Audi RS7 är den snabbaste Audi 4-dörrars sedan som kan köpas för pengar, eftersom RS6 endast är en kombibil och S8 har cirka 100 hk mindre än RS7. Vi kan säga att RS7 är Audis prestandaflaggskepp och att den representerar den allra högsta nivån av vad en Audi 4-dörrars sedan kan göra när det gäller acceleration, hastighet och hantering.
RS7 är dock inte perfekt precis som alla andra bilar. Den upplever problem som ibland till och med kan förstöra bilens körbarhet helt och hållet. Även om de flesta RS7-problem uppstår på grund av bristande underhåll kommer vissa problem sannolikt att plåga RS7 oavsett hur väl du underhåller den.
De vanligaste RS7-problemen är relaterade till växellådan, broms- och däckslitage, motorn, elektriska problem och problem med fjädringen. RS7 var också del av några återkallelser som främst gällde dessa komponenter, så de är värda att nämna.
På det hela taget kan RS7 vara en riktigt pålitlig bil, men du måste underhålla den så gott du kan. Prestandasedaner med över 600 hk är kända för att vara känsliga och behövande, men det hör till området eftersom alla bilar som konkurrerar med RS7 är mer eller mindre likadana.
Audi RS7 – problem med växellådan
Enligt olika källor på nätet verkar transmissionsrelaterade problem vara vanligt förekommande med RS7. De vanligaste RS7-transmissionsproblemen är koppling som slipper, växlar som fastnar, läckage av transmissionsvätska och till och med problem med vridmomentomvandlaren. Visst, problem med vridmomentomvandlaren är kanske inte lika vanliga men är troligen några av de värsta transmissionsproblemen som RS7 lider av.
De flesta av dessa problem beror på hur du kör bilen och hur väl du underhåller växellådan. Bilar med högre körsträcka är mer benägna att drabbas av transmissionsproblem, särskilt de som har blivit misshandlade på racerbanor. Att använda launch control-funktionen spelar också roll för hur beroende en växellåda kan bli, så se till att inte använda den för ofta.
Audi RS7 – Bromsar och däckslitage
Audi RS7 är en riktig prestandabil med en enorm motor, 22-tums hjul och enorma bromsar. Många som tog RS7 på en bana sa dock att bilen är benägen att förlora sin stoppförmåga på grund av kokta bromsar. Detta påskyndar också hur snabbt bromsarna slits och kan till och med orsaka rotorns förvrängning.
För att hantera dessa problem bör du införliva kylningsvarv i din rutin när du tar din RS7 till banan. Dessutom är däcken breda och med låg profil. Om du kombinerar det med en 600 hk+ tung bil kan däcken inte hålla tillräckligt länge.
Audi RS7 – Elektriska problem
Elektriska problem är vanliga på många tyska lyxbilar i premiumklassen eftersom de är utrustade med alla sorters elektriska trollkonster för att både hålla dig säker och roa dig. Många avancerade förarassistanssystem som t.ex. automatisk bromsning är kända för att kunna sluta fungera, och det gör även start/stopp-systemet.
Andra elektriska problem är problem med navigatorn, problem med uppkoppling och olika problem med interiöra prylar. De flesta av dessa problem kan lösas genom programuppdateringar och återställningar, men ibland måste du byta ut en sensor/modul för att lösa dessa problem för gott.
Audi RS7 – Motorproblem
Audi RS7 levereras med en stor 4,0 l dubbelturboladdad V8-motor med 603 hk. En så stor motor är känd för att vara krävande när det gäller oljebyten och bränsleförbrukning. När det gäller olja är många Audi-modeller benägna att bränna olja i en alarmerande takt och en så stor motor som den i RS7 är det perfekta exemplet.
Vissa säger att dessa motorer kan bränna upp till en liter olja var 1 500-2 000 mil vilket definitivt är ett problem. Äldre RS7-modeller var dessutom benägna att drabbas av problem med insugningsröret på grund av kolansamling som måste rengöras närhelst det sker.
Audi RS7 – problem med hjulupphängningen
Audi RS7 kan fås med ett högklassigt luftfjädringssystem som är utformat för att absorbera stötar och hålla bilen stadigt i kurvor i högre hastigheter. Många ägare har dock klagat på att systemet läcker luft och gör att bilen hänger ihop. En ägare sa att stötdämpare är ett relativt vanligt problem och att det enda sättet att åtgärda det är att byta ut stötdämparen.
Att åtgärda dessa kan vara en mardröm eftersom luftfjädringssystem är kända för att kosta mycket pengar. Se därför till att underhålla systemet när du kan, annars kommer det sannolikt att gå sönder.
FAQ-avsnitt
Är Audi RS7 värd det?
Audi RS7 är flaggskeppet Audi Sport 4-dörrars sedan och det finns inga andra Audi-sedaner som liknar den. Det närmaste du kan komma en RS7 är RS6 Avant, men om du inte gillar kombibilar finns det verkligen inget liknande. Om du kombinerar det med imponerande styling och allt du någonsin vill ha från en bil är RS7 verkligen värd det.
Det är alltid svårt att rättfärdiga att betala uppåt 115 000 dollar för en bil som inte är sällsynt och som värderas ned som vilken annan bil som helst. RS7 erbjuder dock en upplevelse som du inte kan hitta i någon annan Audi, och om den typen av upplevelse är något som du gillar är RS7 den rätta.
Hur mycket kostar det att underhålla en Audi RS7?
RS7 är verkligen en dyr bil att underhålla eftersom ägarna regelbundet betalar uppåt 140 dollar bara för ett oljebyte. Reparationskostnaderna varierar mellan 90 och 2 000 dollar, men de genomsnittliga reparationsräkningarna som betalas ligger någonstans runt 100 dollar.
Du bör avsätta 10 000 dollar för de första 10 åren av ägande eftersom det troligen är vad du kommer att betala för att hålla RS7 i gott skick. Detta låter som mycket, men det hör till området eftersom alla bilar som RS7 konkurrerar med är mer eller mindre likadana.
Är Audi RS7 bättre än Audi RS6?
Skönhet ligger i betraktarens öga, men jag föredrar RS6:s utseende eftersom den ser mer unik ut. Jag är dock fullt medveten om att de flesta anser att RS7 ser bättre ut och det är lätt att förstå varför. RS6 är en kombi medan RS7 är en coupé, vilket i sig är den snyggare karossformen.
RS7 kostar bara 2 000 dollar mer vilket innebär att dessa två är nästan identiska när det gäller priset. RS6 är den mer praktiska bilen, men RS7 är den som sannolikt kommer att dra till sig mer uppmärksamhet.