Porsche vs Ferrari tillförlitlighet – vilken är bäst?

Både Porsche och Ferrari tillverkar spännande, exklusiva och snabba lyxbilar och exotiska bilar. Men de går tillväga på ett helt olika sätt. Porsche är kalkylerad, konservativ men ändå uttrycksfull och framför allt mer lättillgänglig, som en Omega-klocka.

Ferrari däremot är en legend, uppmärksamhetssökande och exklusiv, precis som en Rolex-urkund. Chanserna att se en Ferrari på daglig basis är ganska sällsynta, förutom i ett par superbilsintensiva städer som Monaco. Porschar å andra sidan är betydligt vanligare och mindre vanliga.

Och sådana egenskaper spelar en stor roll när det gäller tillförlitlighet. De flesta Porschar är gjorda för att köras dag ut och dag in, och med en sådan avsikt kan du lita på att en Porsche är pålitlig oavsett förhållanden eller körsträcka.

Ferrarier å andra sidan är italienska och därmed mycket mer temperamentsfulla, så man vet aldrig vad som kan hända med en Ferrari. Utan tvekan är Porschen verkligen mycket mer pålitlig, men Ferrari har några knep som jämnar ut spelplanen.

Porsches tillförlitlighet

Enligt många index och undersökningar av bilars tillförlitlighet under de senaste åren är Porsche bland de bästa. Men så var inte fallet för ett eller två decennier sedan när Porsche kämpade för att göra pålitliga bilar som motsvarar den prislapp som vanligtvis förknippas med en Porsche.

Men under de senaste åren har Porsche lyckats kavla upp ärmarna och nått en plats som nummer 2 på J.D. Powers tillförlitlighetsindex, endast slagen av Lexus. Enligt ett par Porsche-insiders är anledningen till att Porsches är så pålitliga det faktum att Porsche-personalen försöker verkligen, verkligen hårt.

  Aston Martin DB9 GT Tillförlitlighet

En annan anledning till att Porsche är så pålitliga är att många Porsche-ägare underhåller sina bilar på avsett sätt. Korrekt underhåll spelar en stor roll när det gäller långsiktig tillförlitlighet, och det vet Porsche-kunderna, även om Porsche-underhållskostnaderna ibland är astronomiska.

Den mest tillförlitliga Porschemodellen är Porsche 911 tack vare årtionden av försök och misstag och en otroligt kunnig och ihärdigt lojal kundkrets. Den minst tillförlitliga Porsche-modellen är Boxster, men tillförlitlighetsnivåerna ligger fortfarande över branschgenomsnittet.

Ferraris tillförlitlighet

Ferraris tillförlitlighet kan helt enkelt inte vara på samma nivå som Porsches eftersom Porsche har VAG och Ferrari har Ferrari. Med detta sagt köps Ferraris med känslor och körs med känslor, och under sådana omständigheter är nivåerna av tillförlitlighet och användbarhet något suddiga.

Och det bör de vara om man kör en mellandrivna Rosa Corsa Ferrari superbil med medelmotor. Med detta sagt bör Ferraris också köras för att fungera ordentligt, men det är sällan fallet eftersom de värden som förknippas med Ferrari är starkt beroende av användningsnivåerna och de ackumulerade milen.

Detta innebär att många Ferrarier tas ut endast vid speciella tillfällen, och detta kan vara skadligt för vissa mekaniska och elektriska aspekter av en Ferrari. Till exempel bör alla Ferrari-modeller lämnas anslutna till en trickle charger, annars kommer batteriet att ta slut snabbt.

Och om detta händer kan flera olika komponenter gå sönder, vilket kan leda till orimliga reparationskostnader. Ferrarier är kompromisslösa i ett försök att leverera spänning och prestanda, medan Porschar är lite mer ”vanliga” i de flesta fall. Och detta spelar en stor roll för tillförlitligheten och underhållskostnaderna.

  Varför är Porsche så dyra?

Underhållskostnader för Ferrari och Porsche

Generellt sett är både Ferrari och Porsche några av de dyraste märkena när det gäller underhåll. Men mellan de två kostar Ferraris betydligt mer att köpa och underhålla. Även om Porsche också är dyra att underhålla är de inte alls i närheten av Ferraris.

En Ferrari är den ultimata statusmobilen, särskilt om man beaktar underhållskostnaderna. Men vad Ferrari gör rätt är att med varje ny Ferrari du köper får du en gratis 7-årig service- och underhållsplan som ingår i priset, och du kan förlänga denna plan i upp till 15 år.

Det är värt att nämna att planförlängningen vanligtvis kostar 4-5 000 dollar, och att de 8-cylindriga modellerna kommer att kosta mindre jämfört med en 12-cylindrig bil, särskilt en V12 superbil med mittmotor. Porches erbjuder inte ett så långt underhållspaket, men underhållskostnaderna är inte lika höga.
Med detta sagt är det ett möjligt ekonomiskt självmord att köpa en Ferrari som inte omfattas av sådana paket, särskilt om du äger några av de klassiska Ferrari-modellerna i mer begränsad upplaga. Reservdelar till Porsche är lätt tillgängliga i de flesta fall, så är inte fallet med en Ferrari.

FAQ-avsnittet

Vad är den centrala skillnaden mellan Ferrari och Porsche?

Ferrari är mer exklusiva, lyxigare och dyrare. Dessutom är Ferraris vanligtvis mycket dyrare och mer eftertraktade. Med detta sagt är Porsche mer praktiska, mer pålitliga och billigare att köpa.

  Mercedes vs BMW tillförlitlighet, vilken är mest tillförlitlig?

Varje Ferrari som finns där ute klassas som en superbil, medan Porsche tillverkar ett par modeller som lätt misstas för en Audi eller en BMW. Ferrari gör inte det, och det är en av anledningarna till att varumärket Ferrari är ett av de mest värdefulla varumärkena på planeten.

Är Ferrari snabbare än Porsche?

I motsats till vad många tror är Porsche snabbare 0-60 mph, men Ferrari tar hem kakan när det gäller toppfart. Något som en Porsche 911 Turbo S gör 0-60mph på mindre än 2,5 sekunder, och knappast någon Ferrari där ute skulle någonsin kunna matcha det.

Men Ferraris är bättre i toppskiktet med många modeller som lätt når över 210mph, om du har utrymmet att göra det förstås.

Vilka är de mest värdefulla Porsche- och Ferrari-modellerna som någonsin tillverkats?

Den dyraste Ferrari som någonsin sålts var en Ferrari 250 GTO-racebil från 1963 som såldes för astronomiska 52 miljoner dollar 2013. Men en annan 250 GTO lyckades säljas för svindlande 70,2 miljoner dollar 2018.

Det finns en hel del Porsche för flera miljoner dollar som sålts genom åren, men Le Mans Porsche 917K från 1970 håller rekordet på ynka 14 miljoner dollar, absoluta peanuts jämfört med en 250 GTO.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts