Kan batterier till hybridbilar explodera?

Ingen bil är säker i sig, eftersom i genomsnitt mer än 30 000 amerikaner dör varje år av bilrelaterade orsaker. Bilar är tunga, kraftfulla, fulla av brännbara vätskor och rör sig ibland i extremt höga hastigheter, allt detta gör dem farliga, oavsett vilket drivmedelsalternativ som används.

Å andra sidan är elbilar inte fyllda med brandfarliga vätskor, vilket gör dem säkrare ur det perspektivet, men elbilar har energitäta litiumjonbatterier som är brandfarliga och som till och med kan explodera ibland.

Hybrider är en blandning mellan vanliga bensin- eller dieseldrivna fordon och elbilar, vilket innebär att de potentiella säkerhetsproblemen är ännu större. Tack och lov använder många moderna hybridfordon nickelmetallhydridbatterier som är säkrare än litiumjonbatterier, men inte lika kraftfulla och effektiva.

Man kan lugnt säga att juryn fortfarande är oenig i denna fråga eftersom det inte finns tillräckliga uppgifter som säkert kan bevisa varför och hur batterier antänds och/eller exploderar. Vad det än är så finns det i dag massor av säkerhetsåtgärder som är utformade för att förhindra att batterier exploderar.

Nickelmetallhydridbatterier (NiMH) – den vanligaste typen av hybridbatterier.

Nuförtiden använder de allra flesta hybrider fortfarande nickel-metalhydridbatterier som är säkrare än litiumjonbatterier, men som är mycket mindre effekttäta och energieffektiva. Dessa batterier använder vätgas för att lagra elektrisk energi, och de använder också titan för att säkra vätgasjonerna ordentligt.

NiMH-batterier har funnits ganska länge nu, och som sådana är de billiga och lätta att få tag på. De ger cirka 4 till 5 miles per Kwh och är mycket bättre jämfört med syra-blybatterier som också används i många bilar idag.

  Är hybridbilar bra för motorvägskörning?

NiMH-batterier kan lätt laddas och tömmas, men de är inte alls lika effektiva och effekttäta som litiumjonbatterier. När det gäller säkerhet är NiMH-batterier faktiskt stabilare och mindre benägna att fatta eld eller explodera.

Orsaken till detta är att NiMH-batterier är mindre effekttäta och att det finns mycket mindre aktivt material i varje cell. NiMH-batterier är dock skadliga för miljön, och de bör kasseras enligt tillverkarens anvisningar.

Litiumjonbatterier (Li-Ion) – starkare, bättre, snabbare, lättare och dödligare

Li-Ion-batterier är helt enkelt bättre jämfört med NiMH- eller bly-syrabatterier eftersom de är mycket effektivare, kraftfullare, mindre, lättare och i alla avseenden snabbare att ladda. Li-Ion-batterier är tillverkade av mycket reaktivt litium och kol och kan därför lagra mycket mer energi.

Li-Ion-batterier är dock långt ifrån perfekta. De kostar mycket pengar, och vissa elbilar och hybrider använder batteripaket som kostar tiotusentals dollar att byta ut. Sådana priser avskräcker många människor som vill övergå till elbilar, men med tiden bör dessa priser sjunka.

Det är också viktigt att notera att litiumjonbatterier i första hand är gjorda för mindre enheter, och därför är större litiumjonbatterier inte lika effektiva eller överlägsna. Större Li-Ion-batterier är också brandfarliga och benägna att explodera, och det är sanningen.

Även om sådana fall inträffar ganska sällan, och det finns massor av försiktighetsåtgärder ute på marknaden som görs för att se till att ett Li-Ion-batteri inte fattar eld, men Li-Ion-batterier fattar ibland eld, och när de gör det är det verkligen svårt att släcka branden.

  Accelererar hybridbilar snabbare?

Hybridbilars övergripande säkerhet – säkrare för föraren, farligare för alla andra

Batterier och drivlinjekomponenter är verkligen en viktig del av den övergripande bilsäkerheten, men de är inte de enda komponenterna som måste konstrueras på ett visst sätt. Hybrid- och elbilar är till sin natur tyngre, ibland kan en hybridvariant väga så mycket som 500 pund mer än en vanlig bensinvariant.

Som sådan bidrar denna extra vikt till den övergripande säkerheten eftersom en tyngre bil garanterat blir säkrare när den krockar med en lätt bil. IIHS uppskattar att det är 25 % mindre sannolikt att olyckor med hybridbilar skadar föraren allvarligt, men när det gäller fotgängare är det tvärtom.

Ett av de största problemen med EV- och hybridbilar är bristen på buller när de enbart använder elmotorn. Numera måste nästan alla hybridbilar avge någon form av buller för att klara homologeringen på de flesta marknader.

FAQ-avsnittet

Kan man ladda ur ett litiumjonbatteri helt och hållet?

I teorin kan Li-Ion-batterier laddas ur helt, men det är inte något du någonsin vill göra eftersom kopparen inuti batteriet kan lösas upp i elektrolyterna. Om du fullständigt urladdar ditt batteri kommer du liksom att uppleva en allvarlig minskning av batteriets hälsa.

Ibland kan detta till och med kräva att du helt byter ut hela batteriet, och det kan kosta dig några tusen dollar. Visserligen är de flesta nyare hybridbilsbatterier nästan omöjliga att ladda ur helt.

  Bästa Mercedes hybridbilar

Hur länge håller ett hybridbatteri?

Ett annat stort problem med Li-Ion-batterier är att de inte håller för evigt, för att vara exakt håller de flesta Li-Ion-batterier i bilar upp till 100-150 000 mil. Efter detta är du tvungen att byta ut batteriet, och det kan kosta en ansenlig summa pengar.

Å andra sidan kan ett nickelmetallhydridbatteri ibland hålla upp till 355 000 mil, och även när de går sönder är de billigare att köpa eftersom de är vanligare. Vissa Toyota Prius NiMH-batterier kan enligt uppgift hålla ännu längre än så.

Är vätgasbilar bättre än hybridbilar?

Det är inte många som vet detta, men man kan köpa en komplett vätgasbil numera, och vissa menar till och med att en vätgasbil är det bästa rena alternativet till bensin och diesel. En av de största fördelarna med vätgasbilar är att de tenderar att ge dig högre körsträcka än elbilar.

Hur som helst är vätgas inte perfekt, och det är förmodligen anledningen till att vätgas aldrig kom att bli ett vanligt val av framdrivning. Ett stort problem med vätgas är den allvarliga bristen på effektivitet och användarvänlighet eftersom det finns praktiskt taget inga vätgasstationer i de flesta befolkade länder, och det beror delvis på att lagring av vätgas är ineffektivt i sig självt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts