Mercedes C240 – Allt du behöver veta

Mercedes C240 tillverkades mellan 2001 och 2007, och under den tiden lyckades Mercedes sälja massor av dem. C240 kommer med en 2,2L V6 med 170 hk vilket är en ganska hygglig siffra för en kompakt lyxsedan från 2000-talet.

C240 kommer med bakhjulsdrift och antingen en 5-växlad automatlåda eller en 6-växlad manuell växellåda. Designmässigt ser C240 ut som vilken annan Mercedes som helst från den tiden, vilket innebär att den ser stilfull ut men relativt daterad i dag.

C240 är verkligen en pålitlig bil, men många ägare klagade på problem med krockkuddar, elektriska problem, läckor, problem med motorremmar och remskivor samt allmän trötthet och slitage av trim. Om du underhåller C240 på rätt sätt kommer du dock sannolikt att pressa ut några hundratusen mil ur den.

Värdemässigt är C240 numera stjärnor eftersom du kan köpa ett hyggligt exemplar för någonstans mellan 5 000 och 8 000 dollar. Det är också en ganska praktisk bil som kan transportera upp till fyra vuxna personer med allt bagage utan problem.

Mercedes C240 – Drivlinan

C240 introducerades först 2001 och många var snabba att köpa den. En av anledningarna till att C240 var så populär är att den kommer med en ganska potent motor med tanke på dess storlek och marknadspositionering. V6:an som finns i C240 är smidig och raffinerad, vilket passar en bil med en treuddig stjärnmärke.

De 170 hästkrafterna och 177lb-fts vridmoment är perfekta för C240-chassit. Motorn är i första hand inställd på komfort och jämn linjär acceleration, vilket innebär att den inte är ryckig eller svår att köra. Den 5-växlade automatlådan passar också bra ihop med 2,2 V6:an eftersom den är lika raffinerad och sofistikerad.

  Vilka är de bästa däcken för Mercedes GLC300?

Under denna tid erbjöd Mercedes inte 4MATIC fyrhjulsdrift för mindre modeller som C-Klass vilket innebär att C240 är en strikt bakhjulsdriven bil. Det fanns även en manuell växellåda tillgänglig, men denna var mer populär i Tyskland och resten av Europa.

C240 ger cirka 24MPG kombinerad vilket är hyggligt även med dagens mått mätt. På det hela taget är C240s drivlina både raffinerad och smidig, men den upphetsar dig inte på något sätt.

Mercedes C240 – Design och chassi

C240:s design är helt i linje med E-Klass från den tiden, vilket innebär att den ser ut som E-Klass, men lite mer kompakt. Detta är bra när du ville köpa C-klassen, men inte det bästa om du ville köpa E-klassen.

Interiört ser C240 bra ut även med dagens mått mätt eftersom den erbjuder en hel del teknik som uppvärmda säten, digital luftkonditionering, navigering och ett ganska bra stereosystem. Vad gäller chassi och fjädring är C240 en lyxbil och den körs som en sådan.

Detta innebär att C240 inte är gjord för helgcanyon crushers eftersom den inte alls erbjuder ett spelbart chassi. C240 körs ungefär som den nuvarande C-klassen gör, vilket innebär att den inte försöker vara sportig, utan fokuserar på smidighet och lyx.

Mercedes C240 – Tillförlitlighet och potentiella problem

Som vi nämnde i början kan C240 hålla i hundratusentals mil om du tar väl hand om den. Detta innebär att du ständigt gör allt underhåll, som att kontrollera och byta ut alla vätskor, byta tändstift och filter.

  Polestar vs Mercedes tillförlitlighet - vilken är bäst?

C240 har dock sin beskärda del av problem och de vanligaste är förknippade med krockkuddar, motorremmar och remskivor, motorkylning, läckor, elektriska problem och allmänt slitage av inredningen. Frågan om krockkuddar är relativt vanlig och den pekar vanligtvis på alltför känsliga sensorer för utlösning av krockkuddar.

Elektriska problem omfattar problem med yttre belysning, elektrisk sollucka, problem med elektriska fönster, interiöra prylar och tillbehör. Interiörslitage och missfärgning är också vanliga problem, särskilt för bilar med ljusare interiör.

Mercedes C240 – Värde och praktiska egenskaper

En hyfsad C240 kommer att kosta dig mellan 5 000 och 8 000 dollar vilket verkligen är ett billigt pris. Detta beror på att det finns många C240:or och att ingen egentligen är så entusiastisk över dem. Visst, de kör snyggt och de kan hålla länge, men de rår inte på några fjädrar på något sätt.

Praktiskt sett är C240 hygglig, bekväm och klarar av att packa tre av dina vänner och en ansenlig del av deras bagage. Baksätena kan också fällas ner för att skapa ännu mer utrymme och det är lätt att montera en babysits i den andra sätesraden tack vare de vidöppna dörrarna och de tillgängliga Isofix-monteringspunkterna.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa Mercedes C240?

Om du gillar bilen och vill ha den bör du verkligen köpa en eftersom den inte är så dyr och ändå körs ganska bra, även med dagens mått mätt. Gå dock inte och förvänta dig att du ska köpa en snabb bil eller en som gillar att ta kurvor snabbt.

  Är Mercedes bättre än Rolls-Royce?

C240 körs ganska seniorvänligt vilket innebär att den är lätt för dig och allt du vill göra när du kör i C240 är att luta dig tillbaka och slappna av.

Är C240 en säker bil?

Mercedes C240 är verkligen en säker bil, men inte enligt dagens normer. Bilars säkerhetsstandarder har skjutit i höjden de senaste tio åren tack vare många aktiva säkerhetsfunktioner, men de flesta bilar från början av 2000-talet har endast de mest grundläggande mjukvarusäkerhetssystemen som parkeringssensorer.

På det hela taget är C240 säker eftersom den utnyttjar mängder av krockkuddar och smart utformade skrynkelzoner som är avsedda att hålla dig säker i händelse av en krock.

Vad är skillnaden mellan C240 och 2022 års C-klass?

Allt är annorlunda eftersom det ligger 20 års forskning och utveckling mellan dessa bilar. C240 är en bil från en annan tid, medan C-Klass 2022 ser ut som en bil från 2050. Den enorma utveckling som bilarna har haft under de senaste 20 åren är förbryllande, och du kan se det ganska tydligt om du jämför den nya C-klassen med C240.

C240 är dock lite mer taktil och tillfredsställande att interagera med än den nya C-klassen. Den nya C-klassen är så rymdåldersliknande att den liksom förlorar Mercedes bankvalvs körupplevelse.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts