en begagnad bil som BMW 340i är billigt, men det kommer också med ett pris. För att säkerställa att bilen går smidigt behövs korrekt skötsel och underhåll. Och när det gäller BMW 340i är underhållskostnaden något högre än för vanliga bilar.
Så innan du köper en begagnad bil bör du kontrollera dess historia och se till att ägaren tog väl hand om bilen. Oavsett om du köper en begagnad eller ny BMW 340i-modell bör du dessutom följa BMW:s rekommenderade schemalagda underhållsservice för att den ska hålla länge.