Mercedes GT 53 – Allt du behöver veta

Mercedes AMG GT 4-dörrars 53 är vad Mercedes kallar en supersportlig lyxsedan, eftersom den kombinerar prestanda och exklusivitet från den tvåsitsiga AMG GT-sportbilen med lyx, praktiska egenskaper och platsutrymme från Mercedes Benz CLS-klassen.

AMG GT 4-dörrars är inte bara en Mercedes CLS med en aggressivare kaross, eftersom den har ett helt separat AMG-designat chassi med unika komponenter som även överförs till interiören. GT AMG är verkligen en riktigt imponerande bil, oavsett om du väljer 43, 53 eller 63 AMG-versionen.

GT 53 använder en turboladdad 6-cylindrig motor som ger massor av kraft och är dessutom sofistikerad med ganska hyggliga bränsleförbrukningssiffror. Designen på GT 4-dörrars liknar den 2-dörrars AMG GT, men framhäver ändå storleken och vägnärvaron hos 4-dörrarsmodellen.

AMG GT-plattformen verkar vara en riktigt pålitlig bas, men det finns några problem som är värda att nämna. Värdemässigt kostar GT 4-dörrars en hel del pengar, så mycket att den konkurrerar med vissa högre stående 63 AMG-modeller. Praktiken är också mer än hygglig, men huvudutrymmet i baksätet lider lite på grund av den sluttande taklinjen.

Mercedes AMG GT 53 – Drivlinan

Mercedes AMG GT 53 levereras med en 3,0 l turboladdad 6-cylindrig motor i linje med turbo som ger 435 hk och 383 lb-ft vridmoment. Alla AMG GT-modeller levereras med Mercedes egen 9G-Tronic 9-växlad automatlåda som balanserar smidighet och kraft perfekt med anspråkslösa växlingar och hyfsad ekonomi.

53:an får också Mercedes 4MATIC+ AWD-system som kan skicka 100 % av kraften till bakhjulen om du är villig att göra det. Detta räcker för att GT 53 ska ge 26MG med en tid på 4,5 sekunder från 0 till 60 km/h och en toppfart på 177 km/h.

  Vanliga problem med Mercedes ML320

Det är säkert att säga att den 4.0L BiTurbo V8 som finns i den toppmodellerade GT 63 är mycket mer spännande och kraftfull, men 435 hk i en lyxsedan är inget att klaga på. På det hela taget är drivlinan som finns i GT 53 fantastisk eftersom den erbjuder fantastiska prestanda, hyfsad ekonomi och en dubbel personlighetskaraktär som kan ändras enligt ditt hjärtas önskemål.

Mercedes AMG GT 53 – Design och chassi

Mercedes AMG GT 4-dörrars lineup introducerades några år efter AMG GT 2-dörrars coupé. 4-dörrarsmodellen lånar inspiration från både Mercedes CLS och den 2-dörrars GT AMG för att göra den bästa Mercedes sportlimousinen som finns. Aggressiv front, en lång sluttande siluett och en kraftig bakre del gör att GT sticker ut även i superbilssällskap.

Interiört är AMG GT klädd med högkvalitativa material med tonvikt på kolfiber, aluminium, läder och Alcantara. Den AMG-specifika ratten och de AMG-specifika sätena skiljer AMG GT från den mer vanliga Mercedes-serien och GT känns verkligen fokuserad och prestationsinriktad bakom cockpit.

AMG GT får en helt unik interiör tack vare en massiv mittkonsol som liknar en V8-motor. Instrumentbrädan är högt upp och du sitter lågt i förhållande till marken vilket gör att GT känns mindre än vad den faktiskt är.

Chassit i GT 53 är trimmat för att vara lite mer hanterbart än det som finns i GT 63, vilket innebär att det balanserar prestanda, hantering och lyhördhet utan att offra komfort, användarvänlighet och daglig körbarhet.

  Mercedes EQC VS Tesla

Mercedes AMG GT 53 – Tillförlitlighet och vanliga problem

AMG GT är en pålitlig bil överlag vilket innebär att alla AMG GT-varianter erbjuder tillförlitlighetsresultat över genomsnittet jämfört med vanliga Mercedes-modeller. Detta betyder dock inte att GT 53 är utan fel då styrsystemet verkar avge konstiga ljud på vissa modeller vilket senare kan koppla ur servostyrningsassistansen.

AMG GT 53 är också känd för att drabbas av problem som har att göra med skrammel och knarr i interiören, vilket inte är något man vill ha i en bil som kostar över 100 000 dollar. Ägare har också rapporterat problem med bilens elektronik, t.ex. GPS-systemet, telefonanslutning, röststyrning och infotainmentskärmen.

Mercedes AMG GT 53 – Värde och praktiska egenskaper

Mercedes AMG GT 4-dörrars håller sitt värde bättre än alla vanliga Mercedes-modeller eftersom efterfrågan är stor och utbudet begränsat. Om du vill ha en begagnad GT 53 4-dörrars måste du därför betala runt 100 000 dollar.

En ny kostar en bra bit över 100 000 dollar medan GT 63-modellerna ganska ofta närmar sig 200 000 dollar. Praktiskt sett erbjuder GT 4-dörrars ett relativt stort lastutrymme med rymliga framsäten, men utrymmet i baksätet är begränsat på grund av den lutande taklinjen.

FAQ-avsnitt

Är Mercedes AMG GT 53 värd det?

Om du är ute efter en bil som kombinerar prestanda med styling, spänning, exklusivitet och branschledande teknik är den 4-dörrars GT-linjen något för dig. Mercedes avsåg att den 4-dörrars GT skulle vara det överlägsna valet till den numera nedlagda 2-dörrars AMG eftersom 4-dörren erbjuder en mer livlig och bekväm plattform.

  Mercedes Benz CL-klass Tillförlitlighet

Detta innebär att det inte finns alltför många bilar där ute som kan matcha GT 4-dörrars. Porsche Panamera är en direkt konkurrent till AMG GT 4-dörrars, men Mercedes känns mer dynamisk och mer lämpad för prestandakörning.

Är Mercedes AMG GT 53 säker?

Mercedes AMG GT 53 är en femstjärnig bil när det gäller säkerhet eftersom den utnyttjar alla moderna säkerhetssystem från Mercedes. Du behöver verkligen välja ut bilen med massor av extrautrustning om du vill att den ska vara så säker som möjligt.

Hur som helst erbjuder AMG GT 4-dörrars ett styvt chassi som klarar av att stå emot mycket stress medan krockkrypningszonerna är mer än anständiga.

Vilka bilar konkurrerar med Mercedes GT 4-dörrars?

De enda verkliga konkurrenterna till AMG GT 4-dörrars är Porsche Panamera och BMW 8-serie Gran Coupe. Alla tre erbjuder dock olika tillvägagångssätt för hur man gör en snabb, snygg, lyxig och åtråvärd sportlimousin.
Panamera känns mest seriös av köpcentret samtidigt som den erbjuder de högsta kvalitetsnivåerna. BMW:n är den mest dynamiska medan AMG GT känns som den mest spännande bilen i gänget att köra.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts