Mercedes E450 – Allt du behöver veta

Mercedes E450 introducerades första gången 2017 med W213-generationen som den övre mellannivån av E-Klass-modellen som syftar till att tillfredsställa både effektivitets- och kraftköparna. Instegsmodellen E350 är inte lika kraftfull som E450 medan E63 AMG inte alls är lika effektiv som E450, vilket gör 450:an till det bästa valet i sortimentet.

E450 finns också tillgänglig med den helt nya W213 2021 facelift E-Klass som erbjuder en liten omdesign av W213 för att få den i linje med resten av Mercedes sortiment. Både pre-facelift- och post-faceliftmodellen av E450 använder sig av en 3,0 l V6-motor medan post-faceliftmodellen verkar vara lite snabbare.

Designmässigt ser båda lyxiga, ståtliga och futuristiska ut på samma gång. Knappast någon kan säga att pre-facelift E450 ser daterad ut, men bredvid den faceliftade modellen ser den äldre ut. Inredningsmässigt är den enda skillnaden mellan dessa två det nya infotainmentsystemet MBUX och en ny ratt.

Båda dessa kostar fortfarande mycket pengar, men du kan köpa tidigare W213-modeller för ett relativt överkomligt pris. Praktiskt sett är de vad man kan förvänta sig av en mellanstor lyxsedan. E450 är en pålitlig bil överlag, men det finns några problem som är värda att nämna.

Mercedes E450 – Drivlinan

Mercedes E450 använder sig av en 3,0 l 6-cylindrig turbomotor med 6 cylindrar och 367 hk och 368 lb-ft vridmoment. E450 efter faceliftet använder samma motor med tillägg av Mercedes EQ Boost mild-hybridteknik som kan hjälpa motorn för att spara bränsle och fylla ut motorns effektluckor.

Alla Mercedes E450-versioner levereras med Mercedes 9G-Tronic 9-växlad automatlåda som är både snabb och smidig. E450 får också Mercedes 4MATIC AWD-system som säkerställer optimal dragkraft i en mängd olika körförhållanden som is, snö och regn.

  Är Mercedes Maybach skottsäker?

Tillägget av EQ Boost-tekniken gör att E450 efter faceliftet kan ge ett kombinerat MPG-resultat på 29MPG medan W213 före faceliftet når max 27MPG. Post-facelift E450 är också snabbare 0-60mpg med en halv sekund och släpper ut mindre koldioxid.

Mercedes E450 Design och chassi

Mercedes E450 ser ut och känns som en riktig lyxsedan ska göra, eftersom den följer designessensen från den större och mer slående fullstora S-klassen. E450 före faceliftet ser utan tvekan ännu lyxigare ut tack vare mer intressanta strålkastare och mer ståtliga bakljus.

Hur som helst, när det gäller design är det knappast något annat lyxbilsmärke som kan göra en bil som kan konkurrera med en Mercedes när det gäller lyx. Detta fortsätter även på insidan då både E450-modellerna före och efter facelift erbjuder den mest futuristiskt utformade inredningen.

Post-facelift E450 drar också nytta av den senaste generationen av Mercedes MB UX-infotainmentsystem, en ny ratt och några extra bitar här och där. Chassit i E450 är särskilt utformat för komfort, vilket innebär att du inte ska förvänta dig att den ska kännas som en sportsedan.

Mercedes E450 tillförlitlighet och potentiella problem

Mercedes E450 är en hyfsat pålitlig bil vilket innebär att det inte finns några fruktade problem som plågar E450 i större skala. E450 efter faceliftet verkar ha rett ut det lilla antal problem som var förknippade med W213 före faceliftet, vilket innebär att den nuvarande E-klassen är en pålitlig bil som helhet.

  Vilken bil värderas snabbare - Mercedes eller BMW?

Många ägare har dock rapporterat om problem med bilens elektronik, till exempel att infotainmentskärmen blir tom, GPS-problem och problem med uppkoppling. Bilens stallning och eventuella transmissionsproblem är också värda att nämna.

Mercedes E450 värde och praktiska egenskaper

Mercedes E450 W213 kan hittas i de höga 20k och 30k-kronorsklasserna, men endast om du är intresserad av exemplar med högre körsträcka före facelift. E450 efter facelift är fortfarande en ganska ny bil vilket innebär att den fortfarande kostar mycket pengar.

När det gäller praktiska egenskaper är E450 mer än tillräckligt för de flesta människor eftersom den rymmer upp till fem passagerare utan problem. Lastutrymmet är också enormt och det krävs lite eller inget arbete för att installera en barnstol eller en takmonterad lastbox. På det hela taget är E450 en riktigt praktisk bil.

FAQ-avsnitt

Är Mercedes E450 en säker bil?

Med tanke på att E450 är en modern bil genom och genom betyder det också att den lätt uppfyller alla 2022 års säkerhetsnormer. E450 erbjuder inte bara hyfsade säkerhetsresultat, utan är faktiskt också en av de säkraste bilarna i sitt segment.

Det är ett välkänt faktum att Mercedes alltid försöker erbjuda de säkraste och mest pålitliga bilarna de kan. E450 kan fås med alla de senaste säkerhetsfunktionerna som automatisk bromsning, blind spot assist, lane keep assist, Mercedes Pre-sense, automatiserad farthållare, kollisionsskydd, kollisionsvarning och så vidare.

  2022 Mercedes GLC vs BMW X3

Hur mycket kostar det att underhålla Mercedes E450?

Mercedes E450 är en ganska ny bil, vilket innebär att de flesta fortfarande är under garanti. Hur som helst verkar det som om underhållskostnaderna för E450 ligger någonstans mellan 95 och 890 dollar beroende på problemet, körsträckan och hur ofta bilen behöver repareras.

Vissa stater anger en genomsnittlig årlig underhållskostnad för E450 på 160 dollar vilket är en riktigt bra siffra med tanke på att E450 är en lyxbil. På det hela taget är underhållet inte en oroande faktor för E450 eftersom E450 fortfarande är ny, men dessa kommer troligen att öka under de kommande åren.

Ska jag köpa Mercedes E450?

Om du är ute efter en mellanstor lyxsedan är E450 faktiskt ett av de bästa alternativen du kan välja. Det är en av de lyxigaste och mest bekväma mellanstora lyxsedanerna på planeten med massor av kraft, utrymme, teknik och varumärkesattraktion.

Det är också värt att nämna att E450 finns som sedan, coupé, kombi, cabriolet och som en terrängkombi som överbryggar klyftan mellan en SUV och en vanlig E-Klass-kombi. Det är en imponerande bil som definitivt förtjänar din uppmärksamhet om du är ute efter en mellanstor lyxbil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts