Kan ett hybridbatteri repareras?

Ett hybridbatteri kan antingen bytas ut, renoveras eller ombalanseras. Mellan dessa tre är det bästa sättet att byta ut ett uttjänt batteri ur funktionssynpunkt att byta ut det. Ett helt nytt batteri kan dock kosta uppåt 4 000 dollar helt nytt, medan ett begagnat batteri också kan kosta minst 2 500 dollar.

Batteriåterkonditionering är en process där sulfatkristallinlagringar avlägsnas från ytan av en batteriplatta. Sådana sulfatavlagringar uppstår på grund av batteriets urladdning och alla litiumjonbatterier är känsliga för sådana ytliga avlagringar.

Återbalansering av batterier är en process som syftar till att uppnå en jämn kapacitet genom flera olika battericeller. Sådana variationer i kapacitet beror på batteriföroreningar, tillverkningsproblem, cellåldrande eller miljöexponering.

I princip kan ett hybridbatteri repareras även om det är fysiskt skadat. Denna process innebär vanligtvis att de skadade cellerna byts ut, men detta bör göras av utbildade yrkesmän eftersom batterier tenderar att vara farliga om man inte vet vad man gör.

Batteri rekonditionering

När sulfatkristaller dyker upp på batteriplattan brukar det översättas till undermåliga laddningstider, sämre effektivitet och en totalt sett lägre batterikapacitet. Syftet med batteri-rekonditionering eller renovering är att rensa bort dessa sulfatbeläggningar på ytan och fylla på elektrolytlösningarna inifrån själva batteriet.

Detta innebär att batteriet nu kan fungera som nytt. Även om denna process inte kräver någon ingenjörsexamen bör den överlåtas till proffs, särskilt om du vill rekonditionera ett litiumjonbatteri.

Med detta sagt är blybatterier mycket säkrare och enklare att rekonditionera, men eftersom tillväxten av litiumjonbatteridrivna hybrider blir alltmer intensiv får du aldrig försöka göra detta själv.

  Bästa Mercedes hybridbilar

Litiumjonbatterier är känsliga, exakt tillverkade och farliga, och varje form av service eller reparation bör alltid överlåtas till proffs.

Ombalansering av batterier

Batteriombalansering eller batteriomfördelning är en process som syftar till att uppnå kontinuerliga och lika kapacitetsnivåer i alla enskilda battericeller. Ett balanserat batteri är ett effektivare batteri, så om alla enskilda celler är i perfekt harmoni kan batteriet ge optimal prestanda och livslängd.

SOC är en term som används för att beskriva laddningstillståndet eftersom detta blir allt mer relevant ju längre batteriet används. Små variationer mellan flera enskilda celler är försumbara, men de tenderar att öka med tiden och när fler och fler celler hamnar i obalans.

De flesta batteripaket levereras också med särskilda automatiska batteribalanseringsapparater som är utformade för batteripaket som är uppbyggda av mer än en cell per serie. Skillnaden med parallella celler är att de naturligt balanserar varandra eftersom de är direkt anslutna hela tiden.

För att göra detta så bra som möjligt bör batteriet tömmas helt och hållet och senare laddas till max efter att djupladdningscykeln är avslutad. Detta bör återställa den ursprungliga batterikapaciteten, vilket vanligtvis innebär att batteriet nu håller längre.

Reparation av ersättning

Som tidigare nämnts kan batterier repareras. Det är dock inte alltid fallet. Om du fysiskt skadar ditt batteri så mycket att det inte kan repareras är det enda alternativet du har kvar att investera i ett helt nytt batteri.

  Kan hybridbilar köras enbart på el?

Ett helt nytt batteri kostar mycket pengar, vilket innebär att man får räkna med att betala uppåt 3000-6000 dollar. Förutom att betala för batteriet måste du ibland också försäkra det, skicka och installera det, vilket allt kostar mer pengar.

Om situationen är lämplig har du också möjlighet att köpa ett begagnat batteri. Priserna på dessa kan variera beroende på storlek, ålder, kapacitet och tillgänglighet. Prismässigt ligger du också på minst 2 000-2 500 dollar om du vill ha ett hyfsat batteri utan att ta hänsyn till ytterligare kostnader.

Det är värt att nämna att ett helt nytt batteri är ett måste för bilar som är byggda för att erbjuda prestanda framför allt. Detta innebär att bilar som Ferrari SF90 Stradale, McLaren P1, Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder eller någon annan högpresterande bil bara bör få ett helt nytt batteri.

FAQ-avsnittet

Kan man köra en hybridbil utan batteri?

De flesta hybridbilar är konstruerade för att växla mellan förbränningsmotor och elmotor för att uppnå överlägsen bränsleeffektivitet. Även om de flesta hybridbilar inte kan köras utan batteri eftersom detta kan leda till allvarliga skador på hybridsystemen, kan vissa bilar på sätt och vis köras utan batteri.

Hybrider är vanligtvis byggda på ett så kallat ”Parallelsystem” vilket innebär att elmotorn och förbränningsmotorn alltid arbetar tillsammans, medan andra som till exempel Toyota Prius är byggda på ett annat sätt. Dessa kan köra utan batteri, men det bör endast reserveras för nödsituationer.

  Är en BMW-hybrid värd det?

Hur ser garantin ut för de flesta hybridbilsbatterier?

De allra flesta tillverkare av hybridbilar erbjuder en åttaårig eller 80 000-100 000 mils garanti på sina batterier. Det finns ett par märken som erbjuder upp till 12 års garanti, men dessa kostar oftast mer pengar ändå.

Detta innebär att batteriet bör bytas ut under garantin, vilket bör spara dig mycket pengar. Var försiktig med begagnade hybridbilar och försök alltid att köpa bilar som fortfarande är berättigade till förlängning av garantin.

Kan man reparera ett fysiskt skadat hybridbatteri?

Det finns många kraschade hybridbilar där ute. En del av dem används som reservdelar, andra skrotas helt och hållet, men huvuddelen av dem repareras. Detta innebär vanligtvis att man måste reparera ett fysiskt skadat batteri, vilket kan vara både farligt och dyrt. Även om detta är en möjlighet beror reparerbarheten i hög grad på hur stor skada batteriet har fått.

För att reparera ett fysiskt skadat batteri måste man byta ut alla skadade enskilda battericeller. Detta är vettigt om endast en liten del av batteriet är skadat och att resten av batteriet fortfarande kan leverera hyfsad juice. Du bör ta in din bil för en inspektion på en auktoriserad verkstad innan du fattar några beslut.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts