Fiat 500x är en fin och välpresterande subkompakt SUV. Den är bekväm med moderna funktioner. Ändå kommer denna bil också med flera problem som intresserade köpare borde veta om. Men vilka är turbo-problemen på Fiat 500x?
Vanliga problem med Fiat 500x turbo inkluderar förlust av motoreffekt, överdriven oljeförbrukning och motorljud. Dessutom har vissa ägare rapporterat att de har skadade turboladdare, kontrollampor som tänds och misslyckade turbolager.
Vilka är de vanligaste problemen med Fiat 500x Turbo?
Förlust av motoreffekt
Detta är ett av de mest klagade problemen med Fiat 500x turbo. När turbon eller avgassystemet är blockerat eller skadat kan motorn börja tappa effekt. Förutom ett dåligt avgassystem eller turbo, bör mekanikern också inspektera bränsleinsprutningssystemet, bränslefiltret, slangarna och rören.
För att åtgärda detta problem måste du besöka en professionell mekaniker som undersöker ovanstående delar och ser om det finns kolavlagringar. Om filter, rör, slangar och avgassystem är smutsiga bör de rengöras. Men om de är skadade måste de bytas ut.
Motorljud
Ett annat problem som många Fiat 500x-användare har klagat på är deras turbo. Turboladdare som inte fungerar ger normalt ifrån sig höga vinande eller visslande ljud när de är under tryck. Därför är det ljud som uppstår efter att turbon har varit igång på Fiat 500x en anledning till oro.
Förutom att avgasröret inte fungerar, kan lösa eller skadade rörledningar och stödfästen eller till och med ett skadat kompressorhjul också orsaka konstiga ljud. För att åtgärda problemet måste du anlita en professionell mekaniker som undersöker och åtgärdar det underliggande problemet.
Överdriven oljeförbrukning
Flera Fiat 500x-användare har klagat på att deras bilar förbrukar för mycket olja. Detta orsakas normalt av blockerade luftfilter eller spruckna turbohus. I vissa fall kan motorn ha skadat interna tätningar. Några av tecknen på ökad oljeförbrukning är att bilen producerar mycket avgasrök, grå, blå eller svart avgasrök.
Detta problem kan åtgärdas genom att låta en professionell mekaniker inspektera bilen och reparera eller åtgärda de skadade delarna. Dessutom är det viktigt att använda rätt olja och se till att bilen alltid har rätt oljenivå.
Kontrollampan för motorn tänds
Kontrollampan tänds vanligtvis när bilens dator upptäcker ett problem. Så när datorn på Fiat 500x upptäcker turbo-problem kommer kontrollampan att tändas. Men eftersom kontrollampan kan orsakas av flera olika problem är det viktigt att få bilen diagnostiserad av en professionell mekaniker och att det underliggande problemet åtgärdas.
Ett utslitet eller skadat turbosystem i Fiat 500x kan orsaka att kontrollampan tänds. Du bör därför se till att ditt turbosystem inspekteras och att problemet åtgärdas av din mekaniker.
Skadad turboladdare
Detta är ett annat stort problem som Fiat 500x-användare vanligtvis upplever. Turboladdaren skadas normalt av antingen oljesvält eller oljekontaminering. Oljesvält eller brist på smörjning är bristen på regelbundet flöde av olja. Detta problem kan orsakas av oaktsamhet från föraren eller oljeläckage. Därför är det viktigt att se till att din motor alltid har rätt oljenivå.
Oljebrist kan leda till trasiga axlar, trasiga lager och uppskruvade bord. Dessa delar lider mest eftersom de måste smörjas med olja för att fungera smidigt.
Oljekontaminering beror däremot på att partiklar eller skräp tränger in i oljan och skadar turbosystemet. När den förorenade oljan passerar genom motorn kan partiklarna repa axeln och lagren samt påverka tätningarna. Detta leder till att delarna slits ut, inklusive turbosystemet.
För att undvika oljeföroreningar måste bilägaren se till att regelbundet byta olja och att bilen underhålls på ett bra sätt.
Fel på turbolagret
Precis som en skadad turboladdare orsakas turbolager också av oljeföroreningar, oljesvält och skador från främmande föremål. Om turbolagren har gått sönder bör du låta en professionell mekaniker inspektera bilen. Några av tecknen på att turbolagren inte fungerar är ett klickande ljud, ett brummande ljud, rattvibrationer och ett gnisslande eller morrande ljud.
För att åtgärda problemet måste du byta ut de skadade eller trasiga turbolagren.
FAQ
Är Fiat 500x en pålitlig bil?
Tyvärr är Fiat 500x inte en särskilt pålitlig bil. Den har dock en något högre tillförlitlighetspoäng, vilket inte är dåligt. Däremot har den en nedslående krocksäkerhetspoäng och ägarnöjdhet. Den goda nyheten är att de senaste modellerna har presterat bra och är något mer tillförlitliga än sina äldre motsvarigheter.
Är Fiat 500x dyra att underhålla?
Nej, det är inte dyrt att underhålla Fiat 500x. I genomsnitt kommer det att kosta mellan $ 95 och $ 1784 att underhålla denna subkompakt SUV. Årligen kan ägaren spendera mellan $ 257 och $ 300 för att underhålla denna bil. Observera att underhållskostnaden varierar beroende på vilka delar du reparerar eller byter ut.
Dessutom kan det vara ganska utmanande att hitta reservdelar till Fiat 500x, mer så för köpare utanför Europa.
Har Fiat 500x en turbo?
Ja, Fiat 500x levereras med turbo. Denna bil ger klassens bästa standardstyrka på 3 hästkrafter och 3 vridmoment. Den har en 1,3-liters MultiAir turbomotor som är standard och ger coola 177 hästkrafter för att ge exceptionell kraft.
Hur länge håller Fiat 500 turbo?
Som de flesta Fiat 500 har även Fiat 500x turbo visat sig vara pålitlig och den håller mycket länge. Med god skötsel och underhåll kan Fiat 500 turbo hålla mellan 200 000 och 250 000 mil. Det motsvarar ungefär 13 till 17 år. Ägaren bör dock förvänta sig att utföra mindre reparationer under denna period.
Slutsats
Fiat 500x är en enastående bil med exceptionella prestanda och funktioner. Den är också rymlig, elegant och modern. Men den har också flera turbo-problem som överdriven oljeförbrukning, förlust av motoreffekt, motorljud, skadade turboladdare och trasiga turbo-lager.