Kan man använda vanlig servostyrningsvätska i en Mercedes?

Mercedes-Benz är ett prestigefyllt märke med ett gott rykte. Det är dock dyrt att underhålla en Mercedes eftersom reservdelar, vätskor och till och med arbete är dyrt. Men är det möjligt att använda vanlig servostyrningsvätska i en Mercedes-Benz?

Ja, du kan använda vanlig servostyrningsvätska i en Mercedes-Benz. Detta bör dock inte vara permanent eftersom Mercedes rekommenderar Pentosin CHF 11S servostyrningsvätska. Om du använder vanlig servostyrningsvätska i en nödsituation ska du se till att göra dig av med den så snart som möjligt.

Mercedes-Benz rekommenderar Pentosin CHF 11S servostyrningsvätska eftersom den presterar bättre och håller längre än vanliga servostyrningsvätskor. Pentosin CHF 11S-vätskan är en syntetiskt baserad hydraulisk vätska, medan de flesta vanliga servostyrningsvätskor är ATF-överföringsvätskor.

Varför rekommenderar Mercedes Pentosin CHF 11S servostyrningsvätska?

Mercedes rekommenderar denna vätska eftersom den har de högsta tekniska kraven. Dessutom håller Pentosin CHF 11S servostyrningsvätska längre och presterar exceptionellt bra. Dessutom fungerar den perfekt för både varma och kalla förhållanden. Det är därför Mercedes och andra biltillverkare av högklassiga bilar som Bentley, BMW, Audi, Porsche, Jeep och Chrysler föredrar den framför andra vätskor.

Hur kan jag ta reda på vilken typ av vätska min Mercedes behöver?

Eftersom det finns olika typer av Pentosin servostyrningsvätskor är det viktigt att veta vilken vätska som är idealisk för din Mercedes-modell och årsmodell. För att ta reda på det kan du kontrollera på servostyrningsbehållaren eller påfyllningslocket. Dessutom kan du gå igenom bilens manual eftersom tillverkaren vanligtvis anger vilken vätska som ska användas.

  Mercedes EQC VS Tesla

Var kan jag få tag på Pentosin CHF 11S servostyrningsvätska?

Pentosin CHF 11S servostyrningsvätska finns hos vilken Mercedesåterförsäljare som helst. Du kan dock också hitta denna vätska på nätet. Om du vill spara lite pengar är det bättre att köpa vätskan online eftersom återförsäljarna är något dyra.

Hur vet jag om min servostyrningsvätska är låg?

Flera tecken kan varna dig när din servostyrningsvätska är låg. Förutom att dessa tecken indikerar låg servostyrningsvätska kan de också betyda att din servostyrningspump har ett problem. De är följande:

  • Gnisslande ljud
    Om du hör gnisslande ljud när du slår på bilen är det ett tecken på att servostyrningsvätskan är låg, att servostyrningspumpen är dålig eller att servostyrningsremmen är sliten. Alla dessa problem kan åtgärdas snabbt på Mercedes servicecenter.
  • Grolande ljud
    Ett annat tecken på låg servostyrningsvätska är ett stönande eller gnällande ljud. Detta ljud hörs vanligtvis när du vrider ratten fullt ut. Och när vätskenivån blir ännu lägre börjar du höra ljudet varje gång du vrider på ratten.
  • Styv ratt
    Låg servostyrningsvätska kan också leda till att ratten blir stel. Detta beror på att bristen på tillräckligt med vätska i pumpen gör att den fungerar olämpligt och påverkar det flöde som behövs för att servostyrningssystemet ska fungera smidigt.

Hur går man tillväga för att fylla på servostyrningsvätska?

Om du har för lite servostyrningsvätska och vill tillsätta den själv är proceduren enkel. Men först måste du skaffa rätt Mercedes servostyrningsvätska och följa rätt steg. Dessutom måste du parkera din Mercedes på ett plant underlag och aktivera parkeringsbromsarna. Därefter följer du stegen nedan:

  • Slå på din Benz och vänta tills den når normal driftstemperatur. Observera att detta kan ta flera minuter. Vrid sedan ratten från lås till lås flera gånger. Slutligen drar du i motorhuvans frigöring för att öppna bilens motorhuv.
  • Öppna huven och identifiera reservoaren för servostyrningen. De flesta servostyrningsbehållare har en etikett som visar vilken typ av servostyrningsvätska som ska tillsättas. Innan du öppnar reservoaren ska du rengöra dess lock med en ren mikrofiberduk för att förhindra att smuts och skräp kommer in.
  • Vrid reservoaren moturs för att öppna den. Se till att du har en trasa för att torka av oljemätstickan. Var mycket försiktig så att du inte tillåter några föroreningar i reservoaren.
  • Du kan nu fylla på styrservoendet med servostyrningsvätska. Se till att tillsätta rätt mängd servostyrningsvätska i din bil. Stäng reservoaren med locket.
  • Efter några minuter tar du bort locket på reservoaren och undersöker vätskenivån på mätpinnen. Om du märker att vätskenivån ligger under minimimärket ska du tillsätta mer vätska. Se till att vätskenivån inte går över maxmarkeringen.
  • När du har rätt vätskenivå kan du stänga servostyrningsreservoaren och ta bilen på en tur. Lyssna noga på bilen och se till att det inte finns något gnisslande, stönande eller gnällande ljud. Ratten får inte heller vara stel när man vrider den.
  Vilken Mercedes-Benz SUV har massagesäten?

FAQ

Varför är det viktigt att byta servostyrningsvätskan?

Det beror på att vätskan bryts ner efter en tid eftersom den blir förorenad av gummi- och metallpartiklar. Detta kan leda till att pumpen och servostyrningsdelarna slits ut mycket snabbare än väntat.

Kan jag köra en Mercedes med låg servostyrningsvätska?

Även om du kan köra en Benz med låg servostyrningsvätska är det ingen bra idé. Detta beror på att du kommer att sätta tryck på servostyrningspumpen, som kan gå sönder efter ett tag. Om du inte har tillgång till Pentosin servostyrningsvätska kan du använda en vanlig vätska tillfälligt.

Hur mycket kostar det att byta servostyrningsvätska på en Mercedes?

Detta beror på var du befinner dig och på Mercedes-modellen. Även om Mercedes rekommenderar Pentosin servostyrningsvätska använder olika Benz-modeller olika versioner av denna vätska. Oavsett detta ska du räkna med att betala mellan 100 och 250 dollar när du besöker en Mercedes serviceverkstad.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan du använda en vanlig servostyrningsvätska i en Mercedes. Denna bör dock inte användas länge utan som en nödsituation och bör bytas ut inom en kort tid. Mercedes rekommenderar Pentosin CHF 11s vätska för sina bilmärken och modeller.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts