Hyundai Ioniq 5 vs Polestar 2 – Vilken är bäst?

Är Hyundai Ioniq 5 en bra bil?

Under det senaste decenniet har elbilar blivit allt populärare och de flesta biltillverkare har tagit fram sina egna versioner av elbilar. Tesla har Model 3, Kia har elbilen6, VW har.ID 4, Hyundai har Ioniq 5 och Polestar har Polestar 2. I den här artikeln kommer vi bara att fokusera på Ioniq 5 och Polestar 2. Så Hyundai Ioniq 5 vs Polestar 2 – vilken är bäst?

Hyundai Ioniq 5 presenterades för första gången redan 2021 och den tog världen med storm. Först och främst ser Ioniq 5 fantastisk ut tack vare sin boxformade design med autentiska designdrag som höjer upplevelsen avsevärt. Polestar var tidigare Volvos prestandadivision, men de grenade senare ut sig och blev ett separat varumärke med en elbilsvision, och den första elbilen från Polestar i massproduktion är Polestar 2 från 2022.

Både Ioniq 5 och Polestar 2 ligger i den absoluta toppen när det gäller de mest sålda elbilarna på den nuvarande marknaden eftersom båda erbjuder kraft, effektivitet, utrymme, säkerhet, teknik och önskvärd kvalitet. Du kan välja mellan två batteristorlekar för båda modellerna, bakhjulsdrift är standard, men du kan välja AWD om du så önskar.

Designen är helt subjektiv, men vi kan inte säga att de här inte ser dåliga ut. De verkar också vara ganska pålitliga, vilket man kan förvänta sig av en elbil. Prismässigt kostar Polestar 2 något mindre än Ioniq 5, men välutrustade modeller skiljer sig inte alltför mycket åt.

Hyundai Ioniq 5

Med ett utgångspris på cirka 42 000 dollar kommer Ioniq 5 med två olika batteristorlekar, ett mindre 58kWh-batteri och ett större 77kWh-batteri. Den förstnämnda erbjuder antingen 170 hk eller 235 hk beroende på om du väljer AWD eller inte medan den sistnämnda erbjuder antingen 217 hk eller 306 hk, också beroende på om du väljer AWD eller inte. Du kan förvänta dig att Ioniq 5 klarar sig så långt som 303 mil på en full laddning maximalt.

  Vanliga problem med Hyundai Santa Fe

Hyundai säger att Ioniq 5 stöder snabb DC-laddning med upp till 350 kW som kan ladda Ioniq 5 från 0 % till 80 % på knappt 18 minuter. Många ägare uppgav dock att Ioniq 5 oftast maxar vid 230kW och att 350kW kan stödjas under en riktigt kort tid.

Designmässigt är Ioniq 5 verkligen utmärkt eftersom den ser autentisk ut genom och genom. Interiören är snyggt utformad med allt du behöver för att njuta av Ioniq 5. Körupplevelsen är inte lika sportig som Tesla Model 3 eller några andra sportiga elbilar från detta segment, det handlar mer om komfort och användarvänlighet än om varvtider.

Tillförlitligheten är bedömd till 73/100 vilket är ett riktigt bra resultat, men inte det bästa för en elbil. Praktiken är också riktigt bra eftersom Ioniq 5 erbjuder massor av sittplatser i baksätet, men bagageutrymmet är inte något att skryta med.

Polestar 2

Med ett startpris på 45 000 dollar är Polestar 2 ganska lik Ioniq 5. Motormässigt kan du välja mellan en 225 hk-motor med ett 68 kWh-batteri, en 408 hk-motor med ett 78 kWh-batteri eller en 231 hk-motor med samma 78 kWh-batteri. Den maximala räckvidden för Polestar 2 är cirka 317 mil vilket innebär att dessa två är riktigt nära matchade.

Den maximala snabbladdningshastigheten är begränsad till 150 kW, vilket är betydligt mindre än någonsin Ioniqs ”riktiga” laddningshastighet som för det mesta svävar runt 230 kW. Detta innebär att du kan ladda Polestar 2 från 0 % till 80 % på ungefär 30 minuter eller så.

  Vanliga problem med Hyundai i30N

Designmässigt är Polestar 2 mycket enklare än Ioniq 5 eftersom Polestar strävar efter att göra Polestar 2 minimalistisk. Interiören är också riktigt snyggt utformad med massor av mjuka material som syftar till att lyfta upplevelsen till lyxbilsnivå. Tillförlitligheten är maximerad till 58/100 vilket är mycket sämre än med Ioniq 5.

Praktiken är riktigt bra, men Polestar 2 skulle kunna behöva ett något större bakre sittutrymme eftersom det är ett av de sämsta i klassen.

Slutsats – Hyundai Ioniq 5 är bättre

De här två vanliga elbilarna har mycket att erbjuda och det var verkligen svårt att utse en vinnare här. Till att börja med är Ioniq 5 en mer praktisk bil med fler sittplatser, större bagageutrymme och bättre sikt. Även om Polestar 2 kan fås med uppåt 400 hk finns det egentligen inga större fördelar när det gäller prestanda.

Detta beror på att ingen av dessa två är en prestandabilad elbil och det är ganska uppenbart. Ioniq 5 har också en längre hjulbas vilket gör att den är bekvämare än Polestar 2. Ioniq 5 får också vissa säkerhetsfunktioner som downhill assist som standard medan Polestar 2 inte har det.

Till råga på allt är Hyundai Ioniq 5 en märkbart mer pålitlig bil vilket innebär att den borde kunna erbjuda dig en mycket mer pålitlig upplevelse. Polestar 2 känns visserligen som en mer premiumprodukt på insidan, men det är i stort sett den enda sak där Polestar verkligen slår Ioniq 5.

  Använder Polestar speciella däck?

FAQ-avsnitt

Är Hyundai Ioniq 5 säkrare än Polestar 2?

Hyundai Ioniq 5 har vissa säkerhetsfunktioner som standard, t.ex. backningsassistans eller påminnelse för baksätet, som inte finns i Polestar 2. Ioniq 5 har också kollisionsvarnare bakåt som standard medan Polestar erbjuder den som tillval. När det gäller krockskydd är båda bilarna 5-stjärniga.

Är Hyundai Ioniq 5 lyxigare än Polestar 2?

Ioniq 5 är den något mer bekväma bilen mellan de här två, men Polestar 2 har högre interiörmaterial och en något tystare körning. Det innebär att båda är bekväma och trevliga, men om vi skulle välja vilken som är lyxigare måste det bli Polestar 2.

Är Hyundai Ioniq 5 en bättre familjebil än Polestar 2?

Det här är ett område där båda dessa tenderar att klara sig riktigt bra, men de flesta familjer är bättre på att välja Ioniq 5. Den har helt enkelt vissa funktioner som hjälper dig om du ständigt transporterar flera personer. Polestar 2 kanske känns som en trevligare plats att tillbringa tid på, men Ioniq 5 känns som ett bättre paket överlag.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts