Ska jag tvätta bilen innan den rostskyddsbehandlas?

Att tvätta bilen före rostskyddet är mycket viktigt, för om du inte tar bort alla föroreningar från ytan kan de till och med förvärra situationen.

Detta innebär att all smuts och smuts potentiellt kan fastna mellan underlaget och själva panelen och till och med orsaka eller framkalla korrosion. En fin och grundlig tvätt innan du applicerar en underlack är nödvändig, och bör aldrig hoppas över eller tas lättvindigt.

När du applicerar någon form av skyddsskikt som underlack, vax eller färgskyddsfilm är det alltid bäst att bilen är helt detaljerad och rengjord från alla föroreningar. Om du inte gör det sänker du också livslängden för alla skyddslager.

När du har rostskyddat din bil tar det 30 minuter för underlaget att härda, men du måste vänta minst ett dygn för att lagret ska vara helt torrt. Det rekommenderas också att du alltid hoppar över att tvätta bilens undersida med avfettningsmedel eller högtryckstvättar.

Förberedelse för beläggning

När du har bestämt dig för att underlacka din bil måste du först samla ihop all nödvändig utrustning. Ett par skyddsglasögon och handskar är oumbärliga eftersom många av dessa beläggningslösningar är mycket giftiga och till och med kan skada dina ögon eller din hud vid direktkontakt.

Se dessutom till att du har en balanserad bilhiss som lätt kan hantera fordonets vikt eftersom du kommer att behöva all frigång du kan få. Innan du gör något ska du se till att tvätta bilen med en högtryckstvätt för att avlägsna alla härdade föroreningar.

Därefter bör du använda ett avfettningsmedel av hög kvalitet innan du slipar bort eventuella tecken på korrosion. Fortsätt med att använda sandpapper för att helt jämna ut ytan. Det är också en bra idé att använda en luftkompressor vid detta tillfälle, bara för att ta bort alla små rester av metall.

  Hur vet jag om mitt hybridbatteri håller på att dö?

Gå igenom alla vinklar och skrymslen och inspektera undersidan helt och hållet för att hitta eventuella tecken på rost. Se till att du också har en kraftfull ficklampa så att du kan inspektera ytorna mer effektivt.

Applicering av beläggning

När du har rengjort alla eventuella tecken på rost ska du se till att tvätta bilen en gång till och låta den torka. Det är viktigt att det inte finns någon fukt kvar på ytan och en högtrycksluftkompressorpistol bör göra susen.

Grundbered alla områden som du har slipat och måla dem med bilfärg. När färgen har torkat helt är du redo att applicera beläggningen. Använd mjuka och långsamma handrörelser när du sprutar någon form av vätska med hög viskositet.

Spraya beläggningen jämnt och försök se till att du inte sprutar för mycket på några icke-metalliska ytor. Om det finns många icke-metalliska ytor, t.ex. elektronik, ska du tejpa bort dem. Du kan använda antingen en sprayburk eller en elektrisk spruta för denna process.

Det är alltid bäst att hålla sig 6-8 tum från ytan när du sprutar. När du är klar med det första lagret ska du låta det torka helt och hållet (ca 30 minuter, kontrollera etiketten på burken). Gå sedan vidare och gör det andra och sista lagret och vänta på att det ska torka.

Avlägsnande av beläggning

Oavsett pris eller tillämpning kan ingen underlack hålla för evigt. De flesta underlacker byts ut varje år även om vissa av dem kanske till och med håller ett eller två år till. Se till att du läser burktetiketten och konsulterar dig själv på nätet om den specifika produkt du använder.

  Vilka bilar är lätta att ta sig in och ut ur för seniorer?

Det finns några olika sätt på vilka man kan avlägsna en beläggning. Att använda ett trådhjul är en ganska vanlig metod för att avlägsna beläggning, särskilt om beläggningen är extremt hållbar. Denna process är bättre att lämna till proffs, men om du vet vad du gör bör det inte vara något större problem.

Vissa bilverkstäder använder ofta särskilda luftskrapor för att ta bort färg, beläggningar, lim eller rost utan att skada metallen under. Självklart har de flesta människor inte en luftskrapa liggande, men om du av någon anledning har det kan du använda en sådan för att säkert ta bort tjärbaserade beläggningar.

Men om du vill ta bort beläggningen själv så enkelt som möjligt kan du använda en skrapa och en hårtork. Först ska du värma upp området tills beläggningen börjar mjukna och ta bort den försiktigt. Du kan också använda särskilda lösningar för avlägsnande av beläggningar tillsammans med en skrapa, och båda dessa är mycket effektiva sätt att avlägsna beläggningar.

FAQ-avdelning

Ska jag tvätta bilen efter rostskyddet?

Du bör vänta ett tag innan du börjar tvätta bilen eftersom beläggningen tar tid på sig att härda helt och hållet. Du kan tvätta bilen lätt efter 24 timmar efter att beläggningen applicerats, men använd inga aggressiva kemikalier eller högtryckstvättar på själva underredet.

Du bör också skippa varmt vatten under några dagar också, eftersom varmt vatten eventuellt kan mjuka upp beläggningen i förtid. Även efter en vecka eller två bör du inte använda aggressiva kemikalier, t.ex. en industriell avfettare, på den belagda ytan.

  Är det bättre för bilen att parkera i ett garage?

Vad ska jag göra efter att jag har grundmålat en bil?

Om du har gjort det själv är det först och främst grattis! För det andra ska du vänta på att den ska torka innan du kör den, en dag eller två borde räcka. När det har gått en dag eller två kan du gå vidare och ta in bilen för en inspektion.

Massor av karosseriverkstäder är ganska bekanta med rostskydd och de kan lätt berätta för dig om du har gjort det framgångsrikt eller inte. Försök att ta in bilen för en inspektion så snart du kan. Att göra något rätt första gången är sällsynt, och låt dig inte avskräckas från att försöka igen.

Hur effektivt är undercoating?

Det beror på appliceringsprocessen och själva produkten. I teorin ska en underlack hålla din bil säker från rost i minst ett år om den är korrekt utförd. Du ska inte förvänta dig att dessa typer av beläggningar ska vara 100 % perfekta, och se alltid till att kontrollera appliceringen då och då.

Men om allt görs enligt rekommendationerna är tjärbaserade beläggningar tillräckligt effektiva. Dessa typer av beläggningar är ett av, om inte det mest populära sättet att rostskydda. Det är värt att nämna att 99 % av de moderna bilarna inte behöver någon ytterligare rostskyddsbehandling eftersom de vanligtvis är mycket väl skyddade direkt från fabriken.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts