Vanliga problem med Audi S7

Audi S7 problem & fel

Audi S7 överbryggar klyftan mellan den ”vanliga” Audi A7 och den mer prestationsinriktade Audi RS7. Därför är S7 inte lika spännande som RS7, men den är bekvämare än RS7. Anledningen till att S7 finns är att många människor inte vill att alla andra ska veta att de äger en prestandasedan.

Många entusiaster anser att ett kännetecken för en riktigt snabb Audi-sedan är en sleeper-look. En bil som är snabb och kraftfull, men där ingen oinvigd person någonsin kan se att den är något annat än en vanlig A7. Så om du är en av dem som vill köra snabbt, men obemärkt, är Audi S7 med 450 hk den perfekta bilen för dig.

När det gäller tillförlitlighet finns det dock inga perfekta bilar eftersom alla är benägna att gå sönder så småningom, och S7 är inte annorlunda. S7 upplever problem med växellådan, överdriven oljeförbrukning, motorn, problem med icke-motoriska elektriska delar eller differentialproblem.

Det enda sättet för dig att njuta av en S7 i årtionden utan att behöva oroa dig för att betala enorma reparationsräkningar är att alltid hålla koll på bilens viktiga underhåll. Gör alla nödvändiga tjänster som behöver göras innan de faktiskt ”behöver” göras. Detta innebär att hålla alla bilens viktiga system och komponenter i bästa möjliga skick.

Audi S7 – problem med växellådan

Audi S7 levereras med Audis Tiptronic 8-stegs växellåda med vridmomentomvandlare som har funnits med under en längre tid. Visst har Audi gjort en hel del för att göra Tiptronic till vad den är idag, men det finns fortfarande några problem som Tiptronic-växellådan ofta upplever. Till exempel kan solenoiden ibland misslyckas med att kontrollera flödet av växellådsvätska genom växellådan.

  Vilken inkomstklass köper Volvo vs. Audi?

Kopplingen kan fastna, vridmomentomvandlarens lager kan slitas ut och hela växellådan kan till och med ibland läcka olja. Detta betyder inte att Tiptronic som finns i S7 är dålig, utan snarare att den inte är lika robust som i många andra Audi-modeller, särskilt de med mycket mindre effekt och vridmoment.

Audi S7 – Överdriven oljeförbrukning

Eftersom Audi S7 är en så kraftfull och kapabel bil, och eftersom europeiska lyxbilar vanligtvis dricker olja med två sugrör, verkar S7 förbruka upp till en liter olja var 2000:e mil. Audi bedömer hög oljeförbrukning när en av deras bilar bränner en liter olja var 1200:e mil, men även vid 2000 mil är det inte vanligt.

Audi S7 – Motorproblem

Audi S7 är ibland känd för att ha problem med motorn, närmare bestämt knackande motor, problem med tändstift, tändspole eller problem med kolavlagringar på grenröret. Det är värt att nämna att kolavlagringar på grenröret mer eller mindre bara är förbehållet tidigare generationers S7-modeller som använde en V8-motor.

Hur som helst är V6-motorn som finns i den nuvarande S7 mycket bättre och den verkar hålla sig riktigt bra. Den behöver visserligen underhåll, särskilt oljeläggning, men om du gör allt du kan kommer den inte att lämna dig strandsatt.

Audi S7 – Elektriska problem

Audi S7 är en riktigt komplex bil, vilket innebär att den har en mängd olika funktioner som är utformade för att både hålla dig säker och underhållande. Många av dessa är dock kända för att kunna sluta fungera, särskilt på äldre S7-modeller.

  Polestar vs Audi tillförlitlighet - vilken är bäst?

Till att börja med kan MMI-infotainmentsystemet ibland krångla, och det kan även backkameran göra. Telefonanslutning verkar också vara ett problem med äldre bilar. Sensorerna för fordonshastighetskontroll är också ibland benägna att fungera dåligt, vilket kan vara en riktigt farlig situation.

Audi S7 – Differentialproblem

Audi S7 har en förstärkt sportdifferential som ibland är känd för att gå sönder, och bilen visar till och med ett varningsmeddelande om att det finns ett problem med differensen. Detta problem drabbar också främst äldre Audi S7-modeller, men det finns några fall där även de nyaste A7/S7-modellerna lider av liknande problem.

Om du hör knackningar, dunkningar eller gnäll under bilen är det troligt att det är differentialensystemet som är orsaken. I vilket fall som helst bör du ta din S7 till en återförsäljare för att gå till botten med problemet, eftersom en defekt differential inte är något du vill ha på en prestandabil av något slag.

FAQ-avsnitt

Är Audi S7 ett bra köp?

Audi S7 kan vara ett bra köp om du vill kompromissa mellan att ha en löjlig RS7 med 600 hästkrafter och en vanlig Audi A7. S7 passar perfekt in i detta gap eftersom den erbjuder 450 hästkrafter samtidigt som den är relativt följsam. RS7 är helt enkelt för vild för många människor medan den vanliga A7 inte alls är en prestandabil.

Men om du vill ha den bästa Audi A7-modellen du kan få och är villig att betala för den är RS7 det bättre köpet. Om du däremot bara vill ha en Audi A7 och inte bryr dig om prestanda alls, räcker den vanliga A7:an.

  Vanliga problem med Audi A4

Är Audi S7 bättre än Audi S6?

Dessa två bilar är nästan identiska, men det finns några viktiga skillnader som är värda att tala om. Till att börja med kostar S7 mer, men den är bättre utrustad från fabriken och därför är prisskillnaden inte lika stor i verkligheten. För det andra skulle de flesta människor hålla med om att S7 helt enkelt ser bättre ut.

Audi S6 finns dock i både sedan- och kombiutförande, vilket inte är något du kan få med S7.

Hur länge kan Audi S7 hålla?

Audi S7 kan hålla minst 200 000 mil utan att behöva större översyner. Vissa ägare har till och med uppgett att deras äldre S7-modeller bekvämt trampade in på 300 000 mils territorium. Det betyder att det är viktigare att underhålla bilen än att läsa forum på nätet om hur länge en bil kan hålla.

Det är nästan omöjligt att med säkerhet säga hur länge en enskild bil kan hålla, men du kan se till att din S7 håller så länge som möjligt om du underhåller den tillräckligt bra. Om du inte gör det kommer du inte alls att kunna nå 200 000 mil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts