Vanliga fel & problem med BMW F31

BMW F31 Problem

BMW F31 må vara en trevlig, bekväm och pålitlig turistvagn, men bilen har under åren fått flera återkallelser på grund av ett antal problem som bilarna hade. Men vilka är de vanligaste problemen med BMW F31?

Vanliga problem med BMW F31 är problem med styrkedjan, olja, överhettning av motorn, defekt bakre torkar, skramlande ljud, lampan för funktionsfel tänds, defekt airbag och fel på bromsvakuumpumpen. Observera att de flesta av dessa problem kan åtgärdas, men rätt underhåll kan förhindra att de flesta av dem uppstår.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW F31?

Problem med styrkedjan

Högst upp på vår lista står problemet med styrkedjan. Detta har varit ett stående problem bland BMW-bilar under lång tid. De flesta av de senaste BMW:erna har dock inga problem med styrkedjan. Det här problemet är vanligt på BMW F31-modellerna med N47-motorn.

Eftersom vevaxelns kugghjul har extremt vassa tänder kan det skada eller bryta av styrkedjan när bilen körs hårt och styrkedjan hoppar upp och ner. Om styrkedjan går sönder eller skadas är den enda lösningen att byta ut den.

Överhettning av motorn

Ett annat vanligt problem med BMW F31 är överhettning av motorn. Detta orsakas vanligtvis av en defekt vattenpump. En kylmedelsläcka, en igensatt kylmedelslang eller en defekt kylarfläkt kan dock också orsaka att motorn överhettas. Ta din BMW F41 328i till en mekaniker för att identifiera det underliggande problemet och åtgärda det.

Rattlande ljud och förlust av motoreffekt

Rattlande ljud och effektförlust kan förväxlas med andra problem. Om du har en BMW F31 är det dock viktigt att uppmärksamma VANOS-kugghjulet. BMW F31 byggd mellan 2009 och 2011 har haft detta problem. De BMW som byggdes under denna period har fyra monteringsbultar som kan lossna eller gå sönder och orsaka buller.

  BMW 645ci - Allt du behöver veta

Oljeläckage

Oljeläckage är mycket vanligt bland BMW-modeller. Den främsta orsaken till oljeläckage i BMW F31 är en defekt ventilkåpa packning. Efter att ha kört din BMW F31 i flera mil kommer ventilkåpapackningen att slitas ut och olja börjar läcka. Det är bara att byta ut den slitna ventilkåpapackningen.

Bromsvakuumpumpfel

Bromsvakuumpumpen går sönder på grund av bristande vibrationer. I gengäld förses inte den förstärkta bromsenheten med tillräcklig vakuumpåverkan, vilket leder till att bromshjälpsfunktionen blir mindre effektiv. Detta problem är vanligt på BMW F31 touringmodeller som tillverkats före den 31 juli 2013.

Lampan för funktionsfel tänds

Detta problem är vanligt på BMW F31 320i-modeller som tillverkats före 2014. Förutom att lampan tänds kan motorn också gå in i ett läge med reducerad effekt med meddelandet ”Drivsystemfel” som visas på instrumentbrädan. Den främsta orsaken till att kontrollampan tänds är dock VANOS-fel.

Felaktig krockkudde

Det här problemet var vanligt på BMW F31 touringbilar tillverkade mellan 2012 och 2017. Krockkuddarna var felaktiga och kunde orsaka en olycka. Krockkuddarna innehöll drivmedelsskivor som kunde absorbera fukt med tiden.
Så vid ett överdrivet internt tryck som kunde få metallinflatorhuset att brista kunde dessa metallfragment slungas mot människor och var mycket farliga.

Felaktig bakre torkare

Detta är ett annat vanligt problem med BMW F31. Om vatten kommer in i motorhuset kommer det att brinna ut. Som ett resultat av detta kommer det att leda till att bakre torkaren slutar fungera. Byt ut motorhöljet för att återställa din bakre torkare.

  BMW 5-serien Tillförlitlighet

Felaktig vevaxelsensor

När din BMW F31 har en felaktig vevaxelsensor eller en felaktig kamaxelsensor kommer du att märka en brist på kraft eller acceleration vid höga hastigheter. Kontrollera vevaxeln och kamaxeln. Om de är skadade ska du byta ut dem.

FAQ

Har BMW F31 många problem?

Även om BMW F31 touring kommer med flera problem har den inte många problem. Dessutom skiljer sig de problem som finns på BMW F31 mellan olika årsmodeller, även om vissa årsmodeller är kända för att ha fler problem än andra. Så ta reda på mer om den F31-modell du vill köpa innan du skaffar en modell med många problem.

Vad är hög körsträcka på BMW F31?

BMW F31 kommer från en mycket pålitlig BMW-serie. Men när den här bilen når över 150 000 mil dyker det upp allvarligare problem som är ganska svåra att hantera. Så om du vill köpa en begagnad BMW F31 av hög kvalitet ska du hålla dig borta från en BMW F31 som har gått över 150 000 mil.

Är BMW F31 dyr att underhålla?

Ja, BMW F31 är dyr att underhålla. När bilen fortfarande är under garanti kommer du inte att känna smärtan av att underhålla den. Men när garantin löper ut går kostnaden för att underhålla BMW F31 över gränsen. Detta beror på att kostnaderna för service och inköp av nya delar är mycket kostsamma jämfört med andra bilmärken.

  Tillverkar BMW en pickup?

Efter hur många mil börjar BMW F31 få problem?

De flesta BMW-modeller börjar få mindre problem redan vid 60 000 mil. Men efter 100 000 miles som allvarliga och kostsamma problem börjar visa sig. Och när BMW:n når över 150 000 mil är problemen extremt allvarliga och kostsamma i detta skede.

Vad är det vanligaste problemet med BMW?

Det vanligaste problemet med BMW är oljeläckage. Även om detta problem inte är särskilt vanligt på de senaste BMW-modellerna är det utbrett på de gamla modellerna. Den främsta orsaken till oljeläckage på BMW är en sliten ventilkåpspackning. Denna del måste bytas ut varje 60 000 miles eller tidigare för att förhindra oljeläckage.

Sammanfattning

Efter att ha belyst några av de vanligaste problemen med BMW F31 kan du slappna av med vetskapen om vad du kan förvänta dig av denna enastående lyxiga och kraftfulla touringvagn. Dessutom kan de flesta av dessa problem åtgärdas från BMW:s servicecenter eller genom att besöka en BMW-certifierad tekniker eller mekaniker.

Sammantaget är BMW F31 3-serie Touring en trevlig familjebil eftersom den är rymlig och erbjuder gott om lastutrymme. Den presterar också enastående och har många avancerade funktioner. Framför allt är den mycket pålitlig, även om underhållskostnaden är något hög.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts