Kräver Mercedes premiumgas?

Alla Mercedes-modeller, oavsett modell eller segment, kräver blyfri bensin. 91 oktan är det lägsta tillåtna värdet som Mercedes återförsäljare och serviceverkstäder kan acceptera. Detta beror främst på att premiumbensin kraftigt ökar chansen att den Mercedes du kör kommer att hålla mycket länge.

Vissa biltillverkare kräver inte att du använder premium bensin, men Mercedes och många andra premium lyxmärken gör det, eftersom användning av premium bensin kommer att gynna dig i det långa loppet.

Dagens Mercedes-motorer är ganska komplexa, packade med massor av olika sensorer och elektronik. För att säkerställa korrekt effektivitet och sammanhållning är premiumgas ett måste. Många kunder har rapporterat att om du använder vanligt bränsle i din premiumgasklassade bil kommer kontrollampan för motorn så småningom att tändas.

Skillnaden mellan bensin med hög oktantal (premium) och låg oktantal.

Oktantalet är oftast förknippat med den tid det tar för bränslet att nå tändningsstadiet. Högklassig bensin är inte nödvändigtvis ett bränsle av bättre kvalitet, det handlar mer om hur snabbt bränslet antänds. Bränslen med låg oktantal kommer att antändas mycket tidigare än bränslen med hög oktantal, och bränslen med högre oktantal har i allmänhet ett högre motstånd mot förantändning.

Nyare Mercedes-motorer har ett högre kompressionsförhållande, vilket innebär att motorn skapar högre förbränningstemperaturer. Vissa biltillverkare använder motorer som inte skapar sådana temperaturer, och det är anledningen till att de är klassade för vanligt bränsle.

Om du använder vanligt bränsle i din Mercedes-motor (som upplever högre förbränningstemperaturer) kan det faktiskt skada din motor och orsaka motorbultar på grund av fördetonationer. Det kommer också att sänka din bränsleeffektivitet, så det finns absolut ingen anledning för dig att inte använda blyfri premiumbränsle till din Mercedes.

  Vilken fyrhjulsdrift är bäst - BMW eller Mercedes-Benz?

Regelbunden användning av lågoktanigt bränsle i en Mercedes

Vid det här laget bör du vara väl medveten om att du inte bör använda vanlig bensin i Mercedes-bilar, men om du gör det kommer detta att hända.
När du börjar använda vanlig bensin kommer ingenting att hända, men bara i början dock.
Det finns en stor missuppfattning där ute som främst beror på termerna ”premium” och ”vanlig” bensin. De flesta tror att det betyder att den ena bensinen bokstavligen är premium eller bättre, medan den andra bara är vanlig eller normal. Men terminologin förmedlar inte riktigt rätt budskap. Det finns inte nödvändigtvis någon kvalitetshöjning av ”premium”, den enda verkliga skillnaden är förantändningsmotståndet.
Så om du använder vanlig bensin i din Benz kommer du förmodligen att drabbas av förantändning, även känd som fördetonation. Du kommer att kunna höra det om du lyssnar noga. Motorn gör en knackning, och den låter inte lika sammanhängande som den brukar göra.

Användning av premiumbränsle med hög oktanhalt i bilar med normal bränslekvalitet.

Men vad händer om det är tvärtom? Låt oss säga att din bil är klassad för vanlig lågoktanig bensin. Om du använder premiumbränsle i ett sådant fall kommer du praktiskt taget inte att skörda några fördelar. Det enda som säkert kommer att hända är den smärta du kommer att orsaka din plånbok.
AAA uppskattar att förarna slösar bort så mycket som 2 miljarder dollar per år genom att använda överskottsgas i bilar som inte är märkta för överskottsgas. Folk tror att de tar bättre hand om sina bilar genom att använda premiumgas, men sanningen är att de bara slösar bort pengar.
Bensin och vin har mycket få saker gemensamt, men i båda fallen tror människor att ett högre pris borde innebära högre kvalitet, men så är helt enkelt inte fallet. Om du är osäker på vilken bensin som rekommenderas för din bil kan du kolla i instruktionsboken.
”Premiumgas ger högre effekt” är en av de vanligaste missuppfattningarna om premiumbränsle. Faktum är att motorer med högre kompressionsförhållande vanligtvis är motorer med premiumbränsle som faktiskt ger mer effekt än motorer som kräver vanligt bränsle. Men själva bränslet i sig gör absolut ingen skillnad.

  Vilka Mercedes har head-up display?

Fakta att känna till om premiumbränsle

Hur mycket mer kostar premiumgas?

Enligt AAA kostar premiumgas så mycket som 60 % mer än vanligt bränsle, eller till och med mer i vissa fall. Premiumgas kostar mer på grund av högre nivåer av förantändningsmotstånd, vilket innebär att själva bränslet är mycket mer raffinerat jämfört med vanliga bränsles förantändningsmotstånd.
Premiumgas kostar också mer av miljöskäl. Premiumbränsle kostar mer att tillverka och raffinera. Dessutom dikterar lagarna om utbud och efterfrågan också att premiumbränsle faktiskt borde kosta mer pengar jämfört med vanligt bränsle, eftersom bilar som är märkta med vanligt bränsle är en dominerande majoritet.

Hur farligt är knackande motor?

Motorbultning är effekten av att bränsle- och luftblandningen antänds av sig själv på grund av högre motortemperaturer, och inte av tändstift. Denna effekt inträffar vanligtvis i samma ögonblick som tändstiftet självt också antänder bränsle- och luftblandningen. Så i huvudsak är det du får två olika explosioner i cylindern i stället för en.
Om detta pågår under en längre tid finns det en chans att förantändningen faktiskt kan skada kolvarna, till och med allvarligt i vissa fall. Både priset och olägenheterna som är förknippade med en sådan händelse är extremt höga. Så använd bara det värde som rekommenderas av tillverkaren, så borde du vara helt okej.

Vad händer om jag råkar hälla dieselbränsle i min bil med gasmotor?

Du kanske tror att sådana olyckor inte händer så ofta, men tyvärr gör de det. Är kommer länder som USA, där bensin är det dominerande bränslealternativet, händer detta inte lika ofta. Gasmunstycken har vanligtvis en annan färg än dieselmunstycken, och de är också annorlunda utformade av just dessa skäl.
Men om du råkar hälla diesel i din gasbil får du inte köra den. Ring en mekaniker på rätt sätt. Även om det kan verka bra i början beror det mest på att du fortfarande kör på den kvarvarande gasen i bränslesystemet. Dieseln har förmodligen ännu inte nått fram till själva motorn.
Diesel är mycket tjockare jämfört med bensin; detta innebär att själva pumpen kommer att ha svårt att pumpa in dieseln i motorn. Dessutom kommer filtren också att göra det svårare för dieseln att nå själva motorn. Så du kommer med största sannolikhet bara att sluta med en igensatt motor. Oroa dig dock inte, din motor kommer inte att explodera eller något liknande.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts